• 1
  • 2
2011-06-30, 22:10
Medlem
Anders.Nilssons avatar
Hej!

Jag bor i storstaden själv (utanför dock). Jag jobbar heltid och fast anställd, tjänar efter skatt 20k om jag inte jobbar extra då! Har standard utgifter varje mån på ca 5243:-.. Inga lån, skulder eller avbetalningar. Jag är inte riktigt bra på pengar, men jag kan tänka om jag behöver en sak eller inte. Jag har sparat ihop iaf 44k och lägger fortfarande undan ca 3 - 4k/mån.

Nu vill jag köpa bil! Och funderar på en bil från blocket har faktiskt en speciell bil jag verkligen vill ha, en Chrysler 300c, ca 150.000:- på blocket. Och jag undrar nu ni som kan detta, kan jag låna pengar och överleva på min lön och ändå ha denna bil? Och inte hamna i lyxfällan! . Det är inte jag som kommer stå på bilen så försäkringen kommer vara riktigt billig för min del! (tur som fan det!)

Snälla ge mig era råd!

//A.N
Citera
2011-06-30, 22:12
Bannlyst
En klok man avstår från detta köp
Citera
2011-06-30, 22:17
Medlem
william123s avatar
Du har råd absolut inga problem, min polare köpte en bil för 350,000 för några år sedan.. Han tjänar ca 16,000 efter skatt, han har avbetalning hos banken ca 2,500-3,000 i månaden på bilen..

Sen att det inte så kul kanske att lägga ut 3,000 i mån i en evighet (om man inte säljer bilen då) är en annan femma.. Alla prioriterar vi olika här i livet..
Citera
2011-06-30, 22:52
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av william123
Du har råd absolut inga problem, min polare köpte en bil för 350,000 för några år sedan.. Han tjänar ca 16,000 efter skatt, han har avbetalning hos banken ca 2,500-3,000 i månaden på bilen..

Sen att det inte så kul kanske att lägga ut 3,000 i mån i en evighet (om man inte säljer bilen då) är en annan femma.. Alla prioriterar vi olika här i livet..

jag antar att han hade någon form av kontantinsats , annars så tar det minst 14år att betala av (bästa ränta 3%) med 7 % vilket är normalt tar det betydligt längre tid

Jag tycker man skall kolla väldigt mycket på vad man köper och hur mycket det kommer tappa i värde. det är viktigt att värdet inte droppar fortare än avbetalningarna .
Citera
2011-06-30, 23:02
Medlem
Anders.Nilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
jag antar att han hade någon form av kontantinsats , annars så tar det minst 14år att betala av (bästa ränta 3%) med 7 % vilket är normalt tar det betydligt längre tid

Jag tycker man skall kolla väldigt mycket på vad man köper och hur mycket det kommer tappa i värde. det är viktigt att värdet inte droppar fortare än avbetalningarna .

hur länge brukar folk ha bilar och hur går det till om man fortfarande har skuld hos banken och man säljer bilen?

//A.N
Citera
2011-06-30, 23:23
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders.Nilsson
hur länge brukar folk ha bilar och hur går det till om man fortfarande har skuld hos banken och man säljer bilen?

//A.N

Har du en skuld kvar , får du lösa lånet , förhoppningsvis är bilen värd mer än vad du har kvar.

Det är ju inte alltid en garanti , köper du ett ex dyrt missköter den och ´gör ett dåligt sälj kan du ha en skuld kvar ... inte kul

jag tycker 3-5år är en vettig tid att äga men det är ju väldigt individuellt , är man biltokig så vill man nog byta oftare..
Citera
2011-06-30, 23:35
Medlem
Daaaannnneeee90s avatar
Tänk också på att bilen inte kommer vara billig sen efter du har köpt den. Bensin, service osv kostar rätt mycket på amerikanska bilar. Speciellt om du nu ska köpa en 300C som drar jävligt mycket bensin. Om jag hade varit du så hade jag också tänkt lite ekonomiskt hittat något annat.

Du klarar köpet men borde inte göra det
Citera
2011-06-30, 23:37
Medlem
toby79s avatar
Kolla vad den kostar att försäkra.
Bilen som sådan lär du ju ha råd med om du tycker det är värt att kasta pengarna på en sådan bil.

Däremot tycker jag att det är konstigt att du inte kunnat få ihop mer pengar än vad du har. Fast du kanske nyss har börjat få den lönen. Om du haft bra lön länge så borde du kanske fundera på hur du spenderar dina pengar och om du kanske kan bli lite bättre på det. Just för att slippa lyxfällan och liknande.
Citera
2011-06-30, 23:37
Medlem
Att INTE skaffa bil är en av de största välgärningar de flesta kan göra för sig själva och deras ekonomi. Personbil åter hål i plånboken. Men jag kan förstå att de som vant sig har svårt att tänka sig en tillvaro utan, för visst innebär det livskvalitet att kunna ta sig till och från platser som annars kanske hade varit så pass mödosamma att man helt låtit bli. Tidsbesparingen som vissa kan göra med bil ska ej heller underskattas. Det behövs dock tid att serva, förse med sommar- och vinterdäck, se över försäkringar osv med. För de flesta är bil en på det hela taget dålig affär. Tänk på saken en månad till?
Citera
2011-06-30, 23:39
Medlem
Billyjoejimbobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders.Nilsson
Det är inte jag som kommer stå på bilen så försäkringen kommer vara riktigt billig för min del! (tur som fan det!)

Försäkringsbolag är dock inte hur dumma som helst, så tänk på vem du skriver den på. Är det på en 85-årig mormor och du krockar med den så kan de mycket väl få för sig att det egentligen är din bil, och då får inte din mormor några pengar för den.
Citera
2011-06-30, 23:39
Medlem
99stoffe99s avatar
Vad många inte tänker på med bil är ju alla extra kostnader som tillkommer! Bränsle, service, parkeringsavgifter, skatt & försäkring.. Det rullar iväg ganska fort.

Men rent krasst på din lön har du råd att äga en bil, men tänk efter ifall du riktigt har ett behov av den för det kostar ändå ett par tusenlappar i månaden att äga en bil. Pengar som man kan göra annat skoj för..
Citera
2011-06-30, 23:51
Medlem
Anders.Nilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Kolla vad den kostar att försäkra.
Bilen som sådan lär du ju ha råd med om du tycker det är värt att kasta pengarna på en sådan bil.

Däremot tycker jag att det är konstigt att du inte kunnat få ihop mer pengar än vad du har. Fast du kanske nyss har börjat få den lönen. Om du haft bra lön länge så borde du kanske fundera på hur du spenderar dina pengar och om du kanske kan bli lite bättre på det. Just för att slippa lyxfällan och liknande.

Jag har nyss kommit till den lönen! Innan låg jag på 14k sen 18k och till sist 20k! Kan tillägga att detta är praktiskt taget första jobbet jag haft, förutom ett skit jobb som jag bara jobba 6mån på.. Men jag trivs på detta jobb! Och jag har vart lite slösaktig och levt lite s.k drömmar att kunna köpa vad man vill nu när man har jobb. Men nu börjar dessa tankar sina för nu har jag hunnit gjort det haha...

Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Att INTE skaffa bil är en av de största välgärningar de flesta kan göra för sig själva och deras ekonomi. Personbil åter hål i plånboken. Men jag kan förstå att de som vant sig har svårt att tänka sig en tillvaro utan, för visst innebär det livskvalitet att kunna ta sig till och från platser som annars kanske hade varit så pass mödosamma att man helt låtit bli. Tidsbesparingen som vissa kan göra med bil ska ej heller underskattas. Det behövs dock tid att serva, förse med sommar- och vinterdäck, se över försäkringar osv med. För de flesta är bil en på det hela taget dålig affär. Tänk på saken en månad till?

absolut! har en lånad skruttbil nu någon månad till! Tills dess är det bara funderande som gäller!

Citat:
Ursprungligen postat av Billyjoejimbob
Försäkringsbolag är dock inte hur dumma som helst, så tänk på vem du skriver den på. Är det på en 85-årig mormor och du krockar med den så kan de mycket väl få för sig att det egentligen är din bil, och då får inte din mormor några pengar för den.

Nej tänkte på det med, men jag har ju 2 familjer som har pengar som räcker och blir över så antingen Farsan eller morsan (lutar åt farsan då).

Tack för svaren btw! Det hjälper att höra det från 3:e part!

//A.N
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in