Citat:
Ursprungligen postat av An0nym-Man
Jo jag vet att jag får tillbaka pengarna, men eftersom det är lite tight nu ville jag ''typ'' veta hur mycke skatt som dras he he, jag fick fram via hemsidan detta: Det står Ditt jobbskatteavdrag är 689 kronor per månad. Kan det verkligen stämma? borde jag inte få ca 5000 på 7000:- om jag skattar?
nej, du skriver in månadsinkomsten där uppe. uträkningarna baseras på att du tjänar det ett helt år.
koncentrera dig på raden "summa skatter" och "nettoinkomst", hur mycket jobbskatteavdraget ger är inte intressant i ditt fall.
tjänar du under 23 500 totalt i år så ska du inte betala en krona i skatt.
det närmaste du kan komma en vettig uträkning är att gissa dig till hur mycket du kommer tjäna totalt i år, dela det på 12 och skriva in det som månadslön.
du tjänar 7000 nu. sen fixar du lite mer jobb i sommar och tjänar 15 000 till. sen drar du in 20 000 på ströjobb under hösten fram till jul. alltså 42 000 / 12 = 3500 kr i "effektiv" månadsinkomst.
på dessa 42 000 kr får du då betala 2904 kr i skatt.
men om du struntar i ströjobben till hösten och bara tjänar 22 000 kr i år så ska du altså inte betala nån skatt alls.
så hur mycket du ska jämka skatten beror på hur mycket du kommer att jobba. det har inte din arbetsgivare koll på. dom baserar bara skatteinbetalningen på hur mycket du tjänar den månaden, och utgår från att du tjänar så mycket varje månad året om.