• 1
  • 2
2011-07-01, 09:51
Medlem
Hejsan. Windows 7 har jag.

Har en vaio. fungerat fint. Nu hände något väldigt konstigt.

Under kvällen satt jag och skrev på datorn. Fick en varning från windows update att datorn måste starta om.

Visst tänker jag. Gör det. Efter det är datorn enormt seg. Processerna såg normala ut och samma när jag kolla prestanda. Likväl hänger sig datorn. Jag håller då in startknappen så den stängs av.

Nu har det blivit värre. och jag kan inte ens starta datorn vettigt. Får bara upp en fråga om att starta windows normalt eller att köra startup repair.

Väjer jag starta normalt så får jag beskedet att det inte går. Väljer jag startup repair händer inget i 10 min. Sen startar start up repair. Den försöker fixa problem men misslyckas. Sen är jag tillbaka på ruta 1.

Vad är det för fel?
Senast redigerad av mark.knopfler 2011-07-01 kl. 09:54.
Citera
2011-07-01, 09:59
Medlem
Kan även lägga till att jag gärna kan starta om hela klabbet då jag har back up på det relevanta på annan dator.

Men har för mig att jag inte fick ngn skiva när jagg köpte datorn. Kan jag ominstallera hela datorn?
Citera
2011-07-01, 10:03
Medlem
Hehe lite sjukt. Min brud hade precis samma problem, jag installerade uppdateringar på hennes dator, vet att de va runt 4 olika uppdateringar varav en av dem va nya SP packet till windows 7. Sen startade jag om datorn och fick samma felmeddelande.
Jag sökte runt massor och hittade olika saker men ingenting hjälpte så tillslut installerade jag om windows för att få det tillbaka till de normala...

Så antagligen har de problem med nån av deras uppdateringar. jävla mög.

Citat:
Men har för mig att jag inte fick ngn skiva när jagg köpte datorn. Kan jag ominstallera hela datorn?

Min flickvän behövde inte skiva, eMachines eller Acer hade inlagt att man kunde återställa allt till fabriksinställningar. Titta om du har liknande, annars är jag rädd du behöver skiva.
Citera
2011-07-01, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nozier
Min flickvän behövde inte skiva, eMachines eller Acer hade inlagt att man kunde återställa allt till fabriksinställningar. Titta om du har liknande, annars är jag rädd du behöver skiva.
Ursäkta min okunskap, men hur gör man?
Citera
2011-07-01, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Ursäkta min okunskap, men hur gör man?
Om du hade haft en Acer så trycker man bara F9 konstant när man startar upp datorn så kommer den dialogen upp. Men det bästa för dig är att googla runt, ringa kundstjänst och läsa manualerna.
EDIT: Du bara stoppar in DVDn i läsaren och startar upp datorn då kommer installationen sköta sig själv.
Ladda ner Windows eller köp det i affären.
Senast redigerad av KIDDe15-v2 2011-07-01 kl. 10:13.
Citera
2011-07-01, 10:28
Medlem
Har försökt Restore Crive och restore complete system. Båda säger hårddisken är för liten och säger man ska prova den andra.
Citera
2011-07-01, 10:36
Medlem
Citat:
Hejsan. Windows 7 har jag.

Har en vaio. fungerat fint. Nu hände något väldigt konstigt.

Under kvällen satt jag och skrev på datorn. Fick en varning från windows update att datorn måste starta om.

Visst tänker jag. Gör det. Efter det är datorn enormt seg. Processerna såg normala ut och samma när jag kolla prestanda. Likväl hänger sig datorn. Jag håller då in startknappen så den stängs av.

Nu har det blivit värre. och jag kan inte ens starta datorn vettigt. Får bara upp en fråga om att starta windows normalt eller att köra startup repair.

Väjer jag starta normalt så får jag beskedet att det inte går. Väljer jag startup repair händer inget i 10 min. Sen startar start up repair. Den försöker fixa problem men misslyckas. Sen är jag tillbaka på ruta 1.

Vad är det för fel?

fann detta nyss: http://en.kioskea.net/forum/affich-8...ctory-settings

Det handlar om att en kille vill återställa sin dator till fabriksinställningar, en sony vaio med operativsystemet Windows Vista. Efter som det fortfarande är en vaio så antar jag att man använder samma "kommando" på windows 7 för att starta programmet som gör en frabriksåterställning.

När du startar datorn, testa att trycka ALT + F10 under hela uppstarten, om det funkar kommer ett program starta som guidar dig igen om en återställning, observera att alla dina filer kommer förmodligen försvinna, så om du kan kopiera över saker du vill spara på en usb sticka eller något.
Citera
2011-07-01, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ptjern5

Det handlar om att en kille vill återställa sin dator till fabriksinställningar, en sony vaio med operativsystemet Windows Vista. Efter som det fortfarande är en vaio så antar jag att man använder samma "kommando" på windows 7 för att starta programmet som gör en frabriksåterställning.

När du startar datorn, testa att trycka ALT + F10 under hela uppstarten, om det funkar kommer ett program starta som guidar dig igen om en återställning, observera att alla dina filer kommer förmodligen försvinna, så om du kan kopiera över saker du vill spara på en usb sticka eller något.
Det kom jag fram till via instruktionsboken. Dock räcker det med bara F10. Yes, men det som är värt något har jag kopior på så det är lungan.
Citera
2011-07-01, 10:39
Medlem
Citat:

Hittade en till länk: http://www.ehow.com/how_5511280_rest...-settings.html

Sök på din modell och sedan factory reset så får man upp massor med information om hur man kan gör.

T.ex. Sony Vaio factory reset
Citera
2011-07-01, 10:40
Medlem
Citat:
Det kom jag fram till via instruktionsboken. Dock räcker det med bara F10. Yes, men det som är värt något har jag kopior på så det är lungan.

Ok, behöver du hjälp med något mer?
Citera
2011-07-01, 10:43
Medlem
Citat:
Ok, behöver du hjälp med något mer?
Fattar inte varför datorn säger att hårddisken är för liten.

Har nu låtit den kolla igenom alla hårdvaror är felfria men får väl inte svaret förrän ikväll.
Citera
2011-07-01, 10:44
Medlem
Citat:
Fattar inte varför datorn säger att hårddisken är för liten.

Har nu låtit den kolla igenom alla hårdvaror är felfria men får väl inte svaret förrän ikväll.

Okej, för liten för vadå? En återställning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in