2004-10-29, 22:11
Medlem
Rolzs avatar
Stämmer det att Sverige (ordet alltså) är danska för Svea Rike ? det låter rätt danskt om man delar upp det:"Sve Rige" säg det med dansk brytning så får ni se.
Citera
2004-10-29, 22:13
Medlem
Dr. Löhks avatar
Vad det inte den plojteorin som Guillio hade som skojig twist i Arn-böckerna? Isf... Nej, det stämmer inte.
Citera
2004-10-29, 22:32
Medlem
Det har jag också tänkt på, och har Norge någon gång hetat "Nor Rike".. eller liknande?
Citera
2004-10-29, 22:38
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Löhk
Vad det inte den plojteorin som Guillio hade som skojig twist i Arn-böckerna? Isf... Nej, det stämmer inte.

Varifrån kommer det då?
Citera
2004-10-29, 22:49
Medlem
Läs mer på denna sida hur de äldre beteckningarna hänger ihop. Utgiven 1918, jag hoppas någon har en modernare källa...
Citera
2005-04-03, 15:30
Medlem
Varför heter Sverige Sverige?

Jag vet att namnet Sverige kommer från Svea Rike. Men varför bokstaven "g" då? Det är ju danskarna som skriver "rige" istället för "rike". Betyder det att Sverige har ett danskt namn?
Citera
2005-04-03, 15:56
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarharmr
Jag vet att namnet Sverige kommer från Svea Rike. Men varför bokstaven "g" då? Det är ju danskarna som skriver "rige" istället för "rike". Betyder det att Sverige har ett danskt namn?
Ja, det är äldre svenska, och förr var man inte så konsekvent med stavningen i olika landsändar. Rike kan mkt väl ha stavats "rige" även norröver, även om jag tror att det som du säger har Danskt ursprung.
Citera
2005-04-03, 16:01
Medlem
Götheborg.s avatar
Lite läsning http://sv.wikipedia.org/wiki/Svitjod http://sv.wikipedia.org/wiki/Svearike.
Citera
2005-04-03, 16:06
Medlem
Farbror Sallads avatar
Jämför förresten med Norge, som ju antagligen kommer från Norige = Norr-rike eller liknande. Jag har också sett den märkliga benämningen Noreg.
Citera
2005-04-03, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Jämför förresten med Norge, som ju antagligen kommer från Norige = Norr-rike eller liknande. Jag har också sett den märkliga benämningen Noreg.
Norge kommer inte av norr-rike. Det kommer av Norveg, som syns tydligare i Norway t ex.
Citera
2005-04-03, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny the Fox
Norge kommer inte av norr-rike. Det kommer av Norveg, som syns tydligare i Norway t ex.

Precis.
Nordwegr (som betyder egentligen Norr-Väg) -> Noregr -> Noreg/Norge
Det kommer alltså inte från ordet "rike".
Citera
2005-04-03, 18:46
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Jag har också sett den märkliga benämningen Noreg.

Noreg är den nynorska stavningen.

/feldgrau
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här