• 1
  • 2
2011-06-28, 17:12
Medlem
Var hos läkaren idag och ville ha medicin mot ångest och sömnproblem så skrev läkaren ut Atarax?!
Fick tydligen bara ta 6 st om dagen, 2 på kvällen innan jag ska sova. Har kollat runt lite nu på flashback och de trådarna jag har kollat i säger att det är skit osv..

Är det någon här som kan hjälpa mig och svara på om det verkligen hjälper och kan man ens bli "bäng" på det eller vad man nu säger? (Var första gången en läkare har skrivit ut någonting till mig, så läkaren sa att jag skulle börja med det här för att se)

Mvh
Citera
2011-06-28, 17:20
Medlem
FBNs avatar
Atarax är som ett socker piller, placebo emot ångest och sömnproblem. Hur det är emot klåda låter jag vara osagt..
Jag fick en rejäl ångestattack, kanon att jag hade atarax tänkte jag. Så jag slängde i mig 2st 25mg som läkaren hade sagt, det hjälpte föga så jag slängde i mig hela kartan inte ens det hjälpte, så jag anser att det är rena skräptabletten.
Citera
2011-06-28, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBN
Atarax är som ett socker piller, placebo emot ångest och sömnproblem. Hur det är emot klåda låter jag vara osagt..
Jag fick en rejäl ångestattack, kanon att jag hade atarax tänkte jag. Så jag slängde i mig 2st 25mg som läkaren hade sagt, det hjälpte föga så jag slängde i mig hela kartan inte ens det hjälpte, så jag anser att det är rena skräptabletten.

Haha okej, har en ny läkartid om fyra veckor så ska se till att få något bättre om jag inte märker av någonting av detta.
Citera
2011-06-28, 17:30
Medlem
FBNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NicolasCage
Haha okej, har en ny läkartid om fyra veckor så ska se till att få något bättre om jag inte märker av någonting av detta.

Och nej du blir inte *bäng* Kanske om du slänger i dig 100 st och fyller på med alkohol...

Ja det tycker jag att du gör rätt, men visst det kanske funkar på dig det vet man ju inte, men jag känner ingen som blivit hjälpt av atarax. Kanske att det hjälper ett par dagar men sen dalar det, garanterat.
Citera
2011-06-28, 17:36
Medlem
Darkiis avatar
Hade det emot min exem hjälpte ens inte mot det.
Citera
2011-06-28, 18:15
Medlem
En fråga inom ämnet, finns det "piller" som läkare skriver ut, utan effekt. Jag anser att mycket kan botas mentalt. Skriver de ut "sockerpiller" för att förvilla patienten genom att tro att det hjälper, vilket kan lösa problemet? Läst om scenarion där folk haft nackvärk flera år utan orsak, till slut var det en psykolog patienten behövde.

P.S. Om det nu stämmer, är det iofs. dumt att veta, eftersom man inte kommer lita på något läkemedel förutom antibiotika (Folie)
Citera
2011-06-28, 18:28
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBN

Man får ta det för vad det är. Om man tror att man ska bli flummig på atarax kan du lika gärna dricka diskmedel eller något, det är dock jävligt bra som medicin. Jag lider av extrem klåda när jag blir svettig, eller går från en kall/varm miljö, tar jag en atarax försvinner det direkt på 15 minuter. Jag blir också jävligt jävligt trött av skiten, men det får man ta. Min mor brukar slänga i sig en atarax när hon känner att hon är för pigg för att sova i rimlig tid, och det funkar det med. Däremot ångest vetefan, det hjälper det inte ett dugg emot.

För mycket pajkastning mot atarax, funkar bra mot vissa åkommor, lindrar klåda och har en sederande effekt. Mer än så får ni inte så..
Citera
2011-06-28, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loppan073
En fråga inom ämnet, finns det "piller" som läkare skriver ut, utan effekt. Jag anser att mycket kan botas mentalt. Skriver de ut "sockerpiller" för att förvilla patienten genom att tro att det hjälper, vilket kan lösa problemet? Läst om scenarion där folk haft nackvärk flera år utan orsak, till slut var det en psykolog patienten behövde.

P.S. Om det nu stämmer, är det iofs. dumt att veta, eftersom man inte kommer lita på något läkemedel förutom antibiotika (Folie)

Om man jämför Atarax 25mg med Bensodiasepinerna så är Atarax verkligen skit!!! Det finns ju olika sätt att ha ångest på... går du igenom en kris och känner dig ledsen och orolig så hjälper kanske Atarax något för man blir trött och lite seg av dem om man inte är van vid sådana medeciner. Men har du en riktig ångestsjukdom hjälper inte atarax ett smack!! Ja du kan lika gärna äta sockerbitar.. Äter du antidepp och/eller neuroleptika samtidigt så försvinner effekten av Atarax och fungerar inte alls där heller.. Det finns dock ingen läkare som börjar med att skriva ut Benso innan du har provat Atarax eller Lergigan först..

Det beror helt på vad du har för problem..
Senast redigerad av Jay4 2011-06-28 kl. 18:34.
Citera
2011-06-29, 21:38
Medlem
Atarax är ett milt lugnande medel.
Citera
2011-06-30, 15:57
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Atarax är ett milt lugnande medel.
fast främst en antihistamin alltså en allergimedicin
Citera
2011-06-30, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
fast främst en antihistamin alltså en allergimedicin

Ja, just det ja. Det tänkte jag inte på.
Citera
2011-06-30, 20:50
Medlem
dumtekteks avatar
hahaha atarax du kan slänga i dig 15st utan att känna ett skit
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto