• 1
  • 2
2011-07-05, 17:59
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
- ställ ugnen på 100-125 g
- bind ihop köttet till en fin, kompakt cylinder utan att snöra åt för hårt
- salta
- bryn i stekpanna i en blandning av smör och neutral olja (ej olivolja!)
- peppra runtom
- slå in köttbiten i en tättslutande aluminiumfolie och kör in alltsammans på ugnsgaller med en skål under (det brukar trots allt sippra ut vätska)
- tryck in en termometer
- kör tills innertempen är ca 53 g, ta sedan ut köttet och låt det vila i 10 minuter
- ta bort folien, bindsnöret och tranchera lite på snedden i ca 1 cm tjocka skivor

Servera med någon typ av potatis, sky eller örtsmör och en somrig sallad. Mer behöver man inte göra. Rött vin till.

~Paul~

Det här verkade lätt, bra och säkert Får testa detta nu första gången jag lagar oxfile.
Marinerar man oxfile eller försvinner poängen då kanske? Tänkte om man typ marinerade i typ tre dagar, kan det bli något?
Citera
2011-07-05, 18:02
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
Det här verkade lätt, bra och säkert Får testa detta nu första gången jag lagar oxfile.
Marinerar man oxfile eller försvinner poängen då kanske? Tänkte om man typ marinerade i typ tre dagar, kan det bli något?
oxfilé behöver du inte marinera såvida den inte e gammal
Citera
2011-07-05, 18:22
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood

Nej man SKA inte marinera oxfilé, jag hade aldrig gjort det om jag hade ett färskt kött av god kvalitet. Sen kanske polarna tänker "vaffan, det här var ju inte ens marinerat, smakar ju bara kött ju" när dom käkar det och då står man där med sina omarinerade rester lagom nöjd och massa pengar fattigare. Det är alltså dina polares smak som bör bestämma hur du gör med köttet, backslickmaffian och rörmockargänget har nog olika åsikter om marineringsfrågan.

Men vill du verkligen impa med en oxfilé som den ska vara (så kan du möta allt marineringsstjafs med att du verkligen vet hur man gör det här) så ska du få tag på färsk svensk oxfilé, alltså inget som är vac-förpackat och naturligtvis inte fryst, skära den i tjocka skivor och steka i pannan, sen ställer du in dom i ugnen vartefter de blir klara på ytan. Oftast räcker det med att trycka på köttet för att se hur pass klart det är, men visst, det kan vara knepigt första gången.

Köttet är en enkel match alltså, likaså klyftpotatis i ugnen (bara liiite olja, vitlök och nåt örtliknande för färgen, försök att inte göra på färskpotatis, de kan bli för mjuka) så jag tycker att du kan lägga tiden på att göra en egen bearnaise, recept är lätt att hitta, sen kan du servera med sallad.
Citera
2011-07-05, 19:34
Medlem
Ett tips till (förrutom de Pauls som var vettigast); om du köpr en hel filé, dela den på mitten och kör den ena halvan lite längre så har du en som är lite mindre röd av den händelsen att någon vill ha mer genomstekt. Såsen gör du godast genom att vispa ur stekpannan efter att du brynt filén. Häll på grädde och smaksätt med nåt gott.
Citera
2011-11-05, 22:48
Medlem
sobshaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
- ställ ugnen på 100-125 g...
- bind ihop köttet till en fin, kompakt cylinder utan att snöra åt för hårt
...

~Paul~

Ska köra en helstekt oxfile som söndagsmiddag nästa söndag (13e Nov).

När du skriver binda menar du vanligt steksnöre för att hållla formen dvs man binder ihop filen sedan steker/grillar därefter in i ugnen?
Citera
2011-11-05, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Ett tips till (förrutom de Pauls som var vettigast); om du köpr en hel filé, dela den på mitten och kör den ena halvan lite längre så har du en som är lite mindre röd av den händelsen att någon vill ha mer genomstekt.
Köper du en hel oxfilé så kommer du ha en filet mignon på slutet som är mycket tunnare. Alltså räcker det med att du kör i den hel som den är. Slutbiten kommer vara medium/well när första biten är rare/medium-rare förutsatt att du kör den på ungefär 120-150°. Efter min, begränsade, erfarenhet då.
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Oftast räcker det med att trycka på köttet för att se hur pass klart det är, men visst, det kan vara knepigt första gången.
Det är faktiskt rätt jävla klurigt om du frågar mig. Det tar åtminstone en 10 försök innan man får in känslan för hur klart köttet är.

Enligt min erfarenhet; trycker du på sidan och den är MJUK men fjädrar tillbaka, så är den medium/rare ungefär. Trycker du på den och inbuktningen kvarstår så har du rått, eller max blue/rare.
Citera
2011-11-06, 08:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sobshak
Ska köra en helstekt oxfile som söndagsmiddag nästa söndag (13e Nov).

När du skriver binda menar du vanligt steksnöre för att hållla formen dvs man binder ihop filen sedan steker/grillar därefter in i ugnen?
Ja, jag menar vanligt steksnöre. Filé mignonbiten kan du då med fördel vika in så att filén erhåller en helt symmetrisk form.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in