2011-06-30, 13:45
Medlem
mmas avatar
http://feber.se/foto/art/215512/hng_...isserna_p_en_/

Citat:
Om du tycker att gatufoto är lite läskigt och inte riktigt vågar gå fram till vem som helst på stan bara för att ta en bild på dem så kanske denna video kan ge dig lite mod.

Skön video faktiskt, han gör det på ett bra sätt tycker jag.
Citera
2011-06-30, 15:21
Medlem
Intressant, han är inte blyg minsann! Där har vi svenskar något att lära, att bli mer öppna och inte rädda för folk.

Något som slog mig, däremot, var hur mycket kameran låter när han tar bilderna. Leica M9 står det att det är, men som jag förstår så är den digital - förstår inte vad det är som låter så fasligt? Det låter som automatisk frammatning av film, men någon sån finns ju inte i den. Är det ett digitalt ljud som ska låta som filmmatning eller är det kamerans rörliga delar som låter? Kanske är det något speciellt med mätsökare som jag missat?
Citera
2011-06-30, 19:38
Medlem
503s avatar
Ja, det är ju inte mer märkvärdigt än så.
Jag gör likadant själv (fast filmar inte), och det hela är egentligen inte alls så läskigt som man först tror.
Det är bara att köra på egentligen. Gör man det en gång så får man lite av en kick, sen blir det vana och inte obekvämare än någonting annat.
Det gäller väl egentligen bara att ta sig över den gränsen.

Jag har plåtat folk på gatan med blixt också, folk lägger sällan märke till en.

Att sedan gatufoto är jäkligt svårt är en annan femma.
Man ska inte inbilla sig att ens bilder blir bra bara för att man vågar plåta på gatan.
Att fånga någonting intressant är betydligt svårare än vad man tror.

Citat:
Ursprungligen postat av feznt
Något som slog mig, däremot, var hur mycket kameran låter när han tar bilderna. Leica M9 står det att det är, men som jag förstår så är den digital - förstår inte vad det är som låter så fasligt? Det låter som automatisk frammatning av film, men någon sån finns ju inte i den. Är det ett digitalt ljud som ska låta som filmmatning eller är det kamerans rörliga delar som låter? Kanske är det något speciellt med mätsökare som jag missat?

Det är en motor i kameran som matar ridån.
Låter skitdumt i verkligheten, men ett ganska litet pris ifall man vill ha en digitalkamera som ändå känns okej.
Men på tal om just pris så är de ändå inte värda vad de kostar, om du frågar mig.
Senast redigerad av 503 2011-06-30 kl. 19:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in