2011-07-02, 23:17
Medlem
senegaliles avatar
Ok, jag börjar jobba (sommarjobba) på måndag på ett lager i södra Sverige (vill helst inte uppge företag etc.). Detta är mitt första jobb någonsin och jag är väldigt nervös pga ett par anledningar:

-Har ingen aning om vad mina arbetsuppgifter kommer att vara.
-Jag känner mig ofta... obekväm... socialt sett i nya situationer med många nya människor.

Så jag skulle vara väldigt tacksam för ett par tips om t.ex. hur man bör bete sig om man är ny på arbetsplatsen (jag vet ju de självklara sakerna, så som inte käfta emot chefen, snacka skit osv). Låter kanske lite fjantigt, men t.ex. på lunchen, om ni är ny, går ni och sätter er vid några och försöker prata med dem? Tror ni folk kommer tycka man är "weird" om man käkar sin lunch ute i bilen första dagen? Jag är ju där för att jobba, men man vill ju även passa in någorlunda.

Sen undrar jag även hur mycket tidigare man bör dyka upp på sin första dag, jag tänkte kanske en halvtimme är okej?
Citera
2011-07-02, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senegalile
Ok, jag börjar jobba (sommarjobba) på måndag på ett lager i södra Sverige (vill helst inte uppge företag etc.). Detta är mitt första jobb någonsin och jag är väldigt nervös pga ett par anledningar:

-Jag känner mig ofta... obekväm... socialt sett i nya situationer med många nya människor.

Så jag skulle vara väldigt tacksam för ett par tips om t.ex. hur man bör bete sig om man är ny på arbetsplatsen (jag vet ju de självklara sakerna, så som inte käfta emot chefen, snacka skit osv). Låter kanske lite fjantigt, men t.ex. på lunchen, om ni är ny, går ni och sätter er vid några och försöker prata med dem? Tror ni folk kommer tycka man är "weird" om man käkar sin lunch ute i bilen första dagen? Jag är ju där för att jobba, men man vill ju även passa in någorlunda.

Sen undrar jag även hur mycket tidigare man bör dyka upp på sin första dag, jag tänkte kanske en halvtimme är okej?

Du kommer veta hur du ska bete dig när du anländer. Känn av personerna och miljön och anpassa dig efter det :-)
Citera
2011-07-02, 23:27
Medlem
Du behöver inte oroa dig för att du inte ska klara arbetsuppgifterna, för det är inte avancerade grejer man gör på ett lager, och om det är ett sommarjobb så är det vanligt att du går "jämte" någon första veckan. Du kommer lära dig jobbet på en timma, och när du går hem första dagen kommer du antagligen känna dig säker på arbetet. Och om du är osäker på något, tveka inte att fråga någon annan som jobbar där, dem flesta tycker nog bara det är kul att hjälpa till.

Detta är givetvis baserat på att du inte är dum i huvudet. Lycka till
Citera
2011-07-02, 23:33
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Alla brukar väl sitta i personalrummet och äta, sätt dig bara och käka. Prata om du känner för det. Det löser sig ska du se...
Citera
2011-07-03, 00:15
Medlem
Kalle-Dussins avatar
Sätt dig med dom du jobbar närmast, tala ifall du blir tilltalad och ta det lugnt annars, tills du blivit varm i kläderna då alltså. Var glad men inte cepesprallig.

Fråga ifall det är nått du inte har koll på. Att fråga om grejer betyder inte att man är dum i huvudet, utan att man har intresse.
Citera
2011-07-03, 11:54
Medlem
Carburators avatar
Jag gjorde första dagen på ett nytt jobb i fredags. Hade samma tankar som dig. Prata lite grann om du har något att tillägga i den diskunionen dom för. Du får nog en handledare följ den personen käka frukost och lunch vid hans bord om det inte finns fler sommarjobbare som du får kontakt med. Annars är det bara lyssna in hur snacket går och ta det i den takten det kommer det kommer gå bra då
Citera
2011-07-03, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senegalile

Hej!

som alla andra har sagt var dig själv känn efter hur stämningen är på jobbet. Du ska absolut inte äta lunchen i bilen utan det ska du göra med dina kollegor.

Hur tidigt du ska komma första dagen är olika beroende på vilket jobb det är. när jag gick första dagen till mina sommarjobb så var jag där 15 min innan, sedan så åkte jag dit så att jag han byta kläder och ta en fika med övrig personal innan morgon mötena.
Citera
2011-07-03, 12:41
Medlem
Tja, ett par tips:

Kom absolut inte försent första dagen! Hellre för tidigt, men inte för mycket heller. Då skriver du automatiskt upp dig på listan över folk utan fritid som gärna jobbar över.

Håll lite låg profil. Kollegorna kommer till dig. Ta det lugnt och var dig själv.

Känn av lite hur den interna humorn är, känner du dig bekväm kan du lite försiktigt hänga på. Dra dock absolut inte ett skämt, särskilt inte om politik, förän du vet hur majoriteten tycker om olika saker.

Vi har två öron, en mun. Lyssna mer än du pratar.

Det bästa sättet att få en människa att tycka om dig är att låta den personen prata om sig själv. Ställ lite frågor, lyssna och le.

Prata INTE om jobb när ni äter, en person som äter med dig och pratar om roliga saker kommer automatiskt tycka bättre om dig.

Detta är erfarenheter jag lärde mig när jag jobbade som konsult för några år sedan. Jag jobbade med industrieffektivisering, så det gäller absolut för knegare på lager.
Citera
2011-07-03, 12:51
Medlem
senegaliles avatar
Tack för svaren. Känner mig lite lugnare nu. (Får dock hoppas på att jag får någon vettig sömn inatt, har haft problem med sömnen senaste veckorna)

Citat:
Ursprungligen postat av Cyberdealer
text

Tror inte det blir något problem att jag säger för mycket/tar för mycket plats i alla fall! Brukar ligga väldigt (ibland för) lågt när jag är ny någonstans Bra tips där med att inte snacka om jobbet under lunchen, hade nog inte tänkt på det annars.
Citera
2011-07-03, 12:54
Medlem
Fris avatar
Man får ställa dumma frågor när man är ny. Låtsas inte som om du förstår nånting som du inte är helt säker på. Erfarna kollegor kan ta saker för givet och inte se saker ur en nybörjares perspektiv, så du behöver aktivt fråga och bekräfta att du vet vad som gäller. Det skapar förtroende.
Citera
2011-07-04, 19:33
Medlem
senegaliles avatar
Gick väldigt bra första dagen, inga konstigheter alls! Dock måste jag säga att (utan att gå in på för mycket detaljer) jobbet är mer slitsamt än jag förväntat mig. Kanske är det för att jag är otränad och orutinerad (samt smått förkyld). Tycker det är lite svårt att veta vad man skall köra för "tempo" på arbetet. Jag vill inte se ut som en slappis av mina arbetskamrater, men jag vill även inte slita ut mig (har inte en sådan arbetsuppgift som man gör färdigt utan det finns konstant arbete att göra).
Citera
2011-07-04, 19:54
Medlem
Fris avatar
Bra!
Första dan på ett lager är allt som går bättre än så här godkänt:
http://www.youtube.com/watch?v=7DnGeGdeBj0&feature=fvsr
(Du har säkert sett det klippet förut)

Se till att inte skada dig när det är slitsamt. Lätt hänt när man blir trött. Gör rätt, och öka takten bara varteftersom du får in vanan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in