Ska försöka svara på alla frågor för er som undrar lyckades jag låna 500 tjeckiska av en vän som hade tenta, de e 200 svenska så ja lyckats köpa mej ris o pasta så ja e inte döende än haha
Citat:
Ursprungligen postat av oloa
Ut och sälj dig, winwin
Nej tack
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Gå/kryp/rid åsna till ambassaden och säg som det är. Finns inte en chans att de låter medborgare svälta. Du kanske får låna pengar av dom? Ring! Annars om de vägrar så skriver du till aftonbladet och hittar på en riktig snyftarstory om att du är döende i svält och att ambassaden bara skrattat åt dig.
Det kan vara värt o försöka i alla fall testa o se vad de säger =) tack för att du tog dej tiden att skriva
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Den här tråden har fått varenda signallampa för troll att börja lysa här hos mig.
Stänger inte restaurangerna på kvällarna där i Pilsen? TS måste ju ha beställt tidigast strax innan 22.
Hur kan man stava så förbannat dåligt och ändå gå en tandläkarutbildning? Med den stavningen kan man ju knappast besitta några högre kunskaper.
Hur kan man ge sig utomlands för att plugga utan att ha gjort en hållbar budget. Pengarna är slut redan innan första året. Sen då?
Det märks att det är sommarlov här på FB.
Martinska i centrum har öppet till klockan fyra, de e pub också och de har ugnen öppen fram tills midnat på från maj.
du får ursäkta stavningen, tyvärr e ja inte så duktig på stavning, varken på engelska eller svenska, men ja har klarat mitt anatomy prov, medical chemistry, Biophysic, preclinical dentistry (fick A) och tjeckiska har bara credit i histologi kvar. Jag är inte almänbildad men ja e duktig på matte o fysik samt bra inlärningsförmåga =)
asså ja får pengar varje år från CSN nästa utbetalning är i augusti =)
MVH
Citat:
Ursprungligen postat av Baltimora
TS säger att hyran för ett helt år betalades i förväg, precis som 2 terminsavgifter. CSN-lånet var för hela året också? Nä, nu börjar det ringa några varningsklockor. Brukar man inte få CSN-pengar för en hel termin vid utomlandsstudier strax innan kursstart? Som ska gå till levnadskostnader, studieavgifter etc. Bara en termin = max ett halvår alltså.
Och är man så dum att man använder hela första terminsavgiften för ett års hyra och 2 terminsavgifter, speciellt om man inte ens vet om man fortfarande kommer att bo och studera där om ett år, då får man nästan skylla sig själv för att ha dåligt ekonomiskt sinne.
Tyvärr kan jag inte komma med bra råd, då andra medlemmar redan har kommit med de bästa tipsen (och jag vill helst slippa tipsa om olagliga saker). Samtidigt säger trådskaparen själv att denne hellre svälter än att offra vissa saker, och då är det svårt att hjälpa personen genom att komma med tips.
Då ska vi se här, nej ja fick en utbetalning på först 80 tusen och sedan 70 termins vis, man får nämnligen klumpsumma, om du verkligen vill veta exakt va ja fick så va de dividerat tre gånger då första terminen fick ja först 68, sedan 12 tusen. jag sumerade hela historian. förlåt viste inte att du va så uppmärksam, skulle skrivit ut mitt liv i detalj och skrivit datum då ja fått pengar och även datum då ja betalade hyran

de va för o ge ett hum om min sitvation, nej ja betalade inte 40 tusen direkt i handen på dom utan de blev att ja betalade första terminen så mkt jag kunde sedan andra terminen lika dant...
här i tjeckien kan man dela upp betalnigen av skolan på 2, vilket ja gjorde då ja inte hade något val, asså helt ärligt vill ni alla ha en detaljerad beskrivning på detta får ni gära säga de ja orkar inte förklara nu klockan e 6 på morgonen.
Ber om ursäkt om detta inlägg verkade lite otrevligt, tack så mkt för att du tog dej tiden att skriva
MVH!!!
Citat:
Ursprungligen postat av Turkish
Och sen när sitter kunskapen i hur duktig man är på att stava? Man kan ju ha kunskaper inom olika områden? Är ju ungefär som att jag skulle kalla dig dum i huvudet för att du heter "toby79", och börjar ditt nick med en liten bokstav. Och ännu dummare blir det när du kallar dig för "Toby". Hallå! Det vet väl alla människor att personer som heter Toby helt saknar kunskap.
Till TS vill jag bara säga. Fortsätt leva din dröm! Sverige behöver duktiga tandläkare.
Tack så mkt evig kärlek för ditt stöd!
MVH
Citat:
Ursprungligen postat av 1Sic
Så du blåser hellre folk på tradera än att tigga?
nja hälst inget av de, men ett ärligt svar, ja blåser hellre en person på en tusenlapp o överlever en månad en o stå på gatan o tigga i timmar inte ha tid me o plugga göra något för en tia. ja tyvärr! inget ja e stolt över. men nu har jag inte gjort det så
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Att stjäla hellre än att tigga visar tydligt att du saknar heder.
förlåt ja uppfattade inte frågan, menade du sälja på tradera ? som sagt ja sa inte att ja gjort det...
Citat:
Ursprungligen postat av Potatisskalar1
Kontakta den svenska ambassaden om du är svensk medborgare och hävda att du haft inbrott där du bor och blivit av med precis allt. Säg att du inte ätit på två dagar eftersom att alla kontanter låg hemma och att du inte har någon släkting som kan hjälpa dig.
Alla ambassader inom EU lånar ut kortfristiga lån med hög ränta till medborgare i nöd. Så leta bara upp den svenska, klä dig normalt och förklara vad som hänt och att du hungrar pga situationen. Problemet löst.
Ps; Hur fan kan du plugga till läkare? Din grammatik är fan åt helvete
Väldigt bra historia också tack så mycket, de e måndag nu så ja ska göra mitt bästa =) tack!
ja e inte född i sverige, men ja gör mitt bästa... och ja studerar på engelska, o min engelska e många gånger bättre än många lärares, och att lära var internal cartoid artery ligger o dess function har inte så mkt med gramatik o göra, ska inte bli advokat eller jurnalist =)
ja är en duktig student och ja gör mitt bästa.
MVH
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
1; Sälj datorn.
2: Åk hem?
Datorn är ute på Eniro (gratis annons) tyvärr har den tjeckisk tangentbord så vi får se om någon nappar
åka hem är inget alternativ =)
MVH
Citat:
Ursprungligen postat av knodd
Här får du några vettiga tips om du mot förmodan inte är ett troll.
Dumpster diving.
Sök ett jobb.
Sälj saker du har / tjänster du kan erbjuda.
Skapa ett facebook konto och ta kontakt med gamla vänner & be om hjälp.
Samla tomburkar.
hehe detta med troll menar ni väl förmodligen en bluff nej ja önska verkligen ja va ett troll, haha även om ja ser ut som en nu :P
datorn sitter på annons (tidigare nämnt)
detta med facebook kanske fått väldigt bra tipps ska försöka med detta först.
samla tomburkar finns det så många som redan gör, stor konkurens hehe. men ja har lite mat i magen faktist så de ser rätt ljust ut, inte mycket kvar till augusti =)
MVH
--------------------------------------------------------------
Så nu har ja svarat så gott ja kan, finns det nått mer ni undrar eller om ni vill dissa min gramatik köör hårt (och för er som verkligen tycker att min svenska e dåligt försök lära er persiska på 10 år får vi se om du också säger fel på lite saker o ting

)
Tack alla som tatt er tiden att svara, uppskattas.
e de nått ni undrar om csn också får ni gärna skriva
och finns det någon som är intresserad av att studera här kan ja också svara på frågor.
Ha en fortsatt trevlig måndag.
MVH
Chucky