2011-06-30, 22:03
Medlem
JörgHeinrichs avatar
Här i Sverige växer äpplen, plommon och päron. På ett ungefär. Dessa frukter smakar helt okej men de kan knappast konkurrera med vad som erbjuds på sydligare breddgrader. Där hittar vi en lustgård full av apelsiner, vindruvor, mangos, kiwis och gud vet vad. Vi får inte glömma melonerna. Det är förbaskat gott. Min favorit faktiskt!

Varför fick sydlänningarna de godaste och sötaste frukterna? Varför blev det inte tvärtom, att de godaste frukterna trivs bäst i kallare klimat? Det är min fråga till er experter som huserar här.
Senast redigerad av JörgHeinrich 2011-06-30 kl. 22:15.
Citera
2011-06-30, 22:05
Medlem
Mr.Maazes avatar
Har kanske att göra med ett varmare klimat och att det är starkare sol på sydligare breddgrader.

Mr.Maaze
Citera
2011-06-30, 22:07
Medlem
O Dirlewangers avatar
Mycket sol = mycket socker.
Citera
2011-06-30, 22:07
Medlem
JörgHeinrichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Maaze
Har kanske att göra med ett varmare klimat och att det är starkare sol på sydligare breddgrader.

Mr.Maaze
Det förstår jag också. Jag undrar varför goda frukter kräver värme och starkt solljus. Ber om ursäkt för min otydliga trådstart.
Citera
2011-06-30, 22:10
Medlem
JörgHeinrichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O Dirlewanger
Mycket sol = mycket socker.
Är det så? Hur kommer det sig då att Sverige har de överlägset sötaste jordgubbarna?
Citera
2011-06-30, 22:14
Medlem
O Dirlewangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JörgHeinrich
Är det så? Hur kommer det sig då att Sverige har de överlägset sötaste jordgubbarna?

Bra fråga! Du fick ett spontant svar av mig som troligtvis är fel. Men, jordgubben är en skenfrukt.
Citera
2011-06-30, 22:17
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O Dirlewanger
Bra fråga! Du fick ett spontant svar av mig som troligtvis är fel. Men, jordgubben är en skenfrukt.

Jag tror dock man brukar ange en längre mognadstid här uppe i norr som svar.

Men alltså, tropikerna har en artrikedom som säkert är hundra gånger så stor som vår. Inte så konstigt att flera söta frukter härstammar därifrån.
Citera
2011-06-30, 23:14
Medlem
f3s avatar
Förenklad kemisk ekvation:

sol + vatten + koldioxid -> druvsocker m.m.

Alltså, desto mer sol destå lättare skapas druvsocker, desto sötare och godare(?) frukt.

Sen kan det också vara så att det växer mycket mer i varma klimat (pga energitillgången) och det blir då större variation frukter och chansen är större att någon av dom är god?
Citera
2011-07-01, 10:59
Medlem
Hlewagastirs avatar
Ni som påstår att den ökade tillgången av druvsocker på ljusare breddgrader gör frukter godare verkar inte ha tänkt på att druvsocker bildas i bladen, men mer ljus gör inte att bladen smakar sötare för det.

Citat:
Där hittar vi en lustgård full av apelsiner, vindruvor, mangos, kiwis och gud vet vad. Vi får inte glömma melonerna. Det är förbaskat gott. Min favorit faktiskt!
Citat:
jordgubbar

Alla dessa frukter innehåller frön blandade med stora mängder fruktkött. Syftet är naturligtvis att djur (främst fåglar eftersom de rör sig över stora ytor och saknar tänder som kan skada fröna) skall äta dem så att fröna sprids med bajset.

Jordgubbar är för övrigt ingen svensk växt, det är en korsning mellan smultron från nordamerikanska östkusten och smultron från sydamerikanska västkusten.

Citat:
äpplen, plommon och päron.

Även här handlar det om att djur skall äta frukterna och sprida frörerna med bajset. Men eftersom fröerna är samlade i mitten så kan de inte spridas av smådjur som bara äter upp det yttre fruktköttet. Därför är det bra om smaken främst tilltalar stora djur som äter hela äpplet på en munsbit, dvs älgar, hästar, björnar etc.

Små djur med hög ämnesomsättning behöver snabba kolhydrater medan stora djur med låg ämnasomsättning (och längre tarmkanal) klarar sig bra på långsamma.
Citera
2011-07-02, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Jag tror dock man brukar ange en längre mognadstid här uppe i norr som svar.

Men alltså, tropikerna har en artrikedom som säkert är hundra gånger så stor som vår. Inte så konstigt att flera söta frukter härstammar därifrån.

Ja, längre söderut man kommer så ökar artrikedomen och därav fler söta frukter. Tropikerna har säkert också sina beska frukter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in