• 1
  • 2
2011-07-06, 00:19
Medlem
Den förstör så OTROLIGT mycket för mig.
Att jag också fick den pga missförstånd mellan mig och inkasso gör ju inte saken bättre.
Hade givetvis fixat fram pengar om jag vetat att det var så bråttom.
Jag bad helt enkelt om att få betala de och de datumet, då sa dom "okej, sätt in 500:- nu och resten xx/xx/xx osv..

Jag gjorde exakt detta men fick ändå en anmärkning. Alltså ljög dom för mig vilket jag har emailbevis på.
Nu finns det säkerligen ingenting att göra åt denna skit ändå.

Nu sitter man här med en anmärkning på 2 1/2 år till och får panik, till och med funderat på självmord (hur sjukt är inte det pga en anmärkning liksom?) ..

Vill flytta till lägenhet, köpa bil och så vidare men nu är det som sagt kört.
Som tur är får jag bo hemma, har chansen att jobba ihop bra med pengar under den här jävla piss-tiden.

Jag älskar bilar och hade planerat att köpa en innan jag fick anmärkningen, allt bara gick i kras.

Jag mår helt enkelt SKITDÅLIGT. (Försöker att inte visa min depression utåt) men det är så jävla svårt, känns som jag är helt trasig och målar på ett plastleende för mina anhöriga.

Allt pga denna anmärkning på hela 1000:-

Ni som har en anmärkning och är relativt unga, hur klarar ni er? Jag vill bara dö 4 dagar av 7 i veckan.

/SubA
Citera
2011-07-06, 00:22
Bannlyst
2 år är ju ingenting. Köp en bil via dina föräldrar om du vill ha en så mycket. Inget större problem och verkligen inget att ta livet av sig för?
Citera
2011-07-06, 00:28
Medlem
jowals avatar
Fick min första när jag var 18, sen dess har dom rullat in någorlunda konstant tills 2009 då jag tröttnade på att få post från dom, ordnade upp skiten och vägrar sen dess att ge ut min adress.

Hur jag lever med det? Jag fick lära mig att jag inte kunde köpa något jag inte hade pengar till, nu i efterhand är jag så jävla nöjd för det. Kommer aldrig ta ett lån eller ens sukta efter prylar jag inte har råd med.
Citera
2011-07-06, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltyFish
2 år är ju ingenting. Köp en bil via dina föräldrar om du vill ha en så mycket. Inget större problem och verkligen inget att ta livet av sig för?

Känns inte så aktuellt att gå till farsan och fråga om ett lån på 150.000:-

Det är inte bara bil utan hade velat ha egen lägenhet och så vidare.
Att man "klassas" som en så fruktansvärd låg människa i hela 3 år för ett litet litet misstag som också berodde på inkassos lögner är för mig obegripligt.

Ja finner detta system helt sjukt, okej om man har anmärkning på flera hundra tusentals kronor.
En anmärkning under 5000:- bör INTE ligga kvar mer än ett år.

Jag har stadig inkomst, heltidsjobb och så vidare.
Sen kan jag inte ens köpa en 500:-sak på faktura ; )
Tragiskt, sen ser man 18 åriga jäntor som jobbat som croupier i 2 månader köpa fina bilar för hundratusen.
Senast redigerad av SubAdvantage 2011-07-06 kl. 00:30.
Citera
2011-07-06, 00:30
Medlem
bratemos avatar
Ta det med chefen, fungerar alltid att vara arg och visa att man har rätt och de andra fel, visa upp mailen och kräv att de fixar det!
Citera
2011-07-06, 00:34
Medlem
klinger75s avatar
Det är tufft men och andra sidan kan du faktiskt tjäna på detta i slutändan . medans dina kompisar drar på sig lån kan du spara ihop en ganska ansenlig summa genom att bo hemma . ( se dock till att betala för mat och husrum .

Bo kvar hos dina föräldrar och spara pengar , Det tar inte så lång tid att spara ihop till en bil.

alternativt så börjar du studera , du får csn trots anmärkningar .
Citera
2011-07-06, 00:41
Medlem
Tror dem räknar innevarande år också,så i värsta fall är det uppåt 4 år.

Banker och dyligt brukar vanligtvis inte bry sig om 1 st anmärkning på mindre belopp,
om man har en vettig förklaring.

Har man fast och normal inkomst har jag aldrig hört att det inte går att få lån/bostad.

Sista utvägen är ju att du vänder dig till soc i bostadsfrågan.
Och typ BlueStep i lånefrågan.
Citera
2011-07-06, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Det är tufft men och andra sidan kan du faktiskt tjäna på detta i slutändan . medans dina kompisar drar på sig lån kan du spara ihop en ganska ansenlig summa genom att bo hemma . ( se dock till att betala för mat och husrum .

Bo kvar hos dina föräldrar och spara pengar , Det tar inte så lång tid att spara ihop till en bil.

alternativt så börjar du studera , du får csn trots anmärkningar .

Studera är inte så aktuellt i dagsläget då jag har fint jobb jag trivs med.
Det känns så pinsamt att jag kommer bo hemma tills jag är 24..
Jo, ser lite fördelar i detta trots allt men hade kunnat betala 25.000:- för att bli av med anmärkningen.
Synd att det inte går att muta kronofogden ;/

Vet inte vad jag vill få ut av tråden, vill nog bara skriva av mig lite så på med låset mods.
Jag får kämpa vidare.
Citera
2011-07-06, 01:03
Medlem
99stoffe99s avatar
Alltså en betalningsanmärkning är ju fan inget att hänga läpp över. Du kan både få lån, bostad och all annan övrig skit trots att du har en anmärkning. Jag har betalningsanmärkning och jag fick precis ett förstahandskontrakt hos ett av dom stora bostadsbolagen på en trea i centrala Malmö. Bara man är lite len i truten och kan snacka för sig är det inga problem.

Om du sen vill låna pengar så bokar du bara ett möte med din lokala bankkontor och förklarar läget så ska du se att det löser sig. Gör du en låneansökan på nätet får du avslag direkt då den flaggar för betalningsanmärkningen. Men pratar du med en "riktig" person och förklarar vad som hänt så ska du se att det inte ska vara några problem.

.. Sen va fan? Ta livet av sig för en sketen betalningsanmärkning?! Vad händer med dagens ungdomar, har ni aldrig haft några motgångar någonsin i livet?
Citera
2011-07-06, 06:26
Medlem
För det första så får man inte en anmärkning förräns man missat att betala det första kravet man får från fogden så bara för att man missar inkasso så får man inte automatiskt en anmärkning. Sen så överdriver du problemet, med bara en anmärkning och i övrigt bra ekonomi så kan man lösa i princip allt som man behöver, bil, bostad osv, i värsta fall får man ta hjälp av föräldrar som tar på sig lånet men man får självklart betala det själv, hur som helst är det inget man behöver sitta här och yla om självmord över.
Citera
2011-07-07, 02:50
Medlem
Precis som tidigare talare skriver.

Du påstår att ett inkassobolag drog en lögn för dig och att du därför fick din anmärkning. Hur förklarar du då att du inte får någon anmärkning förrän ärendet gått till kronofogden (dvs. HELT lämnat inkassobolaget) - och om du inte svarar / hör av dig till kronofogden inom utsatt tid som står i brevet, först DÅ får du en anmärkning?

Känns som att det ligger en hund begraven, man måste vara smått efterbliven om man inte hänger med i svängarna när man får en anmärkning. Lagom alarmerande måste ett brev från kronofogden också vara.

Sedan är det lagom efterblivet av dig att du, som verkar vara 21-22 år, vill låna 150 tusen till en bil och köpa bostad? Tror du att livet går ut på att handla på lån och att det är därför du "bara" vill ta livet av dig 4 av 7 dagar, pga en anmärkning? Tror snarare du inom ett par år kommer se den där anmärkningen som räddningen för dig.

Tro mig, du har seriösare problem med din inställning och attityd till livet och materiella ting än en betalningsanmärkning om du på riktigt haft suicidala tankar pga det. Försök sök hjälp.
Citera
2011-07-07, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SubAdvantage
Känns inte så aktuellt att gå till farsan och fråga om ett lån på 150.000:-

Det är inte bara bil utan hade velat ha egen lägenhet och så vidare.
Att man "klassas" som en så fruktansvärd låg människa i hela 3 år för ett litet litet misstag som också berodde på inkassos lögner är för mig obegripligt.

Ja finner detta system helt sjukt, okej om man har anmärkning på flera hundra tusentals kronor.
En anmärkning under 5000:- bör INTE ligga kvar mer än ett år.

Jag har stadig inkomst, heltidsjobb och så vidare.
Sen kan jag inte ens köpa en 500:-sak på faktura ; )
Tragiskt, sen ser man 18 åriga jäntor som jobbat som croupier i 2 månader köpa fina bilar för hundratusen.

Du är efterbliven om du vill köpa en bil för 150.000 när du inte ens har vett att betala en räkning på 1000 i tid eller efter första, andra påminnelsen. Du har bara dig själv att skylla och jag tycker inte synd om dig.
Vad är det som är så sjukt med att folk som är 18-19 kan dra in stora summor och sedan sätta sprätt på dem?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in