2011-07-05, 09:09
Medlem
Jag undrar om någon har något tips på maträtt till kvällsmåltid till cirka tio personer. Något slags gryta är ju ett uppenbart förslag, men de flesta grytor känns ofta mer vinterbetonade som rätter. Med lättlagat menas att det inte skall vara för mycket jobb, inte att det måste vara simpelt.

Det står litet still i kraniekartoteket just nu, och förslag emottages tacksamt.
Citera
2011-07-05, 09:16
Medlem
Kotletter med potatis och någon sås till?
Citera
2011-07-05, 09:26
Medlem
galne-golems avatar
Grillad fläsk karre med klyft potatis.
Kassler med potatissallad.
Kycklingsallad.
Citera
2011-07-05, 09:39
Medlem
MorbIdas avatar
Rosmarinmarinerad fläskfilé är enkelt och riktig gott! Gör en potatissallad till eller bra en vanlig grönsallad men ha i annat också, ja du vet lite kikärter, feta ost mm.

http://www.matklubben.se/recept/rosm...ile_14435.html
Citera
2011-07-05, 09:44
Medlem
dePauls avatar
Jag brukar köra på Crêpes som nattamat. Antingen med champinjon-/skinkfyllning eller med räkor/dill. Dessa gratineras snabbt i ugnen och toppas innan servering med färsk persilja, samt serveras med en ganska smakneutral huvudsallat. Öl är den givna drycken.

~Paul~
Citera
2011-07-05, 09:52
Medlem
Svar till samtliga:

1. Idén med potatissallad till någon form av kött är riktigt bra. Potatissallad är somrigt, och låter sig tillredas i förväg, vilket förenklar.

2. Crêpes. Lustigt nog satt jag och bläddrade i en kokbok igår, och upptäckte där ett recept på crêpes med lammfärsfyllning, och gräddstuvad purjolök därtill. Crêpes är ju mer jobb, men även här kan man förbereda genom att grädda pannkakorna i förväg.

Mer förslag och idéer emottages naturligtvis fortsatt tacksamt!
Senast redigerad av Tor-Ulf 2011-07-05 kl. 10:11. Anledning: Anhållan tillagd
Citera
2011-07-05, 10:18
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Svar till samtliga:

1. Idén med potatissallad till någon form av kött är riktigt bra. Potatissallad är somrigt, och låter sig tillredas i förväg, vilket förenklar.

2. Crêpes. Lustigt nog satt jag och bläddrade i en kokbok igår, och upptäckte där ett recept på crêpes med lammfärsfyllning, och gräddstuvad purjolök därtill. Crêpes är ju mer jobb, men även här kan man förbereda genom att grädda pannkakorna i förväg.

Mer förslag och idéer emottages naturligtvis fortsatt tacksamt!

Dags för payback , hur tillreder du din favorit, bland alla dessa varianter av potatissallader?
Citera
2011-07-05, 10:20
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Jag undrar om någon har något tips på maträtt till kvällsmåltid till cirka tio personer. Något slags gryta är ju ett uppenbart förslag, men de flesta grytor känns ofta mer vinterbetonade som rätter. Med lättlagat menas att det inte skall vara för mycket jobb, inte att det måste vara simpelt.

Det står litet still i kraniekartoteket just nu, och förslag emottages tacksamt.

matjessill, kokta ägg å potatissallad
Citera
2011-07-05, 10:23
Medlem
dePauls avatar
Fördelen med Crêpes är att det är varm mat. Det uppskattas alltid sent på kvällen.

En annan fördel är att man kan förbereda allt långt före. Det enda man i slutändan behöver göra är att ta fram tallrikarna, besticken och köra in plåten med Crêpes in i ugnen. Så på sätt och vis har man mer tid för gästerna än när man sitter och trancherar kött och lägger upp potatissallad.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in