2011-06-28, 16:20
Bannlyst
Skit i mig, egentligen så är jag bara en knegare som äter bajs. Men det är inte mig vi ska diskutera, så sådana diskussioner resulterar med en varning/avstängning samtidigt som du själv framstår som en idiot. Här kommer tankarna och topic:
----------

Landet är påväg till kollaps. Alla tänker på sig själva. Carl Bildt och även vår finansminister vill dock göra vårt samhälle så bra som möjligt. Men man ska inte glömma att det också förväntas av dem.

Även jag är ett geni och kan ekonomiskt åstadkomma underverk. Jag kan välja att bara tänka på mig själv, och på min egna evolutionära lycka. Men jag kan också välja att försöka lyfta detta otacksama egoistiska samhälle, där fattiga barnfamiljer är de som lider mest. Jag kan inte göra allt, men jag kan dra mitt strå till stacken.

Men jag känner mig som en idiot om jag väljer att offra mig för samhället! För jag är den enda som betalar ur egen ficka, medan alla andra köper champagne för de pengarna.

Topic: Att offra sig för samhället (vara kustjägare, voluntär, eller att leva med normal lön och låta alla pengar som man tjänar på sitt företag inom sjukvården att gå tillbaka till sjukvården igen för samhällets bästa), är det att vara en idiot?

Känner mig ensam i detta. Alla pratar om sina karriärer, om hur de ska tjäna pengar på att bli läkare och kirurger. Jag å min sida, tänker på hur detta land är påväg mot en kollaps där alla tänker på sig själva, eller där folket inte är tillräckligt starka för att åstadkomma större saker tillsammans. Jag känner mig korkad som vill starta en armada av internationella företag för att stärka Sveriges ekonomi.
Citera
2011-06-28, 16:32
Medlem
Tronkans avatar
Detta är en fråga endast du kan svara på. det är helt beroende på vad man själv har för värderingar.
Citera
2011-07-01, 21:20
Medlem
Haha Borg och Bildt har stora egon som behöver strykas. Dem är nollor utan sina maktpositioner. DET ÄR LANDET SVERIGE SOM SKAPAR VINSTERNA!

Jag tycker du ska starta upp en armada av framgångsrika ftg och satsa på effektivitet, bra arbetstider, höga löner, sunda värderingar osv. Att dricka champagne är väl ingen utmaning??

Det är bättre att du ser "spelet" för vad det är än att låta sig utsugas och slängas på soptippen när du är utsliten som Svensson låter sig göras.

Förresten ingen blir väl rik som läkare? 50000 per mån med tanke på allt slit...
Citera
2011-07-02, 02:50
Medlem
litteraturfantasts avatar
TS. Jag håller med dig, men man kan också städa "framför egen dörr" och inte bry sig så mycket om vad andra tar sig till. Dock så fordrar uppoffrande också någon form uppskattning, och det är ju precis det du beskriver i ditt inlägg, att uppoffrande i dagens samhälle ej värderas tillräckligt.

Folk är helt enkelt alldeles för bortskämda, speciellt vi svenskar som inte upplevt krig eller andra typer av förtryck.
Citera
2011-07-02, 16:40
Medlem
Alpha-Omegas avatar
Jag citerar en av mina favoritfilosofer i den här frågan...

Citat:
Ursprungligen postat av Max Stirner, "The Ego and Its Own"
What is not supposed to be my concern! First and foremost, the Good Cause, then God’s cause, the cause of mankind, of truth, of freedom, of humanity, of justice; further, the cause of my people, my prince, my fatherland; finally, even the cause of Mind, and a thousand other causes. Only my cause is never to be my concern. "Shame on
the egoist who thinks only of himself!"

Let us look and see, then, how they manage their concerns – they for whose cause we are to labor, devote ourselves, and grow enthusiastic.

[...]

How is it with mankind, whose cause we are to make our own? Is its cause that of another, and does mankind serve a higher cause? No, mankind looks only at itself, mankind will promote the interests of mankind only, mankind is its own cause. That it may develop, it causes nations and individuals to wear themselves out in its service, and, when they have accomplished what mankind needs, it throws them on the dung-heap of history in gratitude. Is not mankind’s cause – a purely egoistic cause?

[...]

They all have an admirable time of it when they receive zealous homage. Just observe the nation that is defended by devoted patriots. The patriots fall in bloody battle or in the fight with hunger and want; what does the nation care for that? By the manure of their corpses the nation comes to "its bloom"! The individuals have died "for the great cause of the nation," and the nation sends some words of thanks after them and – has the profit of it. I call that a paying kind of egoism.

[...]

And will you not learn by these brilliant examples that the egoist gets on best? I for my part take a lesson from them, and propose, instead of further unselfishly serving those great egoists, rather to be the egoist myself.

Citera
2011-07-12, 08:03
Medlem
AdvocatusDiabolis avatar
Bakom viljan att hjälpa landet ligger ett indirekt intresse att hjälpa sig själv. Om landet mår bra är det en större chans att individen gör det också. Utifrån det kan man ej kalla det för idiotiskt. Det kan jämföras med symbios, samhället bidrar till individens leverne och individen till dess fortbestånd.

Om däremot individen ej gynnas av samhället kan man jämföra det med en parasit och då kan det vara aktuellt för individen att granska sin situation. Att "offra" sitt liv är dock aldrig klokt för individen (förutom för sin avkomma som möjligt undantag), vilken i sådana fall är starkt pådriven av t.ex. ideologisk eller religiös övertygelse.

Individen kan dock behöva göra uppoffringar för att det ska gynna samhället och sig själv senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in