Citat:
Ursprungligen postat av jannik
Satt och läste en av Lee Child romanerna igår och kom plötsligt på en fråga som var som skapad för flashback! Som författare, vilka drag skulle jag behöva ge en karaktär för att framställa honom/henne som sympatisk trots hans/hennes uppenbart omoraliska uppträdande? Hur får jag folk att tycka om min karaktär trots att han/hon mördar folk till exempel? Går det?
(Om tråden passar bättre i Psykologi-forumet så ber jag Mod att flytta den dit eller till annan lämplig forumdel)
Som författare kan du tänka dig in i egenupplevda scenario och ärligt tänka efter vad som skulle kunna få dig att göra något omoraliskt utan att sätta dig själv på piedestal och tro att du alltid skulle gjort allt rätt.
Vi agerar nästan alltid mindre moraliskt mot någon och skillnaden brukar oftast på hur djupt man kan, vill och vågar tänka över konsekvenserna över sitt agerande. Vill du skapa en intressant karaktär så gör den bara mänsklig och försök tänka lite skruvat istället för att dra ihop något skit alla 90-tals collegefilm som exempelvis pg a att Jakob blev juckad på av vargar som liten så fick han superkrafter men med sidoeffekten av att han inte kan känna igen annat än äkta kärlek.
Det jag vill tro ger bäst effekt är om man vågar leta runt i dem värsta sidorna hos sig själv eller någon som du känner och utvecklar det som karaktär runt någon story. Gör du det tillräckligt bra så behöver inte ens storyn vara bra.
Själv ser din huvudfråga som icke-existerande då en människa naturligt gör omoraliska uppträdande. Fan jag kan nog själv komma på 5 saker jag har gjort varje månad som många skulle fördöma ur ett moraliskt perspektiv och trots det tänker jag ändå väldigt ofta på andra människor känslor och hur de kan påverkas av mitt beteende.
I övrigt så är det nog snarare literaturforumet du sökte.