Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2011-07-06, 19:49
  #25
Medlem
HailToTheKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptMorgan
Kallar du detta extremt hårt? Vad är det med dagens ungdomar? Att mina föräldrar (jag är född på 70-talet av föräldrar födda på tidigt 50-tal) skulle ge mig en "fridag" finns inte på kartan. Att man inte ställer skorna framför dörren känns också logiskt, de ska stå i skostället. Mina barn kommer att få en liknande uppfostran som jag fått då detta inte har varit någon nackdel i livet.

Jag avskyr söndercurlade snorungar som tror allt kommer gratis här i livet, som tror att de endast har rättigheter och inga skyldigheter.

Sköt dig i skolan, håll snyggt hemma - inte direkt 1600-tal.


Du låter som en jävla snobb. Fjärrkontrollen var väl en jävligt löjlig grej att klaga över? Sen tycker jag självklart att det är bra det här med skolan men kan inte förstå varför man inte kan hoppa över dagar som ändå inte påverkar betygen. Ordning är bra att lära sig, och visst ska man hjälpa till hemma - men det här låter rätt överdrivet faktiskt.
Citera
2011-07-07, 11:22
  #26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Om du var min son skulle du få ett

Om du bor hemma så gäller dina föräldrars regler, duger inte det, skaffa eget boende, där du kan lägga dina prylar där du behagar!!
Jo for vi ar deras slavar och man kan inte leva i gemenskap dar man kan komma fram till vettiga regler tillsammans.

OnT: Loter som dina foraldrar ar valdigt dryga. Hade nastan likadant so nu sitter jag i Italien istallet och dom onskar att jag vore hemma.
Citera
2011-07-07, 20:01
  #27
Medlem
När du snyltar på andras (dvs dina föräldrars) grejer så får du faktiskt följa deras regler! Om reglerna inte passar får du bo ensam. Dina föräldrar verkar inte det minsta konstiga, men det verkar däremot du vara!
Citera
2011-07-07, 20:17
  #28
Medlem
CaptMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HailToTheKing
Du låter som en jävla snobb. Fjärrkontrollen var väl en jävligt löjlig grej att klaga över? Sen tycker jag självklart att det är bra det här med skolan men kan inte förstå varför man inte kan hoppa över dagar som ändå inte påverkar betygen. Ordning är bra att lära sig, och visst ska man hjälpa till hemma - men det här låter rätt överdrivet faktiskt.

Du låter som en typisk lat snorunge. Kommer du resonera likadant på ditt jobb? "det var så jobbigt att gå dit så jag struntade i det". Härligt att vi får in skolk i betygen, det lär ge en fingervisning till arbetsgivare vilka ungdomar som är värda att satsa på och vilka som saknar karaktär.
Citera
2011-07-08, 00:46
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Om jag har tex min mors förväntning att jag ska komma hem med 320p i grundskolan varje termin, och märker att förslagsvis kemi verkligen inte är någonting som har hemma innanför mitt pannben, så måste du begripa att det kändes lönlöst. Uppmuntran, visst, fick beröm när jag gjorde bra saker, men den motivationen uppvägde inte oviljan, för att uttrycka det milt, att veta att man inte nådde upp till max jämt.

Jag läste inte vidare efter gymnasiet, utan har jobbar med kroppen snarare än hjärnan, och min ekonomiska situation har äntligen (efter nåt års arbetslöshet, tack håll käften ) börjat se riktigt trevlig ut och min inkomst är högre än många jag känners.

Jag har fullt utvecklat ordningssinne och försöker hela tiden vara logisk, men vad är meningen med ett vardagsrumsbord om man inte använder det? Måltider förtärs enbart där när dinosaurierna är out of town, och fötter? Gissa en gång.

Jadu, flytta hemifrån är en dröm, men bostadsköer + det faktum att jag inte har det som krävs för att köpa en egen lägenhet har gjort sitt - as of now, anyway. Dessutom tar jag till mig lite FB-anda och skyller på babbarna, det börjar bli lite väl trångt i det här landet nu.

FYI är min familj inte rik någonstans, vi bor visserligen i en (sunkig) villa men de pengarna kom från farmors dödsbo, vi har inget landställe, har en gammal Volvo som familjebil och när det pratas semestertider och utlandsresor är det Åland på sin höjd som hamnar på tapeten.

Du ska vara lycklig för att dina föräldrar ställer krav, de gör det för din skull och du är tydligen inte smart nog att förstå det.
Citera
2011-07-08, 19:16
  #30
Medlem
HailToTheKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptMorgan
Du låter som en typisk lat snorunge. Kommer du resonera likadant på ditt jobb? "det var så jobbigt att gå dit så jag struntade i det". Härligt att vi får in skolk i betygen, det lär ge en fingervisning till arbetsgivare vilka ungdomar som är värda att satsa på och vilka som saknar karaktär.


Varför måste man göra samma sak på jobbet som man gjorde i skolan? Sen var det inte frågan om att skippa skolan för att det var jobbigt utan bara när det gäller dagar som ändå inte gör något för betyget som tex friluftsdagar. Skolk är väl ändå inte så allvarligt om det bara händer ibland, annat är det om man skippar lektioner ofta.
Citera
2011-07-09, 15:18
  #31
Medlem
HasseBanans avatar
Jag hade en styvfarsa som är född på 60-talet men som ändå var som en riktig 1800-talsförälder. Vi var tvungna att gå och lägga oss innan 10 på kvällen, och sen skulle det vara knäpp tyst. Vi fick inte spela musik ens på väldigt låg volym. Hur tror ni det kändes för en annan som är musikälskare?

Vi barn skulle äta med kniv och gaffel och med munnen stängd, medans han själv åt med bara gaffel och med öppen käft.

När han och morsan skulle supa på helgerna var det jag som var tvungen att ta hand om småsyskonen. Gjorde jag inte det blev det indragen månadspeng. Och jag skulle se till att de var lugna och glada hela tiden. Så fort något av mina småsyskon började skrika eller gråta så kom styvfarsan upp med näven i högsta hugg och trodde på fullaste allvar att det var jag som hade varit elak mot dem eller slagit dem, och hotade mig med stryk.

Det blev knappast någon tid över för mig att läsa läxor, då jag var tvungen att hjälpa till hela tiden. Diska, städa och ta hand om småsyskonen.

Vi fick duscha högst var tredje dag, eftersom vi måste spara på varmvattnet.

När styvfarsan var på fyllan kom han ofta in till våra rum sent på natten och började tala om för oss hur dåliga vi var, att vi var egoistiska ungjävlar som inte hjälpte till tillräckligt i hemmet och att vi var mesiga och att det inte var något "drag" i oss. När han själv var ung var han minsann ute och stal bilar och gjorde kriminella saker, och söp och slogs. Han tyckte att vi skulle bli likadana som han!

Vi levde i en ständig terror då styvfarsan var så pass oberäknelig som han var. Man visste aldrig när han skulle få nästa infall eller raseriutbrott. Vi var spända, rädda och försökte anpassa oss så mycket vi kunde, men ändå blev han förbannad över minsta lilla skitsak, som t.ex. om vi inte hade städat ordentligt eller om vi inte hade sköljt ur skummet ur diskhon.

Så här i efterhand tror jag han mest var ute efter att ha makt. Han tyckte det var roligt att hålla pli på oss ungar och även att trakassera oss lite ibland när han kände för det.

Själv har han aldrig gjort ett vettigt handtag i hela sitt liv, levt på soc och svartjobb i omgångar.
Citera
2011-07-09, 17:41
  #32
Medlem
General Nogis avatar
Hade dina föräldrar varit födda på 1600-talet skulle de idag vara minst 412 år gamla, något högst anmärkningsvärt. Se det som unikt och positivt!
Citera
2011-07-10, 08:28
  #33
Medlem
Recores avatar
Det är ungefär så jag kommer uppfostra mina barn.
Sa det till frugan att det kanske är 2000-talet där ute, men tyvärr så är det 1950 här hemma.

Jag vill att mitt barn ska bli en bra person, till skillnad från mig som är en jävla nolla för tillfället just för att min idiot till farsa inte fanns där och uppfostrade mig att förstå att studier leder till jobb och en bra framtid..



Var glad att dina föräldrar är gammelmodiga och inte moderna och slappa.
Citera
2011-07-11, 01:16
  #34
Medlem
Fievels avatar
Blir lite småarg när jag hör vad vissa säger här, det här extrema med hår uppfostring. Jag kan inte säga att jag är ett såkallat curling barn eller vad det nu heter, men mina föräldrar har alltid varit superschyssta mot mig, de bryr sig inte om fjärr kontrollen ligger på bordet, heller inte om skorna ligger framför dörr'n, visst, om de ligger lite disk på diskbänken kan de be mig om att lägga in den i diskmaskinen, men de blir liksom inte skitarga. Jag har också ganska okej betyg i det mesta, några MVG, några VG och få G, inga IG, dessutom har jag många talanger som sång and bla bla bla. Vad jag försöker säga är att de som läser tråden, man kan fortfarande lyckas, även om man inte får en tung uppfostring. Däremot om man skiter i allt är ju en helt annan sak, de finns oftast en bättre anledning till att vissa blir städare m.m. än att de hade en dålig uppfostring. Livet är till för att ha roligt, men inte för att man ska sova igenom det, så skapa en balans när du väl får dina barn, varken militär uppfostran eller curling-föräldrar är bra.

Btw, jag trodde Curling var en sport från början, vart fan fick de namnet ifrån?
Citera
2011-07-11, 03:15
  #35
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fievel
Blir lite småarg när jag hör vad vissa säger här, det här extrema med hår uppfostring. Jag kan inte säga att jag är ett såkallat curling barn eller vad det nu heter, men mina föräldrar har alltid varit superschyssta mot mig, de bryr sig inte om fjärr kontrollen ligger på bordet, heller inte om skorna ligger framför dörr'n, visst, om de ligger lite disk på diskbänken kan de be mig om att lägga in den i diskmaskinen, men de blir liksom inte skitarga. Jag har också ganska okej betyg i det mesta, några MVG, några VG och få G, inga IG, dessutom har jag många talanger som sång and bla bla bla. Vad jag försöker säga är att de som läser tråden, man kan fortfarande lyckas, även om man inte får en tung uppfostring. Däremot om man skiter i allt är ju en helt annan sak, de finns oftast en bättre anledning till att vissa blir städare m.m. än att de hade en dålig uppfostring. Livet är till för att ha roligt, men inte för att man ska sova igenom det, så skapa en balans när du väl får dina barn, varken militär uppfostran eller curling-föräldrar är bra.

Btw, jag trodde Curling var en sport från början, vart fan fick de namnet ifrån?

I sporten curling knuffar man iväg ett klot och sopar framför det, alltså man knuffar ut en unge i livet och sopar rent i dennes liv istället för att låta ungen bli smutsig och klara sig själv.
Curling är bra till en viss gräns men så är det med mycket här i livet och många kan inte hantera det korrekt.

Visst skolan är viktig men att allt annat än MVG skulle vara dåligt finner jag osmakligt men allt är relativt då du kanske är skärpt och får mycket hjälp hemifrån?

Skorna brydde jag mig inte heller om men nu är det jävligt jobbigt och jag har blivit petig på sånt och ställer alltid av mina skor på sidan då det är mindre kul å trampa på skor när man ska få till toaletten när det är mörkt tex då jag måste gå igenom hallen.

tv-fjären är fjantigt dock krävs ingen större ansträngning att lägga den på bordet efter användning.
__________________
Senast redigerad av serber 2011-07-11 kl. 03:22.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback