2011-08-05, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RazorJolt
Man kan ha lyfom utan leukemisk bild, det vill säga utan att det syns i blodprover. Det är förenat med bättre prognos. Tycker fortfarande det är märkligt att du inte fått svar på biopsin.

Okej.. Tar väl någon vecka till innan svar. 3-4 veckors väntetid på det provet. Menar du Hodgkins sjukdom då?
Citera
2011-08-09, 16:58
Medlem
Fick svar idag. Inga celländringar. "Troligvis" beror det på en infektion. Men om lymfkörteln "mot förmodan" skulle bli större så ska jag höra av mig igen. Bra besked m.ao. Dock lite irriterande med bulan över halsen
Citera
2011-08-09, 21:49
Medlem
RazorJolts avatar
Stort grattis! Tråkigt att du fick oroa dig i onödan, men måste kännas omåttligt skönt när proven kom tillbaka "uva"
Citera
2011-11-18, 17:07
Medlem
Jahapp någon kunnig som kan svara varför jag har problem med mina lymfkörtlar..

Har spenderat flera nätter nu på akuten med dropp och hela köret. Började med en dov värk i magen på morgonen brydde mig inte så mycket tills på kvällen då smärtan blev ihållande..

Blev en färd ner till akuten där jag blev inlagd på akutvårdsavdelningen. Läkarna trodde att jag hade åkt på en blindtarmsinflammation till en början. Men fick ingen feber och gjorde mest ont efter att jag intagit måltider. Lämnade ett dussintals blodprover och det enda som var utöver det normala var de vita blodkropparna som var över medel. Blev ivägskickad på ultraljud där dom konstaterade att mina lymfkörtlar på magen var rejält svullna eller förstorade. Senare på kvällen efter en kvällspromenad fick jag ett blodtrycksfall som jag sent kommer att glömma.. Nästa dag blev jag hemskickad med förklaringen att jag troligtvis har en infektion.

Samma visa återigen som senast (fast då i halsen). Kom hem i onsdags utan matlust. Så de senaste dagarna har jag enbart ätit ett mål om dagen. Minimal portion för annars får jag spykänsla.

Efter att jag hade det i halsen i augusti i år har jag fortfarande problem med lederna i benen de värker och gör ont.. Har provat en del med stödstrumpor som jag vill tro hjälper.

Börjar bli less på detta att inte få svar på vad det beror på och gå runt och ha ont. Man vill ju inte söka akutvård om man säger så.. Hellre har jag en förkylning där jag har snuva och feber i en vecka och sen går över.

Nån som varit med om liknande eller har någon teori vad det kan röra sig om?
Citera
2011-11-18, 18:27
Medlem
DRPOEs avatar
Är körteln på halsen kvar?
När jag läser det som skrivits, så blir jag mycket förvånad om man nöjt sig med finnålspunktion.
Ledsen att jag tappat tråden, då jag skrivit på första sidan, men som sagt jag är förvånad att man nöjt sig med finnål, om så är fallet?
Citera
2011-11-18, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Är körteln på halsen kvar?
När jag läser det som skrivits, så blir jag mycket förvånad om man nöjt sig med finnålspunktion.
Ledsen att jag tappat tråden, då jag skrivit på första sidan, men som sagt jag är förvånad att man nöjt sig med finnål, om så är fallet?

Körteln på halsen är kvar även fast jag själv tycker att den gått ner något i storlek. Ja, det var det enda man gjorde i våras finnålspunktion alltså. Och nu har jag förstorade körtlar i magen som jag sökte akut för.. Har ju aldrig tidigare haft problem med körtlarna. Även körtlarna i ljumsken är förstorade men ömmar inte..
Citera
2011-11-18, 21:50
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haans87
Körteln på halsen är kvar även fast jag själv tycker att den gått ner något i storlek. Ja, det var det enda man gjorde i våras finnålspunktion alltså. Och nu har jag förstorade körtlar i magen som jag sökte akut för.. Har ju aldrig tidigare haft problem med körtlarna. Även körtlarna i ljumsken är förstorade men ömmar inte..

Bedrövligt. Har man inte gjort det förr, så är det hög tid och då menar jag hög tid att ta ut en hel körtel, vilket skulle gjorts redan från början.
Citera
2011-11-18, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Bedrövligt. Har man inte gjort det förr, så är det hög tid och då menar jag hög tid att ta ut en hel körtel, vilket skulle gjorts redan från början.

Jag kan ju inte tvinga dom.. Men känns inte som man blir tagen på allvar. Man springer ju inte dit för att det är kul precis.. Får väl se när man ska på efterkontroll för detta på VC och se vad dom säger.
Man kanske skulle söka hjälp i ett annat landsting för att se om de kommer fram till samma sak
Citera
2011-11-19, 22:41
Medlem
scooodys avatar
Svullna lymfkörtlar och ledvärk kan bero på SLE eller Lupus som det kallas,även andra autoimmuna åkommor..Be läkare ta ANA blodprov på dig,enkelt för att utesluta eller upptäcka autoimmuna åkommor.. Good Luck man
Citera
2012-01-27, 11:28
Medlem
Vad räknas som en svullen lymfkörtel då? Jag har haft en på halsen i 7år och den är kanske 1-1.5cm i diameter typ. Jag var på VC när jag fick den och då sa dom äch inget att bry sig om. Känner mej helt frisk i övrigt. Borde jag kolla den igen?
Citera
2012-02-25, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Vad räknas som en svullen lymfkörtel då? Jag har haft en på halsen i 7år och den är kanske 1-1.5cm i diameter typ. Jag var på VC när jag fick den och då sa dom äch inget att bry sig om. Känner mej helt frisk i övrigt. Borde jag kolla den igen?

För att man ska utreda den vidare tror jag att den ska vara över 2 cm i diameter.
Citera
2012-02-25, 12:52
Medlem
Väcker liv i denna tråd igen för vet inte om mina åkommor har att göra med mina tidigare besvär..

Är fortfarande dålig i magen. Värken i magen släppte sen senast när jag var inlagd. Dock har jag känt mig svullen till och från. Och denna gång känner jag mig värre än nånsin. Fick magont för nästan 1 1/2 vecka sen på jobbet. Åkte hem och hade kraftiga (vattniga) diarreer och spykänsla (på kvällen även kraftig frossa). Detta höll i sig några dagar och jag trodde jag åkt på en magsjuka.

Sen i mitten av veckan har jag haft blod i avföringen och väldigt svart med någon konstig hinna?
Avföringen är väldigt grötig men inte diarree aktigt som det var i början. Min mage är nu väldigt svullen och uppkörd. Blir även sämre efter jag ätit. Har inte haft någon feber men känner mig enormt trött..

Vad kan detta vara? Ska till VC på måndag men kan ändå vara skönt att bolla lite om vad det kan vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in