2013-04-13, 01:27
Medlem
freshrs avatar
Stör mig inte nämnvärt på dem, men som gammal skejtare reagerar jag på hur de ofta påstår att longboard skulle vara så härlig att glida runt på. Alla longboardåkare jag någonsin stött på har inte ens kunnat olla uppför en liten trotoarkant, och stöter de på en liten trappa, ja då måste de plocka upp sin bräda och gå ner. Mycket smidigare då med en vanlig skateboard.
Citera
2013-04-25, 01:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Jag stör mig på longboardåkare därför att de flesta verkar ha sina longboards som en modeaccessoar men har noll koll på hur man åker på den.
tycker du har rätt, men tycker att det känns som att många i den här tråden drar alla över en kam. det finns trots allt folk som har stort intresse för longboarding och är jävligt duktiga.

de flesta jag känner som har skateat sen dom var 10 år har lagt skateboarden på hyllan och börjat åka longboard istället, inklusive mig. Är vi "Äckliga Idioter"?

kan ju skippa fram till 1:50
http://www.youtube.com/watch?v=OW-J2pQrlsw
Citera
2013-04-25, 16:10
Bannlyst
Alltså jag ser inte ngt fel med longboard eller skateboard.

Min polare, han är 13. Han och jag ska börja med longboard denna sommar
Vi båda längtar men det är inte för att styla. Alla börjar ju någonstans så vi ska cruisa tills vi känner oss säkra och då "bombar" vi backar. Men folk hackar på unga 13 - 15 års gamla grabbar med ett litet intresse och massvis med polare som har tipsat om detta. Vi båda skatade innan men slutade med det för att skaters har så dåligt rykte.. Vi åkte till ica och personalen stirrar på oss som att vi ska råna ica osv.

Ofc tycker jag det är fel med folk som har såna på stan. Såg en tjej med en bräda på ett shoppingcenter och hon tappade den hela tiden. Vilken show alltså.

Men alla brädor kommer med ett rykte då. Döm inte efter skill.. Döm efter hur de ser ut.. Alltså inte kläder osv utan om man märker att de gör det för att det ska se coolt ut så döm de hur mkt ni vill..

Men jag tror att många tycker att skillade longboarders åker så coolt om man säger så. Deras stil i åkning ser så avslappnad ut så att man bara vill åka själv. Det är nog det många vill kunna göra.
Men finns ju folk som har skaten med sig överallt som bara har det för att se farliga ut typ.

"Wannabes Must Die"
Citera
2013-04-25, 22:37
Medlem
iPhone43s avatar
Jag själv började skatea när jag var 9-10 år med en polare. Anledningen till att vi började var att vi hade lite större kompisar som gjorde det och vi tyckte det såg riktigt kul ut så vi testade det.

Jag var aldrig en höjdare på att åka skateboard, visst kunde de flesta basic tricksen såsom ollie, healflip, 180, pop shuvit. Kommer ihåg att jag stog och nötade healflip i månader. Min polare lyckades lite bättre än mig dock. Jag la ner skateandet. iaf, 5 år senare så skaffade vi longboard och började köra, jag föredrar det nu eftersom man inte behöver göra tricks. Föredrar att glida runt i ''bushen'' där det är lite härliga backar som varierar, ibland blir det downhill, ibland raka sträckor. Jag använder det också som transportmedel ifall jag ska iväg till någon.

Det jag har märkt är att ifall man åker longboard ner för bilvägar(småvägar) så blir bilisternariktigt sura, de bryr sig inte om oss, en av mina polare åkte före mig ner för en backe, så kom det ut en bil(Vi hade egentligen förtur eftersom vi kom på huvudvägen) men bilen bara körde rakt ut och min kompis fick slänga sig av brädan i en ganska snabb hastighet, sedan kom bilen ut och skällde på honom. Sånt får mig att bli riktigt sur

Borde inte longboardåkare få ha samma rättigheter och regler på vägarna som bilar/mopeder/motorcyklar?
Citera
2013-04-25, 22:43
Medlem
rayraviolis avatar
Jag tror att folk i allmänhet inte har några synpunkter på om ni åker på långa eller korta rullbrädor.
Citera
2013-04-27, 03:37
Bannlyst
hamnade i nästa samma situation som Iphone kompis. bara det jag slängde mig brädan vart nästan överkörd. killen som körde hoppade snabbt ut ur bilen frågade om hur det gick och blev orolig för hur det gick med brädan :S trodde jag skulle få rå däng, men jag antar att det var den bästa möjliga personen som kunde köra på min bräda. bara övre lagret på brädan sprack, skaplig kvalite
Citera
2013-04-27, 15:03
Medlem
Åkte i ett par år innan jag la ner förra sensommaren och brukade använda min bräda dels som transsportmedel och dels åkte jag "downhill". Körde inte jättefort utan kanske brukade ligga i ca 40 km/h om jag åkte fort.

Det jag ogillade framförallt var bilisterna, när man blir omkörd en halvmeter bredvid sig trots att det fanns utrymme till mer (andra vägbanan var helt tom).
Fick brädan påkörd en gång också, var på en mindre gata och körde ganska långsamt och idioten i bilen är givetvis tvungen att köra på fel sida vägen hoppar av brädan men hinner inte stoppa den så den rullar mot bilen, flyger upp ca 1-2 meter i luften och ett par meter framåt (eller bakåt eller hur det nu blir) men på något jävla sätt klarar den sig
Citera
2013-04-28, 20:57
Medlem
Gregass avatar
Har åkt longboard i flera år nu, men aldrig tagit det upp till någon avancerad nivå. Jag köpte min första för drygt 8 år sedan och jag var betydligt allvarligare då än jag är idag. Då handlade allt om att sticka ut i nätterna och ta de vanligtvis mest trafikerade backarna utan att behöva bekymra sig för stadens bilister.

Jag har aldrig självt upplevt att det är några problem mer än bilisterna och alla kickers som verkar hata allt som man kan relatera till brädor. Men idag bor jag i Oslo som i teorin är lite av ett mecka för riktiga longboard åkare och här jag kan själv irritera mig grovt mycket på att se hur alla city cruisers traskar omkring och ser "softa" ut med sina Loaded dervish med Orangatangs stimulus utan att ens förstå vilken typ av bräda det är dem håller i händerna! Man kan väll åtminstone tjacka en city bräda eller en vanlig 7,5 om man bara ska glida runt.
Citera
2013-04-30, 13:10
Medlem
FloydForwards avatar
Citat:
Brädåkning i alla dess former är som bäst när det blir till en livsstil, och det är inte en livsstil att rulla till kiosken i rutig skjorta och wayfarers.

Förmodligen det bästa jag läst på flashback.
Citera
2013-05-17, 22:54
Bannlyst
jag är själv en longboardåkare och jag förstår att det är irriterande om man sitter i en bil och några är ivägen, men absolut ingen anledning att skrika åt varann.
Citera
2013-05-23, 01:43
Medlem
HelluGoess avatar
Vet inte riktigt hur jag ska börja men jag åker longboard bara för känslans skull, sätter på lite musik i hörlurarna sen glider jag runt i den lilla staden jag bor i sen gör jag inte så mycket mer än det. Ingen annan i min kompiskrets åker longboard så det kan ju bli lite ensamt att åka runt men oftast är det bara ännu skönare. Använder inte min longboard som transportmedel då jag hellre tar bilen om jag ska till affären eller om jag bara ska träffa folk (fast visst händer det att man träffar på någon man känner när man glider runt). Med andra ord är jag en cruiser med musik i öronen, hatt på huvudet och en skön känsla i maggropen.

Har en sketen bräda som jag köpte begagnad för 300 spänn, bytte bara bushings så gick det finfint men ska försöka köpa en bräda med lite högre kvalité och sen försöka börja med lite freeriding(får väl se hur det går, om man har modet att försöka, kommer väl tillslut ). Jag kan inte så mycket om de märken som finns, eller kvalitén på märkena. Riktig downhill känns inte någonting för mig, vill gärna testa det någon gång men känns som att det är lite ur min league så att säga...Är också ganska ny på det här med longboards men har alltid velat ha en riktig kvalité bräda.

Som jag uppfattat det som av den här topicen så är man en "riktig" longboardåkare så länge man kör downhill och KAN verkligen åka(med andra ord tricks och sådant), annars så...näe. Själv har man fått höra att det är känslan som räknas, inte vad du gör på brädan.

(Jag justifierar självklart inte att man använder en longboard som accessoar, om ni fick för er det )
Citera
2013-05-23, 21:57
Medlem
Jag stör mig på folk som hatar äldre (ungefär 18 och uppåt) longboardåkare. Jag förstår inte varför de inte får åka om de vill? Longboarding är inte bara för barn. Det finns folk som vill använda det som ett skönt transportmedel, det finns folk som vill träna på tricks, det finns folk som vill köra downhill; jag har inget problem med någon av dem och förstår inte varför vissa har det. Ni får gärna förklara varför!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in