2011-07-04, 00:41
Medlem
Macla002s avatar
Tjena!

Snurrade nyss ihop den godaste grytan jag ätit, så jag tänkte dela med mig av receptet

1 stor gul lök
2 stora vitlöksklyftor
1 paket bacon
300g strimlat sidfläsk
1 tomat
1 röd paprika
3 dl grädde
6 st kycklingklubbor
4 cl rökig whiskey (jag hade Caol Isla 12 år)
15 cl vitt vin
salt
peppar
1 knippa färsk timjan

Strimla baconet och fräs i en gryta tillsammans med löken. När löken blivit mjuk lägger du i kycklingklubborna. Hacka tomaten, vitlöken och halva knippen timjan och lägg i tillsammans med kycklingen.

När kycklingen börjat få färg på alla sidor häller du i grädden och den hackade paprikan. Häll i vinet och blanda väl. Hacka i resten av timjan. Salta och peppra lagom mycket. Lägg på lock och låt småkoka i c:a 30 minuter. Prova om kycklingen är färdig, om inte, ställ tillbaka under lock. När den är färdig häller du i whiskey'n. Smaka av med timjan, salt och peppar. Servera med ris.
Citera
2011-07-04, 00:42
Medlem
Macla002s avatar
Oups, sidfläsket ska ju såklart med tillsammans med kycklingen!
Citera
2011-07-06, 11:56
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Låter som en väldigt god gryta, även om jag är lite skeptiskt till att tillaga kyckling klubbor tillsammans med sidfläsk.

Annars lät det riktigt gott.

En av mina favoriter är:
1 pkt bacon
300-400g fläsk (varierar på grund av extrapriser)som jag skär till grytbitar
1 burk med syltlök
1-2 röda paprikor
2 gullökar i "normal" storlek
3-5 vitlökar (beror på storlek)
ca 50g kantareller
2 ölkorvar
2-3dl grädde

Börja med att steka lökarna och baconen i en såndär röd gjutjärnsgryta.
Strimla paprikan, krossa och hacka vitlöken, skär ölkorven i 1-1,5 och blötlägg kantarellerna om de är torkade.
När löken och baconet fått färg tillsätter ni fläskbitarna, när fläsket fått en stekyta tillsätts grädden, vitlöken och ölkorvarna.
Krydda efter behag (t.ex. salt, peppar (gärna vit), timjan, köttbuljong och kanske enbär), sen låter ni den stå.
När det är typ 20-30 min kvar tillsätter ni paprikan, och när det är 10min kvar slänger ni i syltlöken (man kan även ta med lite spad från syltlöken, ger en god smak).

Serveras med ris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in