2004-10-31, 18:02
Medlem
fatmilks avatar
Igår kväll satt jag och några kompisar och bunkrade upp framför tv:n för att kolla igenom så många vänner avsnitt vi bara orkade. Vi har nämligen lov nu så man kan passa på Så slog det mig att skulle man inte i teorin eller genom tillräckligt mycket träning kunna hålla andan så att man dör?, både i vatten och uppe på land. Om man nu skulle hålla andan under vatten öppnar man då munnen för en strävan efter luft eller kopplar huvudet att man är under vattnet och inte kan göra det för att få mer syre i tex en stressad situation? Bara lite jag började fundera på och blev tvungen att skriva ner!!!
Citera
2004-10-31, 18:25
Medlem
dIRe_s avatar
Tror att man kan hålla andan tills man svimmar i alla fall. Sen börjar man nog andas igen reflexmässigt när man är medvetslös.
Citera
2004-10-31, 21:49
Medlem
Spaders avatar
De mongos som tävlar om världsrekordet i att hålla andan under vattnet riskerar ju hjärnskador så ja, man kan dö av att hålla andan om man är riktigt "tränad".

/Spader
Citera
2004-10-31, 21:55
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Tror att man kan hålla andan tills man svimmar i alla fall. Sen börjar man nog andas igen reflexmässigt när man är medvetslös.

Exakt. Svimmningen är en "försvarsmekanism" som sätter in just för att skydda för sånt.
Citera
2004-11-08, 16:09
Awaiting Email Confirmation
Hidekis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fatmilk
Igår kväll satt jag och några kompisar och bunkrade upp framför tv:n för att kolla igenom så många vänner avsnitt vi bara orkade. Vi har nämligen lov nu så man kan passa på Så slog det mig att skulle man inte i teorin eller genom tillräckligt mycket träning kunna hålla andan så att man dör?, både i vatten och uppe på land. Om man nu skulle hålla andan under vatten öppnar man då munnen för en strävan efter luft eller kopplar huvudet att man är under vattnet och inte kan göra det för att få mer syre i tex en stressad situation? Bara lite jag började fundera på och blev tvungen att skriva ner!!!

Du svimmar innan du dör, sen börjar du andas. Svimmar du under vatten så blir det ju lite mer problematiskt... För övrigt så är det inte omöjligt att man dör av de hjärnskador som man - eventuellt - drar på sig genom att hålla andan allt för länge och allt för ofta.

OT: Vad gör den här tråden i Filosofi-Forumet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in