Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-06-27, 23:22
Medlem
Hejsan

Jag har nyss monterat ihop en dator och jag använder vattenkylning på datorn, Coolit ECO. Processorn är en i7 2600k 3.4Ghz och när jag startar upp bios ligger temperaturen på 47°C vilket känns ganska mycket. Kanske är att metallblocket på kylaren inte ligger emot perfekt och att kylpastan är dålig? Pumpen på kylsystemet är kopplad direkt till nätaggregatet via Molex så den går på 12V hela tiden. Men fläkten för att kyla vattenkylning, CPU fläkten den är kopplad till moderkortet och den snurrar inte speciellt snabbt! Bara runt 900RPM?

Vad kan de vara för fel?=/

Och andra frågan, kan jag installera Windows 7 ifrån skiva även fast idle ligger på 47?
//Mvh LightningFX
Citera
2011-06-27, 23:27
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Haha, 47 grader är inga som helst problem.

Ja du kan installera Windows.
Citera
2011-06-27, 23:29
Medlem
micaeles avatar
47 dögrisar är helt normalt och inget att oroa sig för - det är snarare normal arbetstemperatur för processorn oavsett kylning du använder. När det börjar stiga mot 70-80 grader under belastning kan du börja fundera på kylningens kvalitet.

Installera Windows (eller annat, dock ej att rekommendera då Linux suger getballe) kan du göra oavsett hur varm processorn är...
Citera
2011-06-27, 23:35
Medlem
hmm, men min VCore ligger på 1.68V, är det på tok för mycket? =/
Citera
Medlem
Min AMD ligger på 45 i idle.

Men om du oroar dig så köp CPU fläkt eller liquid, så blir det kallare.
Citera
Medlem
Kristofer.s avatar
Min CPU ligger på cirkus 80grader, får blåskärm då och då, är det det beror på? speciellt när det är riktigt varmt i mitt rum..
Citera
2011-06-27, 23:36
Medlem
Sereenas avatar
Har för mig att det brukar ta ett litet tag för kylpastan att "lägga sig tillrätta" (en del kallar det inbränning, men det kanske inte är riktigt rätt uttryck) så att säga vilket kan ge högre temp precis när hårdvaran är nyinstallerad men att det sjunker efter ett tag när kylpastan hamnat som den ska.

Tex AS5 anges ca 200h innan den ger full effekt.
Citera
2011-06-27, 23:44
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristofer.
Min CPU ligger på cirkus 80grader, får blåskärm då och då, är det det beror på? speciellt när det är riktigt varmt i mitt rum..
Ja, det kan mycket väl bero på det. Överklockar du också? Än värre.
Hög värme kan lätt få transistorerna i processorn att gå bärsärk och leverera felaktiga resultat, vilket snabbt får operativsystem och program att ramla ihop.
Citera
2011-06-27, 23:44
Medlem
jag fattar inte, när jag läser andras resultat så ligger dom stabild kring 1.3-1.35V i VCore medans jag ligger på 1.68V i idle??:O Vad göra? Känns sådär ..
Citera
2011-06-28, 00:45
Medlem
Knipexs avatar
Det känns som att 1,68V i idle är lååångt över normalt. Har du fipplat för mycket i bios?
Citera
2011-06-29, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knipex
Det känns som att 1,68V i idle är lååångt över normalt. Har du fipplat för mycket i bios?

Jag har inte rört BIOS=/ Detta var första gången då jag startade upp datorn så ...pratade med intel nu och dom ville att jag skulle testa det på ett annat moderkort och se om det var samma höga VCore där.
Citera
2011-06-29, 10:57
Medlem
Gå in i bios och ladda "optimized defaults" eller vad det kallas. Start om och gå sedan in i bios igen och kolla spänningarna. Försäkra dig om att det verkligen är Vcore och inte ramspänning eller annan spänning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in