2011-06-30, 21:35
Medlem
Ja som rubriken lyder så undrar jag varför det verkar finnas så många personer som stör sig på longboardåkande.
Då menar jag inte folk som stör sig på att man begår trafikfel och liknande utan detta verkar mer vara ett hat mot åkarna.
Jag åker själv och man hör ibland folk som slänger iväg komentarer som "barnskejtboard", "tönt, alla kan åka longboard" och diverse andra komentarer av elakare art.
Jag har svårt att se hur mitt intresse för att åka longboard kan skada en annan människa till den grad att denne måste ventilera sitt hat.
Vissa gånger när man har bitit tillbaka, har det ibland nästan blivit slagsmål pga dessa komentarer.
Jag tror heller inte att dessa personer ger sig på cyklister av den anledningen att alla kan cykla.
Jag vill gärna ha svar av folk som stör sig på longboardåkare, men alla är fria att berätta om sina egna erfarenheter av detta.

Frid och kärlek!
Citera
2011-06-30, 21:53
Medlem
techmans avatar
Det fenomenet har jag aldrig hört talas om.

Tycker det ser skitsoft ut att glida runt. Mycket softare än en vanlig bräda.
Citera
2011-06-30, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av techman
Det fenomenet har jag aldrig hört talas om.

Tycker det ser skitsoft ut att glida runt. Mycket softare än en vanlig bräda.

Det är något som jag kan rekomendera, helt underbart en fin sommardag.
Citera
2011-06-30, 21:56
Bannlyst
"De som inte kan åka skateboard åker longboard."
Är väl ett ledande argument..

Det är väl att det blev en trend att va "stekig" att åka longboard. Alla äckliga brats köpte en longboard 07/08/09 och förstörde hela själva "stilen" runt om longboarding.

Hur länge har du åkt själv? När du åker, använder du den endast för att ta dig ner till affären, på med glajjorna & träffa lite peepz?

Det finns många bra saker med longboarding, och en av de bästa är att dra med några polare till en lång och stor backe och bara glida ner. Men jag antar att majoriteten av folket har börjat hata longboardare eftersom det har blivit "mainstream" så att säga. De stöter på så mycket brats/äckligt folk på longboards & då börjar de tro att alla longboardare är sådana. Inget ovanligt, normalt av hjärnan att agera så.

Edit: Delar ut en fet +1 till _abou! Riktigt bra skrivet, antar att mitt blev lite luddigt men jag hoppas att min poäng framgick.
Senast redigerad av guywithtnt 2011-06-30 kl. 22:03.
Citera
2011-06-30, 21:59
Medlem
_abous avatar
Jag tror det mest är inbitna streetskaters som irriterar sig på longboarders.
Anledningen är väl förmodligen att man länge haft en kultur av undergroundslaget, man har haft den gemenskap och inbillade utanförskap som följer med då.
Dessutom har man lagt ner hundratals timmar på att nöta tricks och slagit sig en hel del på vägen, då sticker det nog i ögonen på en del när longboard plötsligt blir en trendig accessoar som var tredje låtsashipster byter ut sin ironiska kärringcykel mot.

För lets face it, det är många posers inom longboardkulturen, många fler än som rullar på skateboard.
Man kan inte dyka upp i parken, vid rampen eller ens på stan med en skateboard och låtsas kunna åka, det blir snabbt uppenbart att snubben bara släpar runt på en skateboard för att han kollat första säsongen av Life of Ryan och lirat EA's Skate 2, och nu vill bli sponsrad av Monster Energy Drink.
På en longboard däremot är det bara att hoppa upp, ge en kick och rulla till affären, och det är lätt att få det att se skönt, snyggt och avslappnat ut.
Det här tror jag som sagt många skejtare tycker är "okeep it real" och känner sig nog lite bestulna på "sin" kultur.

Jag skrev faktiskt om det här för bara någon dag sen i en annan tråd, och som jag sa då är det skit samma för mig hur mycket eller lite man kan, bara man har kul så tycker jag man ska fortsätta.
Och de som verkligen går in för longboard och blir grymma gör något tvärfett, jag har lika mycket respekt för dem som för lirarna som lägger långa grinds i parken och 540's i poolen.
Men jag tycker trots allt att det är lite trist när longboards bara blir ett färdmedel eller en accessoar för gemene man, för det urholkar en kultur och ett intresse som är så mycket mer än bara en sysselsättning.
Brädåkning i alla dess former är som bäst när det blir till en livsstil, och det är inte en livsstil att rulla till kiosken i rutig skjorta och wayfarers.
Citera
2011-06-30, 22:01
Medlem
didierdrogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guywithtnt

Det är väl att det blev en trend att va "stekig" att åka longboard. Alla äckliga brats köpte en longboard 07/08/09 och förstörde hela själva "stilen" runt om longboarding.

Hur länge har du åkt själv? När du åker, använder du den endast för att ta dig ner till affären, på med glajjorna & träffa lite peepz?

Det finns många bra saker med longboarding, och en av de bästa är att dra med några polare till en lång och stor backe och bara glida ner. Men jag antar att majoriteten av folket har börjat hata longboardare eftersom det har blivit "mainstream" så att säga. De stöter på så mycket brats/äckligt folk på longboards & då börjar de tro att alla longboardare är sådana. Inget ovanligt, normalt av hjärnan att agera så.

Bra svar! Och majoriteten går runt med brädan i handen mest som ett accesoar(möjligen felstavat).
Citera
2011-06-30, 22:09
Medlem
Citat:

Mycket intressant svar.
Själv tycker jag dock att skateboard och longboard är två helt olika grejer, men det är ju inte omöjligt att det ligger någonting i det du säger angående att de som inte kan skejta åker longboard, jag kan ju endast tala av mina egna erfarenheter.
Jag har åkt i 3 månader ungefär, började i ganska sen ålder då jag är 29 år nu.
Men jag kände att jag behövde nåt vettigt att göra plus att man behöver röra på sig, och jag tyckte att det verkade väldigt soft med longboard.

Jag åker lite olika, ibland är man bara ute och rullar på stadens gator med någon vän, ibland kör man snabbt i backar och ibland är man bara ute för sig själv med lite bra musik i öronen och mysåker.

Eftersom att jag är ganska ny i detta så känner jag ju inte till historien med dryga stekare som beter sig dåligt, men det låter ju som ett rimligt resonemang.

När jag tänker på saken så är det ju många gånger som vanliga skejtare är dom som ogillar en mest.
Är detta för att dom ser mig som lägre stående för att longboard är enklare att lära sig?
Känns ju väldigt töntigt om så är fallet.
Citera
2011-06-30, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
Jag tror det mest är inbitna streetskaters som irriterar sig på longboarders.
Anledningen är väl förmodligen att man länge haft en kultur av undergroundslaget, man har haft den gemenskap och inbillade utanförskap som följer med då.
Dessutom har man lagt ner hundratals timmar på att nöta tricks och slagit sig en hel del på vägen, då sticker det nog i ögonen på en del när longboard plötsligt blir en trendig accessoar som var tredje låtsashipster byter ut sin ironiska kärringcykel mot.

För lets face it, det är många posers inom longboardkulturen, många fler än som rullar på skateboard.
Man kan inte dyka upp i parken, vid rampen eller ens på stan med en skateboard och låtsas kunna åka, det blir snabbt uppenbart att snubben bara släpar runt på en skateboard för att han kollat första säsongen av Life of Ryan och lirat EA's Skate 2, och nu vill bli sponsrad av Monster Energy Drink.
På en longboard däremot är det bara att hoppa upp, ge en kick och rulla till affären, och det är lätt att få det att se skönt, snyggt och avslappnat ut.
Det här tror jag som sagt många skejtare tycker är "okeep it real" och känner sig nog lite bestulna på "sin" kultur.

Jag skrev faktiskt om det här för bara någon dag sen i en annan tråd, och som jag sa då är det skit samma för mig hur mycket eller lite man kan, bara man har kul så tycker jag man ska fortsätta.
Och de som verkligen går in för longboard och blir grymma gör något tvärfett, jag har lika mycket respekt för dem som för lirarna som lägger långa grinds i parken och 540's i poolen.
Men jag tycker trots allt att det är lite trist när longboards bara blir ett färdmedel eller en accessoar för gemene man, för det urholkar en kultur och ett intresse som är så mycket mer än bara en sysselsättning.
Brädåkning i alla dess former är som bäst när det blir till en livsstil, och det är inte en livsstil att rulla till kiosken i rutig skjorta och wayfarers.

Jäkligt bra svar det med.
Det enklaste för egen del är nog bara att skita i alla komentarer och fortsätta med det jag gillar mest.
För jag åker enbart av nöjet jag får ut av det.
Och visst finns det mycket folk som bara går runt å bär på brädan, men man får väl tycka lite synd om dom eftersom det förmodligen är osäkra människor som måste låtsas för att uppnå någon form av status.
Citera
2011-06-30, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AfrikaRonny
När jag tänker på saken så är det ju många gånger som vanliga skejtare är dom som ogillar en mest.
Är detta för att dom ser mig som lägre stående för att longboard är enklare att lära sig?
Känns ju väldigt töntigt om så är fallet.
Jag själv som gammal skejtare kan ju säga att jag såg inte ner på någon med longboard, när mina vänner åkte med mig blev jag nog lite avundsjuk eftersom jag fick pusha 10ggr mer..
Men jag tror att det är många som tycker så, att det har blivit mer en leksak nu för tiden. En accessoar för stekare.
Citera
2011-06-30, 22:25
Medlem
Citat:
Jag själv som gammal skejtare kan ju säga att jag såg inte ner på någon med longboard, när mina vänner åkte med mig blev jag nog lite avundsjuk eftersom jag fick pusha 10ggr mer..
Men jag tror att det är många som tycker så, att det har blivit mer en leksak nu för tiden. En accessoar för stekare.

Åker du själv något numera?

Aa det kanske är så men jag tror att dom som använder det som en accessoar kommer förmodligen att sållas bort med tiden, så blir det frid och fröjd och lugn och ro till slut.
Citera
2011-06-30, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AfrikaRonny
Åker du själv något numera?

Aa det kanske är så men jag tror att dom som använder det som en accessoar kommer förmodligen att sållas bort med tiden, så blir det frid och fröjd och lugn och ro till slut.
Åker då och då, inte lika mycket som jag gjorde. Bröt benet.. Kanske är en av anledningarna till att folk gillar longboard - man skadar sig inte lika mycket.
Citera
2011-06-30, 22:55
Medlem
Citat:
Åker då och då, inte lika mycket som jag gjorde. Bröt benet.. Kanske är en av anledningarna till att folk gillar longboard - man skadar sig inte lika mycket.

Jo det är ju en faktor, brukar mest bli skrubbsår och det är ju ingenting för en rejäl karl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in