2011-07-04, 12:37
Medlem
Hej!
Jag ska måla mina fönster och har ingen erfarenhet alls.
Jag har inte kittfönster, utan 3-glasfönster, så jag behöver bara måla utsidan. Måste jag slipa bort all färg trots att den inte flagnat? Jag har bara målat över med grundfärg. Kanske gjort fel. HJÄLP mig, behöver alla tips jag kan få!
Citera
2011-07-04, 12:40
Bannlyst
Måla nya fönster med täckfärg
När du målar fönster och dörrar med täckande färg ger du dem ett motståndskraftigt skydd mot väder och vind. För fabriksmålade fönster och dörrar gäller samma arbetsgång som för gamla fönster och dörrar. Måla inte på fuktigt trä, fukthalten bör inte vara högre än 15 %, kontrollera med fuktmätare om du är osäker.

Skydda med plast innan du börjar måla
Tänk på att skydda växter, fasad och liknande. Slipa av alla vassa kanter och förgrunda med grundolja på trärena ytor, speciellt ändträ och uttorkade ytor. Grunda med fönsterfärg förtunnat med ca 10 % lacknafta. Måla två gånger med fönsterfärg, måla även kittet och låt färgen täcka någon millimeter in på glaset. Måla undersidan på fönsterbågens bottenstycke en extra gång och var noga med att allt ändträ eftersom det är där fukten har störst chans att träna in.

Måla gamla fönster med täckfärg
Skydda växter, fasad och liknande med plast innan du börjar. Tvätta det som ska målas om med målartvätt, se till att skydda händerna med skyddshandskar. Skölj sedan noggrant med vatten, skrapa bort eventuell lös färg och grunda med grundfärg.
Spackla sedan men snickerispackel och slipa. Därefter kan du måla fönstret en eller två gånger med blank eller halvblank lackfärg.

Måla mellan fönstren och utvändigt
När du ska måla gamla fönster mellan och utvändigt går det till på liknande sätt. Se till att ta bort de gamla tätningslisterna innan du börjar måla och laga alla sprickor i båge och karm med kitt. Spackla aldrig ett fönster utvändigt med inomhusspackel, det lossnar när träet rör sig. Grunda rostiga beslag och spikhuvuden med rostskyddsfärg. Måla fönstret två gånger och dess bottenstycken en extra gång. Var särskilt noga med allt ändträ, det är där fukten har störst chans att tränga in.
Citera
2011-07-04, 12:51
Medlem
http://www.alcro.se/pdfs/utomhus/Mal...r_jan_2009.pdf

Där har du en bra guide hur du går tillväga. Har du några frågor är det bättre att du går till en duktig färghandel. Färgen + verktyg köper du även hos en bra färghandel då billigare alternativ för det mesta är skit och inte håller lika länge.
Mvh
Citera
2011-07-04, 17:20
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeyturken
Måla nya fönster med täckfärg
Bla, bla...
Skulle det inte var klädsamt att ange källan istället för att klippa och klistra rakt av utan vidare kommentarer från en annan site? Men du kan väl inte bättre...
http://www.coop.se/Recept--mat/Varda.../Mala-fonster/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in