2011-06-29, 09:27
Medlem
Hejsan!

Lånade en termos av min morsa. Skulle nu diska rent den och lämna tillbaka den.

Sköljde först av den med varmt vatten och tog sedan diskborsten och tryckte ner i hålet. Helt plötsligt bara exploderade den och glas flög överallt! Blev det något sorts tryck eller vad hände?

Kan någon matematiker förklara detta fenomen?!
Citera
2011-06-29, 09:28
Medlem
Tronkans avatar
kan ej förklara fenomenet men polisanmäl skiten eller ring till deras kosumentverk så du får någon typ av ersättning. säg även att du blev väldigt rädd och kommer aldrig våga diska igen.
Citera
2011-06-29, 09:31
Medlem
unknownanonyms avatar
Gör som Tronkan säger, ring upp antingen konsumentverket eller tillverkaren och klaga.
Tror att det kan ha bildats tryck där inne och därav explosionen.
Citera
2011-06-29, 09:32
Medlem
p0wnis avatar
Det är vakuumväggar i en termos. Måste varit ngt fabriksfel så att skiten spruckit när du tryckt ner borsten. Det behöver bara bli en liten spricka för att den ska "explodera". Då luft från omgivningen rusar in i termosens vakuumhåla. Har aldrig hört om detta förut dock.

Eller så tryckte du bara stenhårt .
Citera
2011-06-29, 09:36
Medlem
är nog en blanding av hållfasthetslära och matte..

antagligen översteg du materialets flexibilitet och flaskan "exploderade" Nu är det så att det du upplevde som en explosion var i själva verket en "implosion" thermosen består av 2 väggar glas med minimal kontakt med varandra.. en mindre cylinder innanför en lite större.. sedan är det utrymme som skapas mellan dessa två cylindrar slutet och luften är borttagen. Detta skapar ett vakuum som gör att luften/atymosfärstrycket utanför utövar ett tryck på den yttre cylinderns vägg och den inre cylinderns innervägg för enkelhetens skull säger vi ca 1 bar..

Nu är glaset frmat optimalt för att kunna hantera detta "övertryck" som skapats..

När du nu rubbar balansen för materialets "motstånd" så klarar den inte att hålla emot längre och glaset imploderar , luften utanför försöker nu väldigt snabbt ersätta det nu åtkomliga utrymme med vakuum mot luft och glaset "granuleras" (småbitar) och trycks undan - voila thermosen " exploderar"
Citera
2011-06-29, 09:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrajsen
explodera
Citat:
Ursprungligen postat av p0wni
explodera

I det här fallet:
Implodera...
Citera
2011-06-29, 09:37
Medlem
Hohohoh! Detta har jag hört talas om tidigare. Hände nån släkting till mig för nått år sen, sen dess har jag inte vågat peta ner diskborste i en termos.

Ja kör kokande vatten å diskmedel som får stå nån timme nu för tiden. Och självklart tömma ur termosen när man är klar med den direkt och skölja med vatten om möjligt. Måste veta hur detta går
Citera
2011-06-29, 09:59
Medlem
p0wnis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
I det här fallet:
Implodera...

Ja, precis, det var därför jag skrev inom citationstecken, även om de var felaktigt använda. Men gemene man förstår innebörden av dem i sådana fall.
Senast redigerad av p0wni 2011-06-29 kl. 10:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in