• 1
  • 2
2011-07-04, 18:30
Medlem
Silvermoons avatar
Hej, jag har kollat runt på bilar de senaste veckorna men jag blir helt knäpp av alla VAG-bilar och vilka som motsvarar vad. Så jag tänkte att ni kanske hade lite kunskap att hjälpa mig med.

Vi börjar smått:

Audi A1=VW Polo=Seat Ibiza=Skoda Fabia

Audi A3=VW Golf=Seat Leon=Skoda ?

Audi A4(Samt A5?)=VW Jetta=Seat Exeo=Skoda Octavia

Audi A6(Samt A7?)=VW Passat=Seat ?=Skoda Superb?

Jag tänker främst på storlek och att vissa bilar byggs på samma plattform osv.

Audi= Premium
VW= Prisvärt men fortfarande bra kvalité
Seat/Skoda=Äldre VW/Audi-modeller med lite annat utseende och sämre kvalité

Det här är alltså bara någonting jag har fått för mig och är inte alls säker.

Har jag rätt?
Finns det några modeller av dessa som man ska akta sig för eller är hela VAG-familjen säkra kort?
Hur stor skillnad är det egentligen på Skoda och Seat?

Stort tack på förhand för eran hjälp.
Citera
2011-07-04, 18:34
Medlem
Folkskyggs avatar
Seat och Skoda är delarna som blir över efter Audi och VW

Audi är ju kvalitétsbilarna, medan VW är just vad namnet är, Folkvagn, billigare och mer svensson. Även om Audi blivit den stora svensson-bilen senaste åren. Otroligt mycket A4/A6or av nyare modeller.
Citera
2011-07-04, 19:21
Medlem
club01s avatar
Skoda superben skall nog flyttas ner ett läge och ha en egen sektion med bland annat Passat CC och Skoda superb eftersom dessa är större än både vanliga Passat och A6. CC bygger på en förlängd bottenplatta av Passat och Superb byggs i sin tur på CC bottenplatta.
Skoda oktavia har rätt så stora innermått och kan mäta sig med en A4 fast i själva verket så är bottenplattan från A3. Vet ej om den kanske är något förlängd dock. Så Octavia kanske skall ligga uppe vid A3 och Golf istället eller mitt i mellan.
Kan ju även ha en till sektion med A8 och VW Phaeton då phaeton är byggd på A8 lång bottenplattan.
Skall man gå in på SUV så delar ju A4 och Q5 bottenplatta med varandra dock lite ändrat på grund av drivlina såklart. Dessa delar ju inte bara drivlina utan nästan hela bilen förutom chassi. VW touareg och Porsche cayenne är ju i stort sett samma bil. Minibussar så har man ju Seat alahambra och VW sharan.

Dom har ju mycket som är lika. Inte så superinsatt i alla bottenplattor men skall man räkna alla bilar som delar mycket komponenter så blir ju listan lång.
Skall man dessutom dela upp bilarna stegvis så skulle jag absolut dela på Skoda och Seat. Alltså Audi, VW, Skoda sen sist Seat då Skoda faktiskt ryckt upp sig rejält på senare år och kan nog placera sig ganska nära VW istället för Seat. Men skall man räkna som VAG själva tycker så är det i den rangordningen. Just hållbar kvalite är det inte så stor skillnad på mellan dessa bilar. Dock så har ju Audi mer ljudisolering och mindre "plastig" plast än tex Seat. Motorer och drivlina är ju oftast identiska och byggs i samma fabriker.
Citera
2011-07-04, 21:26
Medlem
Silvermoons avatar
Intressant, men det blev helt plötsligt ännu snurrigare.

Anledningen till jag inte tog med större modeller som a8/Suvar är att jag inte är intresserad av dessa just nu. Jag har annars väldigt svårt att hitta en modell/storlek som passar mig, men din input hjälpte. Så tack!
Citera
2011-07-05, 14:33
Medlem
serbers avatar
Yeti delar många likheter med VW Golf har jag för mig.
Citera
2011-07-05, 19:25
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Intressant, men det blev helt plötsligt ännu snurrigare.

Anledningen till jag inte tog med större modeller som a8/Suvar är att jag inte är intresserad av dessa just nu. Jag har annars väldigt svårt att hitta en modell/storlek som passar mig, men din input hjälpte. Så tack!

Jo det är en ganska stor djungel detta:P Men mitt tips om du skall köpa något är ju att först provköra alla modeller. Alltså har du kört en Seat ibiza så kan man inte direkt jämföra den med Polo eftersom det skilljer en hel del ändå. Även om många delar och bottenplatta är den samma så har dom ändå gjort en hel del förändringar här och var som i det stora hela blir ganska så omfattande och ändrar bilen rätt mycket. Så mitt tips är absolut att titta ut modeller som du gillar och provköra dessa bara. Samma sak med storleksskillnaden. Provkör en A3 sen jämför du med en Scoda octavia. Det är väldigt stora skillnader även om dom är rätt lika under skalet och på papperet. Inredning mm är ju den största skillnaden. Det är där man nästan mest måste känna efter vad som just passar än själv. Storleksskillnader invändigt, sittpositioner, reglage, förvaring mm.
Citera
2011-07-05, 19:45
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Här kan du se vilken plattform som hör ihop med vilka bilar:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...roup_platforms

Sen skiljer det ju som sagt mycket mellan bilarna ändå, men listorna ger i alla fall ett hum om hur stora bilarna är.
Citera
2011-07-06, 01:19
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Här kan du se vilken plattform som hör ihop med vilka bilar:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...roup_platforms

Sen skiljer det ju som sagt mycket mellan bilarna ändå, men listorna ger i alla fall ett hum om hur stora bilarna är.

Väldigt matnyttigt måste jag säga. Fan va dom fifflar med bottenplattorna ser man ju tydligt där. Superb härstammar ju redan från A3 eller PQ35 bottenplattan. Helt klart intressant i alla fall.
Dock hörde jag ju för ett tag sedan på jobbet att VW och VAG jobbar med att ena en och samma bottenplatta. Det är väl mer eller mindre redan gjort idag. Men dom vill alltså göra en och samma konstruktion till alla sina bilar som sedan kan modifieras till i princip alla modeller. Är väl helt och hållet möjligt samt att man får mycket billigare produktion och underhåll om i princip allt under chassit är det samma från bil till bil.
Citera
2011-07-06, 09:09
Medlem
tdlefnierreguss avatar
VAG
Alla tiger. Ingen vill säga att ny teknik i AC-anläggningar riskerar att kosta bilägare tusentals kronor – redan efter några få år. Audi, Volkswagen, Seat och Skoda uppges vara hårdast drabbade

http://www.vibilagare.se/nyheter/bil...ra-acfel-28383

Yes jag har blivit drabbad, dyrt och inte allt för gammal bil...
Citera
2011-07-06, 09:14
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkskygg
Seat och Skoda är delarna som blir över efter Audi och VW

Audi är ju kvalitétsbilarna, medan VW är just vad namnet är, Folkvagn, billigare och mer svensson. Även om Audi blivit den stora svensson-bilen senaste åren. Otroligt mycket A4/A6or av nyare modeller.
Om ens det?? Har en granne som köpte en ny Skoda för något år sedan med orden: -Förstår inte varför folk lägger pengar på Audi eller Volkswagen när Skodan är en exakt likadan bil.

Citera
2011-07-06, 09:27
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Motorjournalisterna på fifth gear verkar gilla Superb.. från 2010

http://www.caradvice.com.au/95815/sk...r-of-the-year/
Citera
2011-07-06, 11:19
Medlem
Silvermoons avatar
Det är en intressant djungel det här, speciellt om man lägger in priset.

En Skoda superb med 1.8t motor är billigare än en audi A3 1.8t. Då kan man fråga sig vilken som är mest bil för pengarna? Det säger ju iofs inget om utrustning, men ändå intressant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in