• 1
  • 2
2011-06-29, 11:16
Medlem
Min systerdotter tycker att kl 21.00 är för tidigt att gå in och menar att hennes kompisar är ute till kl 00! Må vara sant men hör här (låång historia kort) och avgör om det är för tidigt:

Hon är snart 13år men fått vara som en tonåring sedan hon var 10år Sedan några månader har hon bott hennes mormor som kämpat ihjäl sig för att få rätsida på henne.
Hon har just bytt kompisar till bättre, men fortfarande röker de och är allmänt "störiga" utomhus. Hon håller sällan mattider och tjatar varje kväll om att få vara ute längre. Vid särskilda händelser får hon givetvis vara ute längre ... om det är planerat och inte kommer med ett sms samma kväll. Problemet är att kompisarna är prioriterade framför familj och att hon aldrig håller sig hemma! Vi har sagt att om hon håller satta tider och håller sig hemma mer på dagar kommer hon automatiskt få vara ute längre på kvällen då och då ... men nu är det så svårt att hålla koll på henne och även hennes mående ...

Säg mig, är 21.00 för tidigt?

Hur länge är era barn ute?
Citera
2011-06-29, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kristid
Min systerdotter tycker att kl 21.00 är för tidigt att gå in och menar att hennes kompisar är ute till kl 00! Må vara sant men hör här (låång historia kort) och avgör om det är för tidigt:

Hon är snart 13år men fått vara som en tonåring sedan hon var 10år Sedan några månader har hon bott hennes mormor som kämpat ihjäl sig för att få rätsida på henne.
Hon har just bytt kompisar till bättre, men fortfarande röker de och är allmänt "störiga" utomhus. Hon håller sällan mattider och tjatar varje kväll om att få vara ute längre. Vid särskilda händelser får hon givetvis vara ute längre ... om det är planerat och inte kommer med ett sms samma kväll. Problemet är att kompisarna är prioriterade framför familj och att hon aldrig håller sig hemma! Vi har sagt att om hon håller satta tider och håller sig hemma mer på dagar kommer hon automatiskt få vara ute längre på kvällen då och då ... men nu är det så svårt att hålla koll på henne och även hennes mående ...

Säg mig, är 21.00 för tidigt?

Hur länge är era barn ute?

jag har inga barn men så länge jag har uppsikt ifrån dem ifrån balkongen till 12 på sommaren
Citera
2011-06-29, 11:21
Medlem
Vivvis avatar
21:00 är absolut inte för tidigt. Speciellt inte om hon är en tjej som inte sköter sig.
Kan man inte sköta sig så får man skylla sig själv. Jag minns inte riktigt hur länge jag fick vara ute vid 13 års ålder. Tror inte mamma gav mig några direktiv, man kände själv när det var dags att bege sig hemåt.
Ha kvar 21:00 på veckodagarna, och 0:00 på helgerna om hon har skött sig under veckan. Finns ingen anledning för en 13 åring att springa ute senare egentligen. Man är faktiskt fortfarande barn trots allt. Själv gick man ju och lade sig 22:00 när man var den åldern.

Lycka till !
Citera
2011-06-29, 11:27
Medlem
Om det ändå vore så att de höll sig utanför Tyvärr ser det inte ut så... dessutom har jag t.o.m hämtat henne från fest med alkohol och tagit henne på bar gärning när hon rökt... Hon menar att det inte är så längre, men det har bara gått ett par månader
Citera
2011-06-29, 11:30
Medlem
teflonpannan69s avatar
Säg åt henne att hon kan förvänta sig husarrest om hon röker.
Citera
2011-06-29, 11:31
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Om det ändå vore så att de höll sig utanför Tyvärr ser det inte ut så... dessutom har jag t.o.m hämtat henne från fest med alkohol och tagit henne på bar gärning när hon rökt... Hon menar att det inte är så längre, men det har bara gått ett par månader

Självklart kommer det leda till att hon spårar, hon är bara 13!

Ganska obivious, förbjud henne från att komma hem senare än 10 i fortsättningen, ingen alkohol eller cigg.
Citera
2011-06-29, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivvi
Ha kvar 21:00 på veckodagarna, och 0:00 på helgerna om hon har skött sig under veckan. Finns ingen anledning för en 13 åring att springa ute senare egentligen. Man är faktiskt fortfarande barn trots allt. Själv gick man ju och lade sig 22:00 när man var den ålder

Håller med dig helt! Men hon har aldrig någon framförhållning och håller sällan det som sagts ... När hon ska sova borta vill vi ha nummer till föräldrarna för att kolla om allt gått som det ska osv., men inte ens det kan hon sköta
Visst är det så att det är självförvållat! Kände att jag behövde lite feedback så man vet att man inte är för hård
Tack för svaret!
Citera
2011-06-29, 11:36
Medlem
Skyishs avatar
Rent spontant så känns det ganska enkelt. Ge henne frihet så länge hon sköter sig, kan hon inte hantera den friheten så måste du vara hårdare tills hon fattar vad som gäller, att du är den som bestämmer och fostrar henne och hon är ett barn.
Citera
2011-06-29, 11:37
Medlem
Vivvis avatar
Citat:
Håller med dig helt! Men hon har aldrig någon framförhållning och håller sällan det som sagts ... När hon ska sova borta vill vi ha nummer till föräldrarna för att kolla om allt gått som det ska osv., men inte ens det kan hon sköta
Visst är det så att det är självförvållat! Kände att jag behövde lite feedback så man vet att man inte är för hård
Tack för svaret!
Du är inte för hård.
Det handlar inte om att vara sträng. Regler är viktiga! Lämnade alltid en lapp till mamma med nummer till den kompisen jag åkte till. Inget snack om saken.
Det måste finnas konsekvenser för ett dåligt beteende.
Citera
2011-06-29, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Självklart kommer det leda till att hon spårar, hon är bara 13!

Ganska obivious, förbjud henne från att komma hem senare än 10 i fortsättningen, ingen alkohol eller cigg.

Hmm... Kl 10? Då får man ju inte se röken av henne

Önskar det gick att hålla henne hemma längre än tiden hon slevar i sig maten ... men inte är det vettigt att sätta att-vara-inomhus-tider på dagtid

Det ska inte behöva vara så!! Ne, det blir till att fortsätta kämpa med hennes val och se till att hon är hemma med familj också! ...fast krafterna tar slut ibland...
Senast redigerad av kristid 2011-06-29 kl. 11:40.
Citera
2011-06-29, 12:28
Medlem
Fyr4ns avatar
Alldeles för sent med 21.00 för en 13 åring och på tok för sent med 00.00 på helger för en flicka i samma ålder, som du desutom vet röker och förmodligen dricker! Antingen kan du diskutera med de andra föräldrarna angående deras barns tider (om du frågar din dotter kommer hon inte ge ett ärligt svar) eller så kan du sätta dig ner med din dotter och försöka kompromissa fram en bra dit. Tex 23.00 mot att hon sköter skolan osv. Sen kan du ju då ha som belöningssystem att hon får vara ute längre om hon sköter sig och vice versa. Nu har inte jag barn, så jag kanske inte har rätt föräldrar tänk.
Citera
2011-06-29, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyr4n
Alldeles för sent med 21.00 för en 13 åring och på tok för sent med 00.00 på helger för en flicka i samma ålder, som du desutom vet röker och förmodligen dricker! Antingen kan du diskutera med de andra föräldrarna angående deras barns tider (om du frågar din dotter kommer hon inte ge ett ärligt svar) eller så kan du sätta dig ner med din dotter och försöka kompromissa fram en bra dit. Tex 23.00 mot att hon sköter skolan osv. Sen kan du ju då ha som belöningssystem att hon får vara ute längre om hon sköter sig och vice versa. Nu har inte jag barn, så jag kanske inte har rätt föräldrar tänk.

Tack, helt rätt Det du säger är absolut bra "föräldratänk" i min mening!
Nu är det inte jag som uppfostrat henne då det är min systerdotter vi har hand om tills min syster är på fötter igen.
Att vara förälder innefattar ett slags belöningssystem, där det gäller att sköta sig för att få vara med kompisar i det här läget. Både jag och hennes mormor tänjer inte på reglerna som är satta, men ändå kämpar hon med tjat om mer och uppskattar inte allt hon faktiskt får göra
Det är tufft att "omvända" en ung tjej som vuxit upp alldeles för tidigt, men hon har definitivt förbättrat sig...men det är upp till bevis gällande rökning osv! Hon har ännu inte lärt sig konsekvenser så det är bara att kämpa på När man pratar med henne är det inga problem, allt är solklart och hon förstår vad man menar, men sen handlar hon annolunda Kompistryck?

Blir bara så förvånad att så unga får vara ute så länge...oavsett om man är skötsam så tycker jag det är för sent! Till kl 23 går gränsen för mig...om det inte är något alldeles särskilt. Eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in