2011-09-04, 15:31
Medlem
Killen som kom på det här med earthing heter Clinton Ober. Han har skrivit en biografi här (laddar mycket långsamt).

Det är lite tunt med forskning om earthing, den bästa studien jag hittat är nog den här, med 12 patienter, ingen kontrollgrupp, och egenrapportering. Inte speciellt förtroendeingivande.

Dr Russel Whitten, som nämns i biografin ovan, ser inte ut att ha publicerat något, så det är oklart varför Ober refererar till honom.

Sen så kan man tillägga att det vore lite konstigt om laddning skulle kunna påverka något biokemiskt inne i kroppen, eftersom laddningar tenderar att ansamlas på ett laddat föremåls yta. Dessutom är det ju inte så att jordning gör att alla laddningar försvinner. Det som händer är att laddningen på det jordade föremålet blir densamma som marken har vid jordningspunkten. Men markens laddning ändras beroende på bland annat väderlek och tid på dygnet, vid exempelvis ett åskväder har marken en hyggligt stor elektrisk laddning, det är skillnaden mellan markens laddning och molnens som utjämnas vid blixturladdningar.
Citera
2011-09-04, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Killen som kom på det här med earthing heter Clinton Ober. Han har skrivit en biografi här (laddar mycket långsamt).

Det är lite tunt med forskning om earthing, den bästa studien jag hittat är nog den här, med 12 patienter, ingen kontrollgrupp, och egenrapportering. Inte speciellt förtroendeingivande.

Dr Russel Whitten, som nämns i biografin ovan, ser inte ut att ha publicerat något, så det är oklart varför Ober refererar till honom.

Sen så kan man tillägga att det vore lite konstigt om laddning skulle kunna påverka något biokemiskt inne i kroppen, eftersom laddningar tenderar att ansamlas på ett laddat föremåls yta. Dessutom är det ju inte så att jordning gör att alla laddningar försvinner. Det som händer är att laddningen på det jordade föremålet blir densamma som marken har vid jordningspunkten. Men markens laddning ändras beroende på bland annat väderlek och tid på dygnet, vid exempelvis ett åskväder har marken en hyggligt stor elektrisk laddning, det är skillnaden mellan markens laddning och molnens som utjämnas vid blixturladdningar.
Nu kom du in på något intresant, med åskvädrets påverkan. Före ett åskväder så bildas plussladdade joner i luften, därför så blir många trötta och får ont. Jag känner en kille som har fibromyalgi, han blir väldigt trött före regnväder, och om han sitter vid en dator så kan han väldigt lätt somna. Men när regnet har hållit på ett tag så blir han väldigt pigg och får mindre värk.
Här förklaras det.
Ett flertal studier har visat att rik tillgång på negativa joner bildar en bra balans och förbättrar den mentala och fysiska hälsan och motståndskraften mot sjukdomar, uthålligheten ökar, man mår bättre och blir mera kreativ och bidrar därför till ett bättre och längre liv.

Positiva joner däremot är oftast förknippade med andra, mindre angenäma fenomen.

De associeras med negativa stämningar, försämrad reaktionsförmåga, ökad trötthet, sämre allmänförmåga, avtagande uppmärksamhet och minskad social förmåga.

? Hur alstras negativa joner?

Varje hem har redan idag en liten naturlig jongenerator, nämligen duschen, där ett antal negativa joner produceras då man duschar. Vattendroppars splittring innebär att elektroner frigörs och bildar negativa joner i kontakt med syret i luften. Detta upptäcktes av Lenard (1915) och man fick här en förklaring till den uppfriskande och stärkande rena luften som påträffas invid ex. ett vattenfall, eller efter ett regn.

I naturen alstras negativa joner som i duschen genom processer som blixtar, havsvågor, vattenforsar, vattenfall och solljus.

1 Vattenfall och skogar säger man brukar ligga på 50.000 joner/cm³ luft

2 Höga berg och havsstränder ligger på 5.000-10 000 joner/cm³ luft

3 I frisk lantluft finns det ca 2000-4000 negativa joner/cm³ luft

4 Yosemite Falls, USA, har uppmätts upp till 100 000 tals negativa joner/cm³ luft

I tätorter och i slutna utrymmen (inomhus) är fördelningen en helt annan där det finns en markant brist på negativa joner. Forskare har visat att de flesta av oss som bor, arbetar och reser i slutna utrymmen lider ofta av någon grad av negativ jonsvält eller av för höga positiva jonhalter. Och att vi i dag har en så stor obalans i luftens laddningar beror bl.a på bilavgaser, industriutsläpp och elektricitet. Med andra ord, vår "storstadsdjungel" minimerar den naturliga produktionen av negativa joner genom att störa den känsliga elektriska balansen mellan atmosfären och marken.

Vi andas in ca 22 000 gånger på en dag, detta motsvarar ungefär 10 000 liter luft dagligen och får in upp till ca 70 000 föroreningar i varje andetag.
Citera
2011-09-04, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
Nu kom du in på något intresant, med åskvädrets påverkan. Före ett åskväder så bildas plussladdade joner i luften, därför så blir många trötta och får ont. Jag känner en kille som har fibromyalgi, han blir väldigt trött före regnväder, och om han sitter vid en dator så kan han väldigt lätt somna. Men när regnet har hållit på ett tag så blir han väldigt pigg och får mindre värk.
Här förklaras det.
Ett flertal studier har visat att rik tillgång på negativa joner bildar en bra balans och förbättrar den mentala och fysiska hälsan och motståndskraften mot sjukdomar, uthålligheten ökar, man mår bättre och blir mera kreativ och bidrar därför till ett bättre och längre liv.
Vilka studier? Som vanligt saknar du källa på det du skriver.
Det är även brukligt att säga var du kopierat din övriga textmassa ifrån, vore också intressant om du faktiskt tänkte på innehållet, inte bara agerade som ett RSS bot för kassa blogsidor...
Citera
2011-09-04, 18:41
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nokoncensus
Magnetarmband har de använt. De såg jag själv på Discovery canal. Vad de användes till kan jag inte säga. Men så var det.
Om du sett det så är det sant. Tror du Nobelkomiten vet vad du sett för film?
Citera
2011-09-04, 18:49
Medlem
Citat:
Här förklaras det.

Positiva joner däremot är oftast förknippade med andra, mindre angenäma fenomen.

De associeras med negativa stämningar, försämrad reaktionsförmåga, ökad trötthet, sämre allmänförmåga, avtagande uppmärksamhet och minskad social förmåga.

? Hur alstras negativa joner?

Varje hem har redan idag en liten naturlig jongenerator, nämligen duschen, där ett antal negativa joner produceras då man duschar. Vattendroppars splittring innebär att elektroner frigörs och bildar negativa joner i kontakt med syret i luften. Detta upptäcktes av Lenard (1915) och man fick här en förklaring till den uppfriskande och stärkande rena luften som påträffas invid ex. ett vattenfall, eller efter ett regn.

I naturen alstras negativa joner som i duschen genom processer som blixtar, havsvågor, vattenforsar, vattenfall och solljus.

1 Vattenfall och skogar säger man brukar ligga på 50.000 joner/cm³ luft

2 Höga berg och havsstränder ligger på 5.000-10 000 joner/cm³ luft

3 I frisk lantluft finns det ca 2000-4000 negativa joner/cm³ luft

4 Yosemite Falls, USA, har uppmätts upp till 100 000 tals negativa joner/cm³ luft

I tätorter och i slutna utrymmen (inomhus) är fördelningen en helt annan där det finns en markant brist på negativa joner. Forskare har visat att de flesta av oss som bor, arbetar och reser i slutna utrymmen lider ofta av någon grad av negativ jonsvält eller av för höga positiva jonhalter. Och att vi i dag har en så stor obalans i luftens laddningar beror bl.a på bilavgaser, industriutsläpp och elektricitet. Med andra ord, vår "storstadsdjungel" minimerar den naturliga produktionen av negativa joner genom att störa den känsliga elektriska balansen mellan atmosfären och marken.

Vi andas in ca 22 000 gånger på en dag, detta motsvarar ungefär 10 000 liter luft dagligen och får in upp till ca 70 000 föroreningar i varje andetag.
Här står det om hur bra det är att jorda sig, kolla filmen också. Jag vet en som skulle försöka odla julgranar under en kraftledning, det blev väldigt konstiga granar, gick inte att ha som julgranar.
Har jordat mig nu, satte en spik i backen och drog en järntråd in till sängen och virade ut tråden under lakarnet.
Blir intresant att se om man blir pigg, ska ligga på det hela natten.
http://www.charlesfranz.se/jorda-dig...-haumllsa.html
Citera
2011-09-04, 21:15
Medlem
En fundering till er som kan detta.
Väldigt intressant och verkar fungera.
Har fått låna en filt som jag ska testa på min sambo.
Jag ska inte berätta vad det är, utan ska se om hon sover bättre.
Men ett jordspett i marken verkar farligt om åska skulle slå ner.
Måste man inte avsäkra på något vis?
Citera
2011-09-05, 00:38
Medlem
Citat:
Här står det om hur bra det är att jorda sig, kolla filmen också. Jag vet en som skulle försöka odla julgranar under en kraftledning, det blev väldigt konstiga granar, gick inte att ha som julgranar.
Har jordat mig nu, satte en spik i backen och drog en järntråd in till sängen och virade ut tråden under lakarnet.
Blir intresant att se om man blir pigg, ska ligga på det hela natten.
http://www.charlesfranz.se/jorda-dig...-haumllsa.html
Länken visar inte på evidens för att man inte skulle kunna odla granar under kraftledningar.
Videon på sidan är extremt dålig när det kommer till fakta eller nåt som faktiskt är verklighetsbaserat. Som vanligt så snackar du bara skit och länkar till än sämre sidor. Du kan omöjligen faktiskt ha tittat på de olika sidorna som du länkar, då skulle du aldrig ha länkat dom. Eller är du så otroligt inkompetent att du går på allt vad som stå där?

Tittar man historiskt på vad du som har länkat så är det desto mer skrämmande, ena länken säger emot den andra, men du ignorera helt vad den säger, bara postar den ändå i hopp om att ingen faktiskt ska läsa, och när någon kommenterar så ignorerar du det helt.
Citera
2011-09-05, 03:24
Medlem
Ja i vanlig ordning kan vi då konstatera att VoF:s folk inte kan hålla en respektabel ton.
Jag hänvisar till tråden om de som känner sig trakasserade av VoF.

När det gäller Earthing så kan man köpa betydligt billigare täcken/filtar i Danmark.
Under halva priset. Så klart hittar jag inte länken där man beställer. Har faktiskt
tänkat att ta hem ett för att testa.
Citera
2011-09-05, 09:02
Medlem
Som "voffare" skulle jag vilja inflika att det inte ser ut att finnas några pålitliga studier som visar på att jordning (earthing) skulle ha någon positiv effekt (vilket jag försökte visa på i mitt inlägg ovan), och att hela idén dessutom verkar passa illa ihop med vad vi vet om elektricitet och om hur kroppen fungerar.

Man kan förstås välja att ha tilltro till det hela ändå, men i så fall bygger denna tilltro på något annat än säker kunskap.
Citera
2011-09-05, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3

Kanske det är potentialen som är orsaken? Dvs. skillnaden i spänning? Inte vet jag. Spännande att höra, för det fungerar tydligen för de som provat. Man kan ju lätt testa med sladd och foliepapper. Fästa med en krokodilklämma, och en bit kopparrör i jorden.

Eftersom det då inte finns så mycket studier, så är det ju verkligen läge att testa, och inte mena att det inte fungerar innan så har gjorts. Det är väl ett rimligt åtagande i så fall? För det är väl så forskning går till?

Men piller kan ju fungera det också för dem som vill så.
Senast redigerad av satsapienti 2011-09-05 kl. 09:57.
Citera
2011-09-05, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av satsapienti
Kanske det är potentialen som är orsaken? Dvs. skillnaden i spänning?
Det verkar osannolikt, eftersom en potentialskillnad i sig inte rimligtvis kan påverka någon process i kroppen.
Citat:
Inte vet jag. Spännande att höra, för det fungerar tydligen för de som provat. Man kan ju lätt testa med sladd och foliepapper. Fästa med en krokodilklämma, och en bit kopparrör i jorden.

Eftersom det då inte finns så mycket studier, så är det ju verkligen läge att testa, och inte mena att det inte fungerar innan så har gjorts. Det är väl ett rimligt åtagande i så fall? För det är väl så forskning går till?
Det kan finnas många orsaker till att folk som testat upplever att det fungerat, och inte alla har att göra med att det faktiskt hade någon effekt. Det kan till exempel vara så att de som råkat bli bättre, av någon annan orsak, kopplat ihop detta med jordningen så att de verkligen tror att det var den som gjorde det, och sedan entusiastiskt delar med sig. Det är lätt att bli lurad, det händer de bästa.

Forskning är inte "att testa" på det sätt som du menar nu. För att det ska kunna kallas forskning måste man göra stora ansträngningar för att försöka eliminera alla tänkbara felkällor, så att det resultat man får verkligen säger något om huruvida det funkar eller inte. Jag tvivlar på att du kan åstadkomma det därhemma.

Men visst, prova på du. Sannolikt är det slöseri med tid och pengar, men om du vill se det som ett forskningsprojekt så skulle du t ex kunna i förväg bestämma dig för vad du skulle anse vara ett lyckat resultat, och hur länge du ska hålla på innan du avgör om det var lyckat eller inte. Det lyckade resultatet bör vara mätbart på något sätt. Sen bör du inte göra några andra förändringar medan testet pågår, som att t ex byta diet, tid du sover per dygn, medicinering, etc, etc.

Lycka till.

(Om du verkligen är intresserad att testa seriöst, så skulle du kunna berätta hur du tänker göra. Det är oerhört lätt att förbise tänkbara felkällor, så det kan vara en god idé att låta andra granska det tänkta förfarandet i förväg. Detta säger jag inte för att jag inte litar på dig, jag känner dig inte, utan för att jag vet hur lätt det är att göra fel.)
Senast redigerad av Mick.3 2011-09-05 kl. 11:22. Anledning: fixat citat
Citera
2011-09-05, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av satsapienti
En fundering till er som kan detta.
Väldigt intressant och verkar fungera.
Har fått låna en filt som jag ska testa på min sambo.
Jag ska inte berätta vad det är, utan ska se om hon sover bättre.
Men ett jordspett i marken verkar farligt om åska skulle slå ner.
Måste man inte avsäkra på något vis?
Men hur kan en filt vara jordad, den måste väl vara ansluten till en jordad källa, kolla med ett el instrument om det är jordat. Tror inte att det är någon fara att jorda sig med marken, jag tryckte bara ner en spik i backen, och drog en sladd in till sängen och virade under lakarnet. Om det blir åska så är det bara att dra ur spiken ur backen. Hoppas att fler börjar testa, särskilt dom som är elalergiker. Men det som är konstigt är att dom där voffarna dyker upp hela tiden med sina negativt korkade inlägg. Ingen mening att snacka med dom dom vill inte fatta.

Bättre utomlands. http://www.feb.se/ARTICLES/specsvenskt.html
Senast redigerad av korsspindeln 2011-09-05 kl. 11:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in