2011-07-04, 12:10
Medlem
Keykons avatar
Hallå där!
Longtime reader, first time poster som det heter.

Flyttade för 3 veckor sen till Sundsvall, hyr en "lägenhet" här utan tillgång till vare sig internet, tv eller telefoni. Var till början endast menat att bli ett uppehåll här på ca. 2 månader, men nu blir det minst dubbla den tiden, och efter ett par regniga dagar med endast Xperia luren som underhållning börjar jag sukta lite mer avancerade grejer.

Så jag undrar huruvida det ens är möjligt att använda sig av nån form av mobilt bredband, kontantkort-style eller liknande när det kommer till att spela lite mer krävande PC spel online(Portal 2, WoW, Call of Doody och liknande).

Har kollat runt på olika mobila bredband och den mest potenta jag lyckats hitta hitills verkar vara Telias 4g som även har hyffsad täckning häromkring med 30gb data/månad och upp till 80mb/s. Telenor har även liknande 4g paket, dock med 20gb data/månad.
Har verkligen ingen aning om hur mycket data som går åt när man springer runt och leker andra världskriget online, Telia snackar om 30k timmar online spelande per månad med deras 4g paket, men jag antar att dom syftar på spel som farmville och sudoku..?

Så, vad har ni lite mer erfarna individer att säga om saken? Skulle nåt mobilt bredband á la 4g funka? Eller finns det nåt bättre alternativ?

Tacksam för all input jag kan få.
Citera
2011-07-04, 12:14
Bannlyst
Jag lirar xbox 360 online ganska ofta via en vanlig smartphone med kontantkort utan minsta lagg så att med 4g behöver du ju inte oroa dig ett dugg...
Citera
2011-07-04, 12:15
Medlem
alienDNAs avatar
jag har själv 3 mobilt bredband, kontantkort, och haft sedan 2008. använder det då jag reser osv.
jag var dock i en period då detta var min huvuduppkoppling och jag spelade wow väldigt mycket utan problem.
låg på 200ms ungefär i latency, jämtemot 20 på fast lina. helt spelbart.

edit: spelar du mycket online så ska du helt klart ha obegränsad data mängd, som jag har med 3 mobilt bredband tex. hastigheten spelar knappt någon roll. runt 1mbit/s eller 10mbit/s gör ingen större skillnad på latency sålänge uppkopplingen är stabil.
Citera
2011-07-04, 12:21
Medlem
Ganymedes avatar
Lirar WoW ibland via ett telenor kontantabb, ligger mellan 1.5-2.5 megabit beroende på när på dagen jag använder det, men det är aldrig några problem.
Citera
2011-07-04, 14:04
Medlem
Keykons avatar
Ah, fan va skönt att höra!
Hade uppfattningen av att man skulle få punga ut halva lönen på nåt super-deluxe paket varje månad och ändå ha svårigheter att spela online.
Får fortsätta leta och se om jag kan hitta nån hygglig operatör som inte begränsar datamängden. Om någon har nån att tipsa om så får ni gärna göra det.
Skulle ju självklart inte sitta fel att ha 4g, men såvitt jag sett finns det inga 4g erbjudanden utan såna begränsningar.
Citera
2011-07-04, 15:50
Medlem
PeterNosters avatar
Det råder en stor missuppfattning med detta om att onlinespel skulle ta mycket bandbredd. Det är nästan tvärtom. Det skickas bara korta kommandon som t.ex talar om vart gubben på skärmen skall flytta sig. Sen sköter datorn och grafikkortet om att det görs. Man skickar alltså inte grafiken över nätet. Det mesta är kommandon och koordinater.

Har du tillgång till 4G så är det bara att slå till. På Telias hemsida finns en hastighetskarta där du kan få reda på vilken hastighet du kan få på din gatuadress. Det är ju fortfarande "upp till" som gäller så i värsta fall hamnar du på miinhastigheten. Datamängden 20 eller 30 är tillräcklig speciellt om du kör spel enligt ovanstående.

Centrala Sundsvall 40 - 80 Mbit/s
Lokevägen 5 - 40 Mbit/s
Senast redigerad av PeterNoster 2011-07-04 kl. 16:23.
Citera
2011-07-04, 16:39
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keykon
Ah, fan va skönt att höra!
Hade uppfattningen av att man skulle få punga ut halva lönen på nåt super-deluxe paket varje månad och ändå ha svårigheter att spela online.
Får fortsätta leta och se om jag kan hitta nån hygglig operatör som inte begränsar datamängden. Om någon har nån att tipsa om så får ni gärna göra det.
Skulle ju självklart inte sitta fel att ha 4g, men såvitt jag sett finns det inga 4g erbjudanden utan såna begränsningar.

du behöver absolut inte 4g för att spela online spel. det är totalt onödigt. skaffa bara 4g om du tänker dra hem mycket filmer etc.

med en billigare 3g uppkoppling klarar du online spel galant. som sagt du behöver INTE 7mbit/s för att spela online spel och DEF inte 80mbit/s som 4g ger.
totalt onödigt.
Citera
2011-07-04, 16:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienDNA
du behöver absolut inte 4g för att spela online spel. det är totalt onödigt. skaffa bara 4g om du tänker dra hem mycket filmer etc.

med en billigare 3g uppkoppling klarar du online spel galant. som sagt du behöver INTE 7mbit/s för att spela online spel och DEF inte 80mbit/s som 4g ger.
totalt onödigt.

Med 4G får man mindre spridning i hastighet så Telia kan garantera 5-10 Mbit/s i mellanpaketet nedan. Med Turbo 3G+ gäller ingen garanti utan du kan hamna på 0,3 - 2 Mbit/s och få betala för upp till 6 Mbit/s

Citat:
Mellan 4G
Surfa för 10 GB/mån i upp till 10 Mbit/s, med 5-10 Mbit/s i hastighetslöfte. Dessutom surfar du obegränsat upp till 22 Mbit/s i våra 4 000 Homerun Wireless Zones.
249 kr/mån
Citera
2011-07-05, 11:52
Medlem
Keykons avatar
Som PeterNoster sa har ju 4G helt klart bättre stabilitet, och Telia verkar ju även ha grym täckning i mina krokar, sen tankar man ju även ner en film och lite annat skräp här och där så extra fart på skiten är ju rätt så skönt att ha.

Känner mig dock lite kluven över bandbredden, vette fan om 10gb skulle räcka eller inte, 5gb i månaden räcker nog gott o väl till mitt nedladdande och surfande, är övriga 5gb tillräckligt för att gamea loss en sisådär 15-20 timmar i veckan tror ni?

Några tips på bra 4G modem föresten? Såg dom kostar en jävla massa så man vill ju gärna ha valuta för pengarna.
Citera
2011-07-05, 12:43
Medlem
PeterNosters avatar
På telias hemsida så har du de olika priserna där. Tydligen kostar modemet 2245:-
Accepterar du en bindningstid så ingår det.

Citat:
299 kr/mån, 18 mån bindning - modem ingår.

299 kr/mån, 0 mån bindning - modem 2245 kr.

Redan kund: 249 kr/mån, 18 mån bindning - modem ingår.

Här är vad det räcker till. Notera att detta är paketet Mellan 4G, 10 Mbit/s. Det verkar inte finnas fler 4G abonnemang hos Telia.

Citat:
Vad räcker Mellan 4G till?
Utöver ditt vanliga surfande varje vecka kan du t ex titta på SVT Play i 23 timmar, kolla You tube i 46 timmar, spela on-line spel i över 10 000 timmar eller ladda ner drygt 3400 MP3-låtar.
Citera
2011-07-05, 17:18
Medlem
DennisOlofs avatar
Keykon har du inte möjlighet att köra på någon annans WLAN ? (wifi). Utmärkt lösning där man kommer billigt undan. Beror på hur du bor iofs. Och om man hittar någon som går med på det, även om det är mot betalning.
Citera
2011-07-06, 13:22
Medlem
Keykons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
På telias hemsida så har du de olika priserna där. Tydligen kostar modemet 2245:-
Accepterar du en bindningstid så ingår det.

Här är vad det räcker till. Notera att detta är paketet Mellan 4G, 10 Mbit/s. Det verkar inte finnas fler 4G abonnemang hos Telia.
Jo jag såg det också, lite därför jag frågade, vet dock inte ens om det är möjligt att använda modem från andra tillverkare än just de dom säljer, ju mer jag tänker på det så lär de väl inte vara de, men finns ju sätt att låsa upp dom flesta liknande grejer, telefoner, tv box osv.

18 månader är alldeles för lång bindnings tid för att det ska vara intressant för mig, får snoka runt lite och se vad jag hittar, annars blir de till att punga ut för modemet och ett par månaders 4G. Är ju inte stenrik direkt, men ändå värt det så länge det funkar, gör det inte de har jag ju iaf modemet kvar och kan uppgradera till det lite kralligare paketet dom hade.

Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Keykon har du inte möjlighet att köra på någon annans WLAN ? (wifi). Utmärkt lösning där man kommer billigt undan. Beror på hur du bor iofs. Och om man hittar någon som går med på det, även om det är mot betalning.
Nej, sorgligt nog finns det inget sånt häromkring, det var de första jag kollade innan jag vände mig till FB, har frågat samtliga i byggnaden, men icke.

Jag har ju lite speciellt boende om man säger så, vill inte gå in på det alltför mycket men vid byggnad av kåken var den inte menad att husa bostäder, så man får offra lite bekvämligheter som internet i utbyte mot stor avskildhet och löjligt låg hyra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in