2005-04-03, 19:15
Medlem
Draugs Hargs avatar
Från och med nu (inofficiellt) stavas det Sverike!
Citera
2005-04-03, 20:07
Medlem
Och varfor blir Sverige Sweden på engelska?
Citera
2005-04-03, 20:18
Medlem
Rolzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna Nicole

Det undrar jag med. Swede betyder ju kålrot på engelska.
Citera
2005-04-03, 20:32
Medlem
feldgraus avatar
Hade folk läst länkar som postats tidigare i tråden hade vi sluppit sådana frågor...

/feldgrau
Citera
2005-04-03, 20:36
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Jämför förresten med Norge, som ju antagligen kommer från Norige = Norr-rike eller liknande. Jag har också sett den märkliga benämningen Noreg.
Så här ligger det till: historiken är kopplad till "Norr-vägen" ~ som blev "Norwegen" (Norge). Förbrytare och stråtrövare drevs av den starkare befolkningen (läs: bohuslänningar) som lade beslag på landyta och vaktade sina domäner. De fredlösa flyktade i nordvästlig riktning, i takt med inlandsisens avsmältning (de gömde sig som stråtrövare och outlaws i dunkla och otillgängliga skogsområden, där ingen hederlig svensk färdades utan starkt eskort).

Ditt antagande är snarlikt.
Citera
2005-04-03, 22:28
Medlem
Götheborg.s avatar
Citat:
En bra idé kanske är att läsa länkarna jag postade?
Citat:
Ursprungligen postat av Götheborg.
Lite läsning http://sv.wikipedia.org/wiki/Svitjod http://sv.wikipedia.org/wiki/Svearike.
Svearna kallades under fornnordisk tid ofta för Svíþjóð (dvs sveafolket). I fornöstnordiska var formen Swēþiuð och i anglosaxiskan Swēoðēod (Beowulf). Det är intressant att notera att den enda stam som uppvisat ett liknande namn var goterna som från namnet *gutans (jmfr. suehans) bildade namnet gut-þiuda. Namnet Swethiuth och dess olika former gav upphov till det latinska namnet för Sverige: Suethia, Suetia och Suecia liksom namnen på Sverige i västgermanska språk som engelskans Sweden och tyskans Schweden.
Citera
2005-04-03, 22:50
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny the Fox
Norge kommer inte av norr-rike. Det kommer av Norveg, som syns tydligare i Norway t ex.
Ser man på... Märkligt hur det av det kunnat bli Norge bara?
Citera
2005-04-03, 22:55
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ser man på... Märkligt hur det av det kunnat bli Norge bara?

Läs alla inlägg i tråden? T ex två inlägg under ditt tidigare?

/feldgrau
Citera
2005-04-03, 23:47
Medlem
Citat:

För att engelsmän inte fattar något?
Citera
2005-04-04, 01:01
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Läs alla inlägg i tråden? T ex två inlägg under ditt tidigare?
Ja, och jag förstår ändå inte hur man lyckats få "Nordwegr" till Norge. E:et är ju på fel ställe...
Noreg däremot verkar logiskt.
Citera
2005-04-04, 13:02
Medlem
scitors avatar
Citat:
Ja, och jag förstår ändå inte hur man lyckats få "Nordwegr" till Norge. E:et är ju på fel ställe...
Noreg däremot verkar logiskt.

Det har ju inte hänt på två veckor precis. Utan att veta alltför mycket vågar jag påstå att de flesta ord som vi använder idag, som kommer från denna svunna tid, har förändrats avsevärt. Tid gör så med språk.
Citera
2005-04-04, 22:38
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scitor
Det har ju inte hänt på två veckor precis. Utan att veta alltför mycket vågar jag påstå att de flesta ord som vi använder idag, som kommer från denna svunna tid, har förändrats avsevärt. Tid gör så med språk.
Jodå, jag vet. Jag har läst en hel del om fornnordiska språk och sånt. Men just den omnämnda omvandligen är lite märklig... Kanske har folk misstagit det för nåt liknande "norr-rike", och sen uttalat det så? Man vet aldrig hur kufiska ord har kommit till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in