2011-06-29, 22:10
Medlem
Har en Canon eos 400D men orkar inte använda den så ofta eftersom jag tycker den är aningens otymplig att bära med sig. Jag har spanat in en Olympus E-PL1. Jag har tittat runt lite på recentioner och så och den verkar ha fått bra kritik. Jag fotar väldigt blandat, men inget konstfoto, så det är liksom inte världens proffskamera jag är ute efter. Skulle ni säga att detta är ett bra byte? Kommer jag bli nöjd med Olympusen om jag jämför med min Canon?
Citera
2011-06-29, 22:19
Moderator
rotadents avatar
Jag har en Panasonic GF1 som även det är en m4/3 precis som Olympusen. För mig har det inneburit stor skillnad att ha en mindre kamera. Den är alltid med och den märks knappt när jag bär omkring på den en hel dag. I mitt fall har det gjort att jag har tagit väldigt mycket fler bilder och delvis andra bilder, det är också en väldigt diskret kamera för gatufoto. Nackdelarna jämfört med en nyare DSLR är främst att autofokusen är slöare (Olympus är inte så super på autofokus), att seriebildstagningen är slö och att du inte har en optisk sökare. Det finns en elektronisk påhängssökare att köpa om du gärna vill ha en sån att titta i istället för att komponera med bildskärmen. Sensorn är även mindre än en APS-C, något jag inte tycker direkt märks på bilderna men vissa klagar ju gärna på det så det bör nämnas. Den är fortfarande rejält mycket större än på en kompaktkamera. Olympus har bildstabilisering i huset så alla objektiv du hänger på blir stabiliserade.

En av de roligaste sakerna med m4/3 är annars att man kan köra i princip all upptänklig optik med adapter. Så länge du är bekväm med manuell fokus och bländare kan du använda massor av kvalitetsoptik som finns att köpa för en spottstyver.

Om du prioriterar storleken tycker jag att det är ett bra val. Som sagt har det varit ett lyft för mig. Som alternativ har du Panasonics kameror (Panasonic G3 är precis släppt och verkar riktigt lovande, vassare än det Olympus har att erbjuda just nu) och Sonys NEX. NEX-systemet har dock ingen vidare originaloptik att erbjuda, där är m4/3 bättre.
Citera
2011-06-29, 22:24
Medlem
Canon och Olympus passar bra för helt olika saker. Olympus gör mycket eleganta kameror som nog kommer väl till pass om man ägnar sig åt gatufotografi. Vill man ägna sig åt andra typer av fotografering, som sport, natur, arkitektur, porträtt, mm, har Canon bättre modeller.
Citera
2011-06-29, 22:44
Medlem
Tack båda två för bra svar. Jag fotar mest när jag träffar kompisar och så, fester och husdjur och lite sånt. Då är det jobbigt med en stor kamera. Ska känna lite på en Olympus i affärer och så och kolla runt lite till. Vad tror ni jag kan få för min Canon? Kollade på blocket och där ligger de flesta på runt 3500. Den är i väldigt fint skick trots några år på nacken. Stort minneskort till, men inga andra tillbehör (förutom väska och sånt då).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in