• 1
  • 2
2011-06-30, 06:43
Medlem
Jag fick för mig att jag ska till Domkyrkan i Linköping idag och fotografera och epostade helt enkelt den kontakt adress som finns på kyrkans hemsida och bad om tillåtelse. Hur gör ni när ni vill fotografera något särskilt eller en person? Ber ni om tillåtelse eller kör ni på och hoppas ingen kommer fram?

För mig känns det som att även om jag är amatörfotograf så är det viktigt att bygga upp ett kontaktnät och då är det bra om man har gett ett positivt intryck som man senare kan använda sig av.
Citera
2011-06-30, 06:50
Medlem
LifeHouses avatar
Be snällt.
Citera
2011-06-30, 07:10
Medlem
Det är ganska stor skillnad att fotografera en specifik person och en mer eller mindre offentlig byggnad, såsom nämnda kyrka. Jag tycker att man skall be personen, men inte kyrkan, om lov.
Citera
2011-06-30, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HannyFOO
Det är ganska stor skillnad att fotografera en specifik person och en mer eller mindre offentlig byggnad, såsom nämnda kyrka. Jag tycker att man skall be personen, men inte kyrkan, om lov.

Insidan av kyrkan kan nog inte räknas som offentlig plats tror jag. Dessutom är det inte så mycket besvär att skriva några få rader

Addendum: Sedan är det fritt fram att fotografera, enligt hemsidan, om det inte ska publiceras. Jag kanske gör det på deviantart beroende på hur bra dom blir. Då ska man visst ha tillåtelse först.
Senast redigerad av leiki.erik 2011-06-30 kl. 07:33.
Citera
2011-06-30, 08:24
Medlem
Tre100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leiki.erik
Insidan av kyrkan kan nog inte räknas som offentlig plats tror jag. Dessutom är det inte så mycket besvär att skriva några få rader

Addendum: Sedan är det fritt fram att fotografera, enligt hemsidan, om det inte ska publiceras. Jag kanske gör det på deviantart beroende på hur bra dom blir. Då ska man visst ha tillåtelse först.
Det är just sådana problem du får om du ber om lov. Fråga inte, bara fotografera och publicera.
Citera
2011-06-30, 10:08
Moderator
rotadents avatar
Jag ber aldrig om lov. Jag vill inte att folk poserar och när det gäller byggnader och liknande så får de väl bygga en mur om de inte vill att folk ska se huset. Däremot tänker jag förstås på vad jag gör med bilderna, det finns ingen anledning att posta bilderna i sammanhang som folk kan tycka är obekväma. Exempelvis brukar jag fota bilar på stan som jag tycker är roliga och vissa av bilderna har hamnat på hemsidan, men då maskar jag reg-skylten etc. Det är inget som gör bilden sämre.
Citera
2011-06-30, 11:52
Medlem
Citat:
Insidan av kyrkan kan nog inte räknas som offentlig plats tror jag. Dessutom är det inte så mycket besvär att skriva några få rader .

kan dock inte vara långt ifrån.

nu är kyrkan förvisso skild från staten, men med tanke på hur stor del av svenska folket som via skattemedel betalar dessa byggnaders fortlevnad så KÄNNS DET (oavsett vad deras egna regler säger) som en rättighet att få fotografera dem hur mycket man vill.

men visst, det är inte så jobbigt att skriva ett par rader och om man mår bättre av att göra så så är det ju helt rätt.
Citera
2011-06-30, 19:28
Medlem
503s avatar
Jag frågar aldrig om lov, undantaget projekt där det krävs tillåtelse för att fota.
I dessa fall frågar jag naturligtvis inte om varje enskild bild, utan då ber jag vederbörande om tillåtelse att fota kontinuerligt. Något annat hade inte varit hållbart.
Ser ingen anledning till att fråga; Som rotadent skriver så förstör det ofta bilden.
Citera
2011-07-01, 00:38
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
Jag fick för mig att jag ska till Domkyrkan i Linköping idag och fotografera och epostade helt enkelt den kontakt adress som finns på kyrkans hemsida och bad om tillåtelse. Hur gör ni när ni vill fotografera något särskilt eller en person? Ber ni om tillåtelse eller kör ni på och hoppas ingen kommer fram?

För mig känns det som att även om jag är amatörfotograf så är det viktigt att bygga upp ett kontaktnät och då är det bra om man har gett ett positivt intryck som man senare kan använda sig av.

Om personen inte har givit sin tillåtelse till att bli fotograferad så kan du ta bilder så inte är avslöjande som t ex. ansiktskort, där emot skulle det vara mer okay att ta en bild bakifrån (typ så man ser nacken) på någon som inte har gett sitt tillstånd. Gör du på detta sättet så kan fortsätta med fotandet utan att skapa negativ publicitet i kring dig och du blir tagen mer seriös som fotograf. Undvik gärna att ta bilder på barn under 18 år eftersom det i vissa fall kan vara laddat.
Citera
2011-07-01, 01:48
Medlem
Glebbs avatar
Man behöver väl knappast be om lov när det gäller byggnader, det finns ingen som kan ta illa upp. Folks bostäder kan vara en annan femma.

Ska man fota människor är det ju bra att be om lov. Sedan är det väl alltid bra att fråga om lov, det skadar aldrig.
Citera
2011-07-01, 09:44
Medlem
Tre100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FRA-mannen
Om personen inte har givit sin tillåtelse till att bli fotograferad så kan du ta bilder så inte är avslöjande som t ex. ansiktskort, där emot skulle det vara mer okay att ta en bild bakifrån (typ så man ser nacken) på någon som inte har gett sitt tillstånd. Gör du på detta sättet så kan fortsätta med fotandet utan att skapa negativ publicitet i kring dig och du blir tagen mer seriös som fotograf. Undvik gärna att ta bilder på barn under 18 år eftersom det i vissa fall kan vara laddat.
Skulle hellre vilja säga så här, ge föräldrarna ett bra pris på bilden efteråt istället, så kanske de blir nöjda.
Citat:
Ursprungligen postat av Glebb
Man behöver väl knappast be om lov när det gäller byggnader, det finns ingen som kan ta illa upp. Folks bostäder kan vara en annan femma.

Ska man fota människor är det ju bra att be om lov. Sedan är det väl alltid bra att fråga om lov, det skadar aldrig.
Man kan få ett nej.
Citera
2011-07-01, 10:27
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tre100
Skulle hellre vilja säga så här, ge föräldrarna ett bra pris på bilden efteråt istället, så kanske de blir nöjda.

Antingen blir de nöjda eller så får de spatt som den gamla smörsångaren och sopa Don Bennechi. Frågan är väl kanske om man vill utsätta sig för skogstokiga föräldrar:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article2519012.ab

Men den avvägningen får man ju alltid göra. Man kan ju förklara att man bannemig får fota precis vem man vill när man vill i den offentliga miljön. Men fotar du en arg kroppsbyggare som inte vill bli fotad skiter väl han i det och slår dig på käften ändå. Det kan gå fel även om man har rätt juridiskt, det är ju där det sunda förnuftet kommer in. Så man får nog alltid försöka bedöma hur mycket obehag en bild kan vara värd. Jag skulle definitivt fråga om lov innan jag fotade någons barn, åtminstone på nära håll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in