2012-02-25, 13:54
Medlem
Eliza CTs avatar
Jag brukar väldigt sällan rekommendera att söka sjukhus akut.
Men som du beskriver så är det rött blod och svart avföring fortfarande?
(svart avföring = blod högre ifrån i magen, rött blod = längre ner i tarmen, räknar man som regel)
Då anser jag det är för länge att vänta till måndag.
Du har ju redan varit på akuten så dom har journal sedan tidigare besök.

Men jag är inte läkare. Föreslår att du ringer sjukvårdsupplysning 1177 och frågar vad dom tycker!
Lycka till!

Edit: Du har möjligen inte tagit smärtstillande med acetalisylsyra?
Typ Treo, Ipren o. liknande. (smärtstillande och febernedsättande)
Läs på innehållsförteckning på förpackning.
Detta ämne kan ge magblödningar.
Senast redigerad av Eliza CT 2012-02-25 kl. 14:09.
Citera
2012-02-25, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Jag brukar väldigt sällan rekommendera att söka sjukhus akut.
Men som du beskriver så är det rött blod och svart avföring fortfarande?
(svart avföring = blod högre ifrån i magen, rött blod = längre ner i tarmen, räknar man som regel)
Då anser jag det är för länge att vänta till måndag.
Du har ju redan varit på akuten så dom har journal sedan tidigare besök.

Men jag är inte läkare. Föreslår att du ringer sjukvårdsupplysning 1177 och frågar vad dom tycker!
Lycka till!

Edit: Du har möjligen inte tagit smärtstillande med acetalisylsyra?
Typ Treo, Ipren o. liknande. (smärtstillande och febernedsättande)
Läs på innehållsförteckning på förpackning.
Detta ämne kan ge magblödningar.

Nej, alltså akut vill jag inte söka om jag inte ligger i backen och krälar. Pratade även med VC igår och fick rådet att söka akut om buksmärtorna tilltar och blir värre..

Ja, alltså antingen är det svart eller så inslag av blodprickar i avföring. I morse var det grötigt och lika mörkt som cola som legat framme och härsknat (hinna)..

Idag har jag även en dov värk i ryggen neråt svanken. Kanske har sovit dåligt eller nåt.

Äter väldigt sällan smärtstillande så har inte tagit det på flera månader.

Vad kan det röra sig om?
Citera
2012-02-25, 14:39
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haans87
Nej, alltså akut vill jag inte söka om jag inte ligger i backen och krälar. Pratade även med VC igår och fick rådet att söka akut om buksmärtorna tilltar och blir värre..

Ja, alltså antingen är det svart eller så inslag av blodprickar i avföring. I morse var det grötigt och lika mörkt som cola som legat framme och härsknat (hinna)..

Idag har jag även en dov värk i ryggen neråt svanken. Kanske har sovit dåligt eller nåt.

Äter väldigt sällan smärtstillande så har inte tagit det på flera månader.

Vad kan det röra sig om?

Läkare kan knappast sätta en diagnos utan undersökningar, än mindre vi outbildade som bara har lite livserfarenhet.

Men en anledning till som ger svart avföring är att ta järntabletter. Har du tagit det på sista tiden?
(sorry, har inte haft någon cola här sista 15 åren ; )
Jag tror inte smärtan i ryggen beror på att du legat illa.

Vid en inflammation i mag-tarmar så kan det bli blödningar. Som syns på avföring. Som kan ge svullna lymfkörtlar.
Och massor av andra anledningar.

Hade själv en större magblödning pga magsår nyligen som visade sej i liknande symtom men med avslutning mängder av färskt (rött) blod.
Dock läkt utan större problem nu med medicin.

Med den "sjukhistoria" du har tycker jag att att det är akut - hur tråkigt det än är med väntetider som beror på alla som inte är akuta! Orkar du inte sitta i väntrummet så be att få ligga på en bår.
Uppdatera gärna hur det går!
Mvh
Citera
2012-02-25, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Läkare kan knappast sätta en diagnos utan undersökningar, än mindre vi outbildade som bara har lite livserfarenhet.

Men en anledning till som ger svart avföring är att ta järntabletter. Har du tagit det på sista tiden?
(sorry, har inte haft någon cola här sista 15 åren ; )
Jag tror inte smärtan i ryggen beror på att du legat illa.

Vid en inflammation i mag-tarmar så kan det bli blödningar. Som syns på avföring. Som kan ge svullna lymfkörtlar.
Och massor av andra anledningar.

Hade själv en större magblödning pga magsår nyligen som visade sej i liknande symtom men med avslutning mängder av färskt (rött) blod.
Dock läkt utan större problem nu med medicin.

Med den "sjukhistoria" du har tycker jag att att det är akut - hur tråkigt det än är med väntetider som beror på alla som inte är akuta! Orkar du inte sitta i väntrummet så be att få ligga på en bår.
Uppdatera gärna hur det går!
Mvh

Jag har inte tagit några järntabletter heller. Likabra det där med colan, blev mindre sugen själv när jag gjorde den liknelsen

Nej, det förstår jag. Men jag tycker att man ofta nöjer sig med blodstatus och inte går vidare med kliniska fynd. Det är klart man kan böna och be om olika undersökningar men det är ju upp till ansvarig läkare att bedöma vad som är nödvändigt. Har ju aldrig varit så här dålig som senaste året med allt som varit och något måste det ju bero på tycker man.

Det kan vara mycket möjligt att det återigen är lymfkörtlarna som spökar. Nåväl får väl vänta in måndagen. Uppdaterar när jag får veta mer eller om besvärar ändrar karaktär eller nya tillkommer
Citera
2012-02-27, 12:27
Medlem
Lägesrapport:

Blodvärden såg bra ut förutom lite förhöjd sänka. Lite feber. Sen kände hon i 2:an och screenade av den. Små hemorojder. Fick med 2 provrör som jag ska lämna avföringsprov i. Hon sa att det eventuellt kunde röra sig om salmonella. Hittar man inget och smärtan fortsätter blir det koloskopi har jag för mig att hon sa det hette. Ryggonda kunde bero på att jag vilat för mycket sa hon utan att känna på den
Citera
2012-02-27, 20:24
Medlem
F*n då har man åkt på nån skit också. 39 graders feber, rygg som värkar utav satan och magen som lever sitt liv. Ingen avföring har man lyckats klämma fram heller
Citera
2012-03-23, 16:03
Medlem
Åkte på luftvägsinfektion därav feber i 5 dagar. Avföringsproverna visade inga spår av bakterier.
Allt har mer eller mindre varit bra fram tills igår då det kom svart avföring och även idag.

Man ser verkligen skillnad när man haft "vanlig" ett tag kan jag lova!

Magen är svullen och jag tycker att det ömmar till vänster om magen.

Undrar om det kan vara magsår? Någon som har insyn i det får gärna skriva.

Vad gäller kontakten med VC så skulle jag höra av mig om besvären fortsätter. Hade ju ett uppehåll men väntar nog ut helgen och ser hur jag mår på måndag.
Citera
2012-04-10, 00:28
Medlem
Drar upp min sjuktråd igen..

Blev en tur till akuten igen efter inrådan av min sambo och 1177 som ville skicka ambulans.
De trodde nämligen att jag fått en "tia attack". Efter Ekg och väntan på akuten kunde dom inte ge så mycket till svar vad jag fått. Blodtrycket låg på 160/90 om jag inte minns fel och de vita var återigen skyhöga. Sänkan var dock helt normal. Så de trodde att jag hade en infektion som helt klart skulle bryta ut idag. Men känner mig fortfarande efter ett dygn efter som vanligt förutom tröttheten som har varit outhärdlig de 4 senaste dagarna.

Magen bråkar också fortfarande och har växelvis diarre och vanlig avföring. Då och då får jag enbart slem och efter i stort sett efter varje mattintag blir det värre och magen börjar låta..

Har prövat att utesluta helt bröd och mjölk och prövar massa olika varianter men märker ingen förbättring. Ska prata med VC imorgon igen men blir så frustrerad när man inte vet vad man ska be om hjälp först för.

Så kan någon vänlig själ ge mig lite råd skulle jag vara tacksam.
Citera
2012-04-10, 00:42
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haans87
Drar upp min sjuktråd igen..

Blev en tur till akuten igen efter inrådan av min sambo och 1177 som ville skicka ambulans.
De trodde nämligen att jag fått en "tia attack". Efter Ekg och väntan på akuten kunde dom inte ge så mycket till svar vad jag fått. Blodtrycket låg på 160/90 om jag inte minns fel och de vita var återigen skyhöga. Sänkan var dock helt normal. Så de trodde att jag hade en infektion som helt klart skulle bryta ut idag. Men känner mig fortfarande efter ett dygn efter som vanligt förutom tröttheten som har varit outhärdlig de 4 senaste dagarna.

Magen bråkar också fortfarande och har växelvis diarre och vanlig avföring. Då och då får jag enbart slem och efter i stort sett efter varje mattintag blir det värre och magen börjar låta..

Har prövat att utesluta helt bröd och mjölk och prövar massa olika varianter men märker ingen förbättring. Ska prata med VC imorgon igen men blir så frustrerad när man inte vet vad man ska be om hjälp först för.

Så kan någon vänlig själ ge mig lite råd skulle jag vara tacksam.

Låter som du lider av stress. Jag tror lite regelbunden motion skulle vara bra, gå nu och lägg dej och ta en lång promenad i solen imorgon men sömn går aldrig att överskatta.
Citera
2012-04-10, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Låter som du lider av stress. Jag tror lite regelbunden motion skulle vara bra, gå nu och lägg dej och ta en lång promenad i solen imorgon men sömn går aldrig att överskatta.

Haha nu fick jag mig ett gott skratt iaf. Precis som ett lekmanna svar

Gällande stress vet jag vart min gräns går, motion och sömn får jag mer än de flesta utav.
Citera
2012-04-10, 00:56
Medlem
magis avatar
--

Be dem kolla borrelia också.

Skall diskuteras med läkare.

MagI
--
Citera
2012-04-10, 02:08
Medlem
scooodys avatar
Eftersom du haft upprepade blödningar från mage/tarm så hoppas jag de gjort både gastro samt koloskopi om ej borde ni göra det åtminståne för att utesluta otäckare saker..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in