2011-06-28, 22:47
Medlem
Jag är ute efter en Rhandy Rhoads, vad är skillnaden som motiverar priset på dessa två gitarrer? Jag kan ju läsa och se att träslag etc skiljer. Men om jag ändå ska byta ut mickarna, tror ni det skiljer mycket i kvalitet, hålla stämning osv?

1 Billig: http://www.thomann.de/se/jackson_js3...s_w_fr_gmg.htm

2 Lite dyrare: http://www.thomann.de/se/jackson_rx1...bk_upgrade.htm
Citera
2011-06-29, 07:00
Bannlyst
Så mycket skiljer det nog inte. Den dyrare har bättre hals med limmat huvud. Möjligen bättre Seymor Duncan mickar. Licencierat Floyd Rose-stall. Sedan är den ju ochså helsvart, mot den billigare som är gråaktig. Fast jag tror inte den dyrare har någon tonkontroll, vilket den billigare har.

Men skulle man blindtesta de två tror jag det skulle vara svårt att höra eller känna någon större skillnad.
Citera
2011-06-29, 18:53
Medlem
Som ovanstående talare säger är den största skillnaden att på den dyrare sitter Duncan design mickar och licenserat floyd stall. Det är svårt att avgöra hur stor betydelse det egentligen har. Har själv duncan design på min epiphone gitarr och tycker dom låter förvånansvärt bra.

Dom stora skillnaderna märker man nog först när du lirar på en rhoads för 15000. Då sitter där garanterat riktigt seymour duncan micar och ett riktigt floyd rose stall, plus att hela gitarren känns mer gediget byggt vilket man skulle känna så fort man tar i den.

Men på den här nivån tror jag inte att skilladerna är så stora.
Citera
2011-06-29, 23:29
Medlem
Eftersom jag ska slänga in andra mickar på en gång så är ju kvaliteten på de medföljande inte av något större intresse. Dock så känns den dyrare lite bättre byggd. Men nackdelen(om det nu är det?) är att det inte fanns någon tonkontroll..den dyrare är också snyggare.
Citera
2011-06-30, 01:31
Medlem
Vad ska du slänga i för micar? Duncan design är inga dåliga pickups.

Jag antar att du lirar metal och då tror jag du klarar dig bra utan tonkontroll. Jag kan inte påminna mig om att jag nånsin använt min för sån musik.
Citera
2011-07-02, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henk2055
Vad ska du slänga i för micar? Duncan design är inga dåliga pickups.

Jag antar att du lirar metal och då tror jag du klarar dig bra utan tonkontroll. Jag kan inte påminna mig om att jag nånsin använt min för sån musik.

Ett par EMG, har inte riktigt bestämt mig för vilken kombo än. Två 81r känns lite skrikigt, så kanske en 81 och en 85, eller 81 och en 60...jo lirar mest metall på elgitarr. Har bara spelat klassiskt och flamenco och har inte rört en elgitarr på 16 år . Men nu så drar det i "rock star-nerven"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in