2011-07-07, 11:31
Medlem
DennisOlofs avatar
Keykon det är ointressant för mig, ditt boende. Det är ju din ensak.

Men har inte huset någon form av telefon anslutning. Det brukar ju alltid finnas på något vis. Om så är fallet kanske det finns möjlighet att fixa ADSL till kåken. Sedan vem som står på kontrakten är ju en sak. Numera går det ju utmärkt att köra trådlöst WLAN.

Det är i alla fall bättre än mobilt bredband, och om du redan har frågat runt i huset så kanske du kan hitta någon lösning den vägen. Ett WLAN skulle ju gynna alla i huset som då också kan utnyttja det eller ?
Citera
2011-07-07, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keykon
Hallå där!
Longtime reader, first time poster som det heter.

Flyttade för 3 veckor sen till Sundsvall, hyr en "lägenhet" här utan tillgång till vare sig internet, tv eller telefoni. Var till början endast menat att bli ett uppehåll här på ca. 2 månader, men nu blir det minst dubbla den tiden, och efter ett par regniga dagar med endast Xperia luren som underhållning börjar jag sukta lite mer avancerade grejer.

Så jag undrar huruvida det ens är möjligt att använda sig av nån form av mobilt bredband, kontantkort-style eller liknande när det kommer till att spela lite mer krävande PC spel online(Portal 2, WoW, Call of Doody och liknande).

Har kollat runt på olika mobila bredband och den mest potenta jag lyckats hitta hitills verkar vara Telias 4g som även har hyffsad täckning häromkring med 30gb data/månad och upp till 80mb/s. Telenor har även liknande 4g paket, dock med 20gb data/månad.

Har verkligen ingen aning om hur mycket data som går åt när man springer runt och leker andra världskriget online, Telia snackar om 30k timmar online spelande per månad med deras 4g paket, men jag antar att dom syftar på spel som farmville och sudoku..?

Så, vad har ni lite mer erfarna individer att säga om saken? Skulle nåt mobilt bredband á la 4g funka? Eller finns det nåt bättre alternativ?

Tacksam för all input jag kan få.

Jag har stor erfarenhet av mobilt bredband då jag arbetar på en av de fyra stora operatörerna. Använder mitt eget mobila bredband i en förort i Stockholm där nätet är så bra det kan bli med ett 16 mbit/s modem och ligger runt 5-12 mbit/s beroende på vilken tid på dygnet. Då har jag en väldigt bra PC med 3.0 USB.. spelar wow, SC2 och annat online och det man aldrig kan komma ifrån är den lilla förseningen på mobilt bredband.. och det spelar knappt någon roll vad du har för mbit/s utan det är svarstiden som är mycket högre helt enkelt.. men det funkar helt okej iaf, men inte om du ska tävla som i arena t ex.

Annat som är viktigt att kolla innan du köper är hur det fungerar i praktiken och vad just ditt postnummer har för täckning, så att säljaren inte säger "Nä men det är 50 mbit här och kommer fungera perfekt" och sedan visar det sig att du har 5 mbit och blir besviken..

Lycka till!
Citera
2011-07-09, 00:04
Medlem
Keykons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nautilus2x
Jag har stor erfarenhet av mobilt bredband då jag arbetar på en av de fyra stora operatörerna. Använder mitt eget mobila bredband i en förort i Stockholm där nätet är så bra det kan bli med ett 16 mbit/s modem och ligger runt 5-12 mbit/s beroende på vilken tid på dygnet. Då har jag en väldigt bra PC med 3.0 USB.. spelar wow, SC2 och annat online och det man aldrig kan komma ifrån är den lilla förseningen på mobilt bredband.. och det spelar knappt någon roll vad du har för mbit/s utan det är svarstiden som är mycket högre helt enkelt.. men det funkar helt okej iaf, men inte om du ska tävla som i arena t ex.

Annat som är viktigt att kolla innan du köper är hur det fungerar i praktiken och vad just ditt postnummer har för täckning, så att säljaren inte säger "Nä men det är 50 mbit här och kommer fungera perfekt" och sedan visar det sig att du har 5 mbit och blir besviken..

Lycka till!

Det där med försening på svarstiden lät ju lite mindre bra, jag är ju hyffsad FPS torsk och i såna spel räknas ju varje liten millisek, sånt känns ju helt klart av mindre i spel som WoW och SC.
Hur pass stor effekt är det? Tror du det kommer påverka FPS spel för mycket för att det ska vara någon idé?

DennisOlof, det finns ett telejack här, men linan är klippt(av hyresvärden), så om jag ska få ADSL hit måste jag laga/byta ut kabeln utan att de märks, vilket är teoretiskt möjligt antar jag, men kunskaper om hur sånt görs besitter jag tyvärr inte.
Citera
2011-07-26, 09:30
Medlem
Fraps per sec beror väl mest på hur kraftig din PC/Mac är eller, annars lär jag mig något nytt..

Ja ska du raida fungerar det utmärkt, det är just i tävlingssammanhang det kan svika då du stöter på förseningar pga störningar i din operatörs nät, det kan vara allt från dåligt väder, för många är uppkopplade på samma mast så bandbredden sjunker osv.
Citera
2011-07-26, 12:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nautilus2x
Fraps per sec beror väl mest på hur kraftig din PC/Mac är eller, annars lär jag mig något nytt..

Ja ska du raida fungerar det utmärkt, det är just i tävlingssammanhang det kan svika då du stöter på förseningar pga störningar i din operatörs nät, det kan vara allt från dåligt väder, för många är uppkopplade på samma mast så bandbredden sjunker osv.

FPS har många betydelser:
http://sv.wikipedia.org/wiki/FPS

Frames per second
-"-
First-person shooter

Det är det sista som åsyftas här i tråden.
Citera
2012-05-17, 15:38
Medlem
Hur funkar det att spela typ battlefield 3 med mobilt bredband?
Citera
2012-05-17, 16:19
Medlem
Keykons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Hur funkar det att spela typ battlefield 3 med mobilt bredband?
Inte så bra.
Jag hade mobilt bredband några månader, och spelade då bland annat BF3. Testade både Tre och Halebop, blev disconnectad från spelet och laggade ganska rejält för det mesta. Det var spelbart men väldigt frustrerande.
Jag hade då 3G, nu finns det ju 4G anslutning att använda, så det lär ju funka bättre.

Jag testade även att spela Magicka, Counter Strike och L4D online, och dom spelen funkade mycket bättre än BF3.
Citera
2012-05-17, 17:08
Medlem
Dinks avatar
Själv så rekommenderar jag verkligen inte mobilt bredband, skyhöga priser + att du har en begränsad datamängd vilket jag tycker är otroligt jobbigt. ADSL eller statsnät är mycket mer prisvärt när man spelar online spel eller laddar ner.

Kan även säga att jag jobbar åt en av dem stora operatörerna, har haft kunder som har haft barn som spelar WoW och dem når upp datamängden på mindre än halva månaden.

PS. Telia och Tele2 delar på 4G nätet.
Senast redigerad av Dink 2012-05-17 kl. 17:11.
Citera
2012-05-18, 23:32
Medlem
bingkingxxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dink
Själv så rekommenderar jag verkligen inte mobilt bredband, skyhöga priser + att du har en begränsad datamängd vilket jag tycker är otroligt jobbigt. ADSL eller statsnät är mycket mer prisvärt när man spelar online spel eller laddar ner.

Kan även säga att jag jobbar åt en av dem stora operatörerna, har haft kunder som har haft barn som spelar WoW och dem når upp datamängden på mindre än halva månaden.

PS. Telia och Tele2 delar på 4G nätet.

Nej Telia och Tele2 delar inte på 4G nät... däremot delar Telenor och Tele2 4G nät.
Citera
2012-11-03, 18:36
Medlem
såvadå om man har den senaste datorerna typ i7, 16gb ram och geforce gtx 675. Funkar de att spela bf3 med 4g då? har dock bara denna fart med mitt 4g..
http://www.speedtest.net/result/2283786679.png
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in