Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-07, 03:08
  #901
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snaidisten
Domen på 8 månader känns väldigt mild om han utnyttjat ett litet barn.
Är det faktiskt inte mer man får eller finns det omständigheter vi inte vet om?

Citat:
6 kap. 4 § BrB: Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.

Den paragrafen blev inte tillämplig då tolkningen av "annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag" i en HD-dom var att fingrar skall ha varit inne i henne, men i detta fallet skall de tydligen inte ha varit det och då faller det att tillämpa våldtäkt mot barn.

Istället fick man gå på:

Citat:
6 § Den som genomför en annan sexuell handling än som avses i 4 och 5 §§ med ett barn under femton år [...] döms för sexuellt övergrepp mot barn till fängelse i högst två år.
Är brottet grovt, döms för grovt sexuellt övergrepp mot barn till fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om fler än en förgripit sig på barnet eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller barnets låga ålder eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (2005:90).

Med tanke på att han fick 8 månader verkar det som att de gått på första stycket vars påföljd är "fängelse i högst två år" och att hans straffvärde sedan var 8 månader.

Citat:
3 § Såsom förmildrande omständigheter vid bedömningen av straffvärdet skall, vid sidan av vad som är föreskrivet för vissa fall, särskilt beaktas
1. om brottet föranletts av någon annans grovt kränkande beteende,
2. om den tilltalade till följd av psykisk störning eller sinnesrörelse kontrollera sitt handlande,
3. om den tilltalades handlande stått i samband med hans uppenbart bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga,
4. om brottet föranletts av stark mänsklig medkänsla eller
5. om gärningen, utan att vara fri från ansvar, är sådan som avses i 24 kap.

Punkt två där känns som något som spelade in!

Men det är ju svårt att konstatera varför de dömt som de dömt när det är sekretessbelagt, kan finnas massa omständigheter till varför de inte kunde döma högre trots flickans ålder. Tippar på att de också gärna hade velat bura in honom en lång tid om lagreglerna hade tillåtit dem!

Det tråkiga är att han kommer ut efter 2/3 av strafftiden om han inte missköter sig.
__________________
Senast redigerad av Occhino 2011-10-07 kl. 03:13.
Citera
2011-10-07, 03:12
  #902
Medlem
Motleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalist
Vi svenskar borde kräva högre straff för alla typer av brott. Dessa skämt får inte fortsätta. Jag menar för alla våldtäktsoffer är det som en spottloska i ansiktet när dom får se straffet till gärningsblatten oj förlåt jag menar mannen.
Haha är även vita "blattar" när de begår brott numera..
Citera
2011-10-07, 07:22
  #903
Medlem
Justitiemords avatar
Kvalitetsmässigt är domen under all kritik. Den uppfyller, enligt min mening, inte på långa vägar kravet på att hållbarheten, resonemanget och bevisvärderingen skall kunna bedömas genom att läsa domen.

I dagens pappersupplaga av Metro, så antyds det att han tagits på bar gärning av huvudvittnet. Det ligger nära till hands att utgå från att detta är flickan mor, eller någon annan närstående.
__________________
Senast redigerad av Justitiemord 2011-10-07 kl. 07:49. Anledning: stavning + tillägg
Citera
2011-10-07, 08:18
  #904
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duroths
Det gick utmärkt att dreva och hänga ut Ola innan han blev dömd

Men hänga ut Pontus... nej där gick det inte. Allmänintresset Thomas Matthson? Allmänintresset? Han är ju vit etnisk svensk Jan Helin? Ska vi inte skämmas?

Svenska Wikipedia är helt anala i att återställa artikeln om Pontus Enhörning för att ta bort referenser till åtalet, samtidigt så står det i klartext om Olas narkotikaåtal och dom...

Undrar varför Pontus skall skyddas...
Citera
2011-10-07, 08:45
  #905
Medlem
Sisofyss avatar
Någon som vet hur gammal flickebarnet var?
Jag är verkligen ingen expert, men att Barnläkare från Astrid Lindgrens Barnsjukhus är inblandat får det att låta som hon var väldigt ung? Men sen har ju BUP varit inblandat, så man undrar...

Sen är övergreppet vidrigt oavsett hennes ålder, men ju längre ner i åldrarna desto äckligare blir han.
Citera
2011-10-07, 09:00
  #906
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sisofys
Någon som vet hur gammal flickebarnet var?
Jag är verkligen ingen expert, men att Barnläkare från Astrid Lindgrens Barnsjukhus är inblandat får det att låta som hon var väldigt ung? Men sen har ju BUP varit inblandat, så man undrar...

Sen är övergreppet vidrigt oavsett hennes ålder, men ju längre ner i åldrarna desto äckligare blir han.

Försvarsadvokaten säger: – Det här är ju ett mycket känsligt fall där ett litet barn är inblandat.

http://www.medievarlden.se/nyheter/2...-pa-mediestorm
Citera
2011-10-07, 09:09
  #907
Medlem
Man undra vad som gör att Enhörning ska skyddas till varje pris, både här och i media?
Han har begått ett sexuellt övergrepp på ett barn, oavsett om barnet är 7 eller 14 år så är det ett oerhört vidrigt brott.
Citera
2011-10-07, 09:23
  #908
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VdGG
Man undra vad som gör att Enhörning ska skyddas till varje pris, både här och i media?
Han har begått ett sexuellt övergrepp på ett barn, oavsett om barnet är 7 eller 14 år så är det ett oerhört vidrigt brott.
Jag vill gärna läsa domen först för att få en uppfattning om hur vidrigt det är. Det finns skalor på allt vet du.
Citera
2011-10-07, 09:34
  #909
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Kvalitetsmässigt är domen under all kritik.

Rentav Justitiemord?
Citera
2011-10-07, 09:40
  #910
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag vill gärna läsa domen först för att få en uppfattning om hur vidrigt det är. Det finns skalor på allt vet du.
Länkas i inlägg #858
Citat:
Ursprungligen postat av Jacobe
Rentav Justitiemord?
Absolut!

Nej, men allvarligt talat så tror jag inte alls att det rör sig om några felaktigheter. Men en dom skall innehålla tydliga domskäl, så att den kan granskas och förstås av gemene man i efterhand. Domstolens resonemang och bevisvärdering skall kunna följas.
__________________
Senast redigerad av Justitiemord 2011-10-07 kl. 09:53.
Citera
2011-10-07, 10:03
  #911
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalist
Det där slemmiga äcklet borde ha fått 10 år och en kastrering.

Vi svenskar borde kräva högre straff för alla typer av brott. Dessa skämt får inte fortsätta. Jag menar för alla våldtäktsoffer är det som en spottloska i ansiktet när dom får se straffet till gärningsblatten oj förlåt jag menar mannen.

Japp. hårda tag, som ryssarna gör
http://www.dn.se/nyheter/varlden/rys...-ska-kastreras
Citera
2011-10-07, 10:12
  #912
Medlem
Knotknets avatar
Domen var riktigt dåligt skriven måste jag säga. Det är svårt att få en uppfattning om domens riktighet efter att läst den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback