• 1
  • 2
2011-07-04, 23:03
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Tjohejsan,

Ska bjuda polarna på Oxfile i helgen och undrar mest hur jag "säkrast" tillagar den så att jag vet att alla tycker om den. Den ska inte vara för blodig men inte heller för välstekt, måste finnas någon bra innertemperatur som köttet ska ha för detta?

Marinerar man oxfile? if so, kan man stoppa in filén i ugnen om inte vädret tillåter grill?

Tänkte att jag bara kör klyftpotatis till detta med en sås som flashback tippsar om!

Har inte lagat oxfile innan och eftersom att det är så dyrt så vill jag ju inte misslyckas därav alla konstiga frågor

Tack på förhand!
Citera
2011-07-04, 23:07
Medlem
galne-golems avatar
Stek den först för att få en fin yta låt den sen gå färdigt i ugnen.
Citera
2011-07-04, 23:09
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galne-golem
Stek den först för att få en fin yta låt den sen gå färdigt i ugnen.

Hur många grader på ugnen och när är den färdig? Innertemperatur?
Citera
2011-07-04, 23:28
Medlem
Tlagnojs avatar
Köp en köttemp och sätt in i steken när du lägger den i ugnen. Googlea fram hur varm den skall vara i mitten beroende på hur blodig du vill att den skall vara.
Citera
2011-07-05, 03:17
Medlem
Kör den helst på lite lägre värme och inte fullt ös i ugnen, 100 grader borde bli finemang!
Citera
2011-07-05, 03:20
Bannlyst
Varför ska du bjuda på Oxfilé? Har du redan köpt köttet eller ska du?

Jag tycker inte du ska äta kanske det mest överhypade köttbiten i Svensk historia, Oxfilé är för sitt pris väldigt väldigt ovärt. Lite smak och ganska trist egentligen..
Citera
2011-07-05, 03:29
Bannlyst
Bjud dom på norrlandspölsa, inte priset som räknas. Äter de inte be dom fara åt helvete.
Citera
2011-07-05, 04:22
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangea2k

Jag tycker inte du ska äta kanske det mest överhypade köttbiten i Svensk historia, Oxfilé är för sitt pris väldigt väldigt ovärt. Lite smak och ganska trist egentligen..

Kan hålla med. Om vissa i sällskapet inte klarar av ens en medium oxfilé, varför slösa pengarna?
Kör en stor rostbiff i ugn istället. Varför inte köra på rostas och säga att det är oxfilé? Är dom inte insatta märker dom ingen skillnad och du har sparat in hundralappar som kan gå till vin eller liknande istället.
Citera
2011-07-05, 07:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
Tjohejsan,

Ska bjuda polarna på Oxfile i helgen och undrar mest hur jag "säkrast" tillagar den så att jag vet att alla tycker om den. Den ska inte vara för blodig men inte heller för välstekt, måste finnas någon bra innertemperatur som köttet ska ha för detta?

Marinerar man oxfile? if so, kan man stoppa in filén i ugnen om inte vädret tillåter grill?

Tänkte att jag bara kör klyftpotatis till detta med en sås som flashback tippsar om!

Har inte lagat oxfile innan och eftersom att det är så dyrt så vill jag ju inte misslyckas därav alla konstiga frågor

Tack på förhand!
- ställ ugnen på 100-125 g
- bind ihop köttet till en fin, kompakt cylinder utan att snöra åt för hårt
- salta
- bryn i stekpanna i en blandning av smör och neutral olja (ej olivolja!)
- peppra runtom
- slå in köttbiten i en tättslutande aluminiumfolie och kör in alltsammans på ugnsgaller med en skål under (det brukar trots allt sippra ut vätska)
- tryck in en termometer
- kör tills innertempen är ca 53 g, ta sedan ut köttet och låt det vila i 10 minuter
- ta bort folien, bindsnöret och tranchera lite på snedden i ca 1 cm tjocka skivor

Servera med någon typ av potatis, sky eller örtsmör och en somrig sallad. Mer behöver man inte göra. Rött vin till.

~Paul~
Citera
2011-07-05, 11:42
Medlem
Aakes avatar
Enklast är att hastigt steka filén i tjocka skivor het panna med lite olja.
Citera
2011-07-05, 17:30
Medlem
Jag.Legends avatar
Grilla oxfilén i aluminiumfolie, blir riktigt bra.
Citera
2011-07-05, 17:54
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangea2k

Citat:
Ursprungligen postat av gimle
Bjud dom på norrlandspölsa, inte priset som räknas. Äter de inte be dom fara åt helvete.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Kan hålla med. Om vissa i sällskapet inte klarar av ens en medium oxfilé, varför slösa pengarna?
Kör en stor rostbiff i ugn istället. Varför inte köra på rostas och säga att det är oxfilé? Är dom inte insatta märker dom ingen skillnad och du har sparat in hundralappar som kan gå till vin eller liknande istället.

Har faktiskt aldrig lagat oxfilé så är också lite därför jag vill bjuda på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in