2011-06-29, 13:49
Medlem
Hej jag är ganska ny på ubuntu. Installerade Ubuntu 10.10 för ett tag sedan.
Till en början gick de bra men efter ett tag så märkte jag att det började lagga till och från. Googlade runt och fick reda på att jag kunde köra kommandot top för att se vad de var som orsakade detta. Fick då fram att det var något som hette kslowd som segade ner datorn men hittade ingen lösning på det. Nu har jag uppgraderat till Ubuntu 11.04 i hopp om att problemet skulle försvinna men istället har det blivit ännu värre och datorn är ibland oanvändbar men nu pga något som heter kworker. Har googlat runt på detta och hittar ingen lösning och knappt någon som verkar veta vad det är. Någon här som har en lösning för detta är ohållbart!!!
Citera
2011-06-29, 14:44
Medlem
Run3s avatar
Verkar vara en del fler som har samma problem med kworker: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1630347
Citera
2011-06-29, 14:59
Medlem
mm ja har läst den tråden. Många som har problemet och under lång tid men fortfarande ingen lösning vilket är lite konstigt. En del som föreslår att nedgradera kernel men verkar inte ha hjälpt. Problemet verkar ha funnits under ganska många versioner enligt tråden. Känns som någon linuxguru borde ha löst detta problem? Blir galen på de. Vill inte gå tillbaka till windows
Citera
2011-06-29, 20:00
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagTrorJagKan
mm ja har läst den tråden. Många som har problemet och under lång tid men fortfarande ingen lösning vilket är lite konstigt. En del som föreslår att nedgradera kernel men verkar inte ha hjälpt. Problemet verkar ha funnits under ganska många versioner enligt tråden. Känns som någon linuxguru borde ha löst detta problem? Blir galen på de. Vill inte gå tillbaka till windows
Eftersom det verkar främst drabba folk som använder ACPI så kanske den bara triggas av specifik hårvara.

Personligen stötte jag aldrig på den här buggen, men tydligen ska den ha varit introducerad omkring 2.6.32 eller liknande.

Om du använder en desktopdator kan du tästa att lägga till acpi=off under boot options i grub. Annars kan du testa lägga till ett repo för ck-kärnan. Minns jag rätt hjälpte den vissa mot den här buggen. Instruktioner finnes här.
Citera
2011-06-29, 23:15
Medlem
De var som fan! Tror faktiskt det hjälpte. Jag la till ett repo för ck-kärnan. Har hållt igång i över en timme nu utan ett enda lagg. Hoppas hoppas att de håller i sig! Och om de gör de, så tack så otroligt mycke för tipset! Höll på att bli galen ett tag
Citera
2011-06-29, 23:20
Medlem
Zoms avatar
Personligen tycker jag ck-patcharna gör otroligt mycket för linuxupplevelsen. Känns rätt skönt att man kan ha krävande saker igång i bakgrunden och ändå spela eller se på film utan att det laggar.
Citera
2011-06-30, 12:39
Medlem
Det finns två möjliga förklaringar för denna buggen eller två jag känner till i alla fall. kworker threads används för att köa upp och utföra deferred work vilket är saker som tar tid att utföra men som inte nödvändigtvis behövs utföras direkt.

En sak som utförs är pollning av grafikkortets vga anslutning för att detektera nya skärmar. Det tar lång tid och medan det utförs håller worker threaden en mutex som behövs för att uppdatera musens position. Om det bara är musen som segar till och allt annat flyter på undertiden är det troligen detta problem du har. En workaround är att ge kerneln drm_kms_helper.poll=0 som argument vid boot.

Den andra orsaken är buggiga DSDT tabeller i bios. Kernelns AML interpreterare kör fast någonstans i bytekoden samtidigt som den håller något lås som behövs på andra ställen. Eftersom ck kerneln funkar antar jag att du inte har detta problemet.
Citera
2011-06-30, 17:16
Medlem
Okej. Som sagt så är jag ganska ny med ubuntu så vet inte riktigt vad du pratar om. Vet inte helller vad det var jag gjorde när jag installerade ck-patchen Men efter flera timmars användande av datorn idag så har jag inte upplevt något lagg över huvud taget så det verkar fungera.
När jag hade ubuntu 10.10 så var det något som hette kslowd som orsakade lagget och då var det inte bara musen som laggade utan även när jag kollade på film. Vet inte om kslowd och kworker har något gemensamt dock.
Jag har inte tittat på film sedan jag uppdaterade till 11.04 så vet inte om det bara är mus eller annat också som påverkades av kworker.
Citera
2011-07-09, 11:11
Medlem
fanskithelvetes avatar
Vad kul att riktigt duktiga killar tar sig tid att dela med sig av sin ovärderliga kunskap till färskingar som mig/oss.

Lärde mig kommandot "top" och det kom nyss till nytta när chromium fick spelet

Det är hedervärt med hjälpsamhet.
Citera
2011-07-11, 16:36
Medlem
Hemlys avatar
Installera htop, det är mycket trevligare än top.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in