Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
Det här verkade lätt, bra och säkert

Får testa detta nu första gången jag lagar oxfile.
Marinerar man oxfile eller försvinner poängen då kanske? Tänkte om man typ marinerade i typ tre dagar, kan det bli något?

Nej man SKA inte marinera oxfilé, jag hade aldrig gjort det om jag hade ett färskt kött av god kvalitet. Sen kanske polarna tänker "vaffan, det här var ju inte ens marinerat, smakar ju bara kött ju" när dom käkar det och då står man där med sina omarinerade rester lagom nöjd och massa pengar fattigare. Det är alltså dina polares smak som bör bestämma hur du gör med köttet, backslickmaffian och rörmockargänget har nog olika åsikter om marineringsfrågan.
Men vill du verkligen impa med en oxfilé som den ska vara (så kan du möta allt marineringsstjafs med att du verkligen vet hur man gör det här) så ska du få tag på färsk svensk oxfilé, alltså inget som är vac-förpackat och naturligtvis inte fryst, skära den i tjocka skivor och steka i pannan, sen ställer du in dom i ugnen vartefter de blir klara på ytan. Oftast räcker det med att trycka på köttet för att se hur pass klart det är, men visst, det kan vara knepigt första gången.
Köttet är en enkel match alltså, likaså klyftpotatis i ugnen (bara liiite olja, vitlök och nåt örtliknande för färgen, försök att inte göra på färskpotatis, de kan bli för mjuka) så jag tycker att du kan lägga tiden på att göra en egen bearnaise, recept är lätt att hitta, sen kan du servera med sallad.