Citat:
Ursprungligen postat av sexigsaxofon
Tyvärr inte! Som nämnt behöver jag full arbetsyta runt säcken, och med ett sånt där väggfäste får jag en halvmåne att arbeta med. Fotarbete kommer tränas mycket på den. Tackar för svar ändå!
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Takvariant, jag vet ... : Gipset sitter rimligen spikat i takreglar. Lokalisera två reglar, finns en slags röntgenmaskin du kan använda (snickare använder dem). Avståndet mellan reglarna skulle kunna vara 60 cm. Bygg en kvadratisk stabil ram, 60 x 60 cm utav hårt virke ca 75 x 32 mm, fäst sedan med 6 rejäla skruvar i förborrade hål, som i takreglarna är lite trängre/kortare än skruvarna tränger in. I denna ram fäster du sedan 4 metallkrokar, och 4 kedjor som löper ihop till en vid säcken. Om inte det funkar, är huset fallfärdigt.

Det låter som att det skulle kunna fungera. Men det känns rätt riskabelt ändå.. Har du erfarenhet av denna ram till en slagsäck? Tänk på att trots 40+kg så kommer den svaja rejält, så om lirkande medför att konstruktionen förr eller senare försvagas/rasar, blir det jobbigt.
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Seriöst har du rökt målarfärg eller?, har du någon aning om hur pass grov en takregel/bjälke är?, räcker med att han fäster "hänget" till slagsäcken i två stycken sänkskruvar som du drar rakt igenom gipset upp i valfri takbjälke. Är man dessutom inte snudd på utvecklingsstörd så behöver du ingen "röntgenmaskin" heller eftersom det finns universal avstånd hur tätt du sätter sådana för att man skall få en stabil konstruktion på under/över tak.
Fan bygga ramar och grejer?, get the fuck out snälla.
TS: Lokalisera takbjälke i under/över tak, köp en slagsäck (följer i 90 procent av fallen med hängen till dom) köp sedan rejält långa sänkskruvar på närmsta bahaus,k-rauta,järnhandel och häng upp, så kan du slå dig less sedan.
Tillbyggnaden som min far själv byggt på detta hus under hans vistelse här (Tillbyggnaden är delen av huset som kommer vara säckens hem.) är inte byggd efter många hantverkarregler.
Som också nämnt är reglarna i tillbyggnaden väldigt svaga, eftersom att de inte behöver bära upp så mycket vikt, då det inte är någon andra våning ovanpå.
Men jag ska höra med professionell hantverkare om ditt förslag! Kan hända att dem kan göra en bedömning på hur mycket dessa reglar kan bära, om vikten avlastas på 2 ställen...
Fler idéer är varmt välkomna! Inte bara till mig, utan till så många andra som undrar hur dem ska göra. (Väldigt skumt att ingen har kommit på något bra sätt att hänga upp en slagsäck hemma med 360 graders arbetsyta. Finns ju guider på internet om hur du gör allt ifrån att göra bröd av mögelsporer till att stjäla skepparns pipa.)