• 1
  • 2
2011-06-27, 22:46
Medlem
Kasporrs avatar
Hallå där.

Nu är det så här att jag bestämt mig för att köpa mig en 7D då jag känner att det är en kamera jag både kan utvecklas och växa med utan att behöva uppgradera själva huset. Till saken hör att jag ska på semester resa till USA kommande vecka och då både dollarkursen är relativt låg samt B&H Photo and Video har en liten sommar kampanj som trycker ner priset på en 7D + Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM (som inte är ett så där jätte bra objektiv) till ~12000 SEK. Detta kan jämföras med att enbart huset här i Sverige ligger på mellan 13-14000 SEK.

Nåväl. Vad tycker ni? Är det värt att köpa, och hur blir det med garantier tror/vet ni?

Tack på förhand.
Citera
2011-06-27, 22:51
Medlem
Yrins avatar
Det är väl inte så stor prisskillnad mellan 7D och 5D MKII, som känns klart hetare.
Citera
2011-06-27, 22:54
Medlem
RutSvenssons avatar
fy fan vilka priser. Men är det vad du vill ha så,,, go on buy it
Citera
2011-06-27, 23:09
Medlem
Kasporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrin
Det är väl inte så stor prisskillnad mellan 7D och 5D MKII, som känns klart hetare.

Hade jag haft pengarna så hade jag gärna gått för en 5D MKII, men den kostar ~17000 SEK i USA, och då får man bara själva huset.
Citera
2011-06-27, 23:11
Medlem
EvilGuys avatar
Huset ligger på ungefär 12900:- i Sverige och om jag inte är helt kass på matte så ligger samma hus på cirka 12000:- på BH i New York om du köper det över disk. Personligen hade jag inte varit dumsnål och köpt det i USA när det skiljer så lite.

Deras paketpris på 28-135 är visserligen inte dumt, men är det verkligen en lins du vill ha på den kameran? Du kanske kan tjäna några hundralappar på om du köper detta paket och säljer linsen på Blocket.. men jag om inte budgeten är alldeles för snäv hade jag gjort mitt inköp i Sverige istället.
Citera
2011-06-27, 23:26
Medlem
Världsgarantin gäller bara Objektiv, inte hus. Sen är gluggen kanske ingen höjdare direkt...
Citera
2011-06-27, 23:48
Medlem
Kasporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
Huset ligger på ungefär 12900:- i Sverige och om jag inte är helt kass på matte så ligger samma hus på cirka 12000:- på BH i New York om du köper det över disk. Personligen hade jag inte varit dumsnål och köpt det i USA när det skiljer så lite.

Deras paketpris på 28-135 är visserligen inte dumt, men är det verkligen en lins du vill ha på den kameran? Du kanske kan tjäna några hundralappar på om du köper detta paket och säljer linsen på Blocket.. men jag om inte budgeten är alldeles för snäv hade jag gjort mitt inköp i Sverige istället.

På Japan Photo så får man huset för 12875 SEK och med hjälp av en aktuell dollarkurs ser jag att ett likadant hus hos B&H kostar 10800 SEK. Så med objektiv på det räknar jag med att spara in 4-5000 SEK. Tycker du trots detta ett köp i Sverige låter vettigare? Är som sagt själv lite osäker!
Citera
2011-06-27, 23:51
Medlem
BorgeHs avatar
Tänk på att du åker på tull och moms när du kommer tillbaks till Sverige. Jag har hört att många brukar slänga kartongerna innan de åker hem, ifall Tullen gör en grundlig undersökning. Se till att ha lite bilder i kameran också...

Om du köper i USA är det lokala sälj-skatter (moms) i nästan alla delstater. Det rör sig kring 10%.

I England ligger huset på 1053 pund, (motsvarar 12 989 kr inkl. deras moms, men utan frakt) hos Robert White (http://www.robertwhite.co.uk). Då är momsen med och du slipper tull, då det ligger inom EU. De har även ett kit: Canon EOS 7D Body + 18-135mm Lens Kit för 1275 pund, plus deras moms 20% (och frakt).

Då England har lägre moms än vår 25% så är många varor billigare. Inte helt fel.
Citera
2011-06-27, 23:54
Medlem
EvilGuys avatar
1699*6,51 är 11060:- sen är sales tax på ungefär 8,5% vilket ger exakt 12000:-

Och så vida du inte har dollar liggandes så får du lägga på någon procent till i växlingsavgift oavsett om du köper med Visa eller växlar till dig dollar på bank/Forex/något annat kontor. Så det skiljer inte mer än ett par hundra på huset. Köper du paketet med linsen och får 2500:- för den när du säljer den har du tjänat max 1500:- och då står du utan garanti i Sverige. Om jag tycker att det är värt det personligen, inte en chans! Men har man inte mer pengar eller gamblar med att man inte behöver använda garantin.. så är det upp till dig
Citera
2011-06-28, 00:12
Medlem
Kasporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Tänk på att du åker på tull och moms när du kommer tillbaks till Sverige. Jag har hört att många brukar slänga kartongerna innan de åker hem, ifall Tullen gör en grundlig undersökning. Se till att ha lite bilder i kameran också...

Om du köper i USA är det lokala sälj-skatter (moms) i nästan alla delstater. Det rör sig kring 10%.

I England ligger huset på 1053 pund, (motsvarar 12 989 kr inkl. deras moms, men utan frakt) hos Robert White (http://www.robertwhite.co.uk). Då är momsen med och du slipper tull, då det ligger inom EU. De har även ett kit: Canon EOS 7D Body + 18-135mm Lens Kit för 1275 pund, plus deras moms 20% (och frakt).

Då England har lägre moms än vår 25% så är många varor billigare. Inte helt fel.

Tull och moms är inga problem då om man spelar rätt och får det att se ut som en gammal ägodel så har de inget att gå på

Sedan så är det Kalifornien och Nevada jag ska till och jag vet inte riktigt hur det är med momsen där. Sedan tackar jag för länk tipset och svaret!

Citat:

Och så vida du inte har dollar liggandes så får du lägga på någon procent till i växlingsavgift oavsett om du köper med Visa eller växlar till dig dollar på bank/Forex/något annat kontor. Så det skiljer inte mer än ett par hundra på huset. Köper du paketet med linsen och får 2500:- för den när du säljer den har du tjänat max 1500:- och då står du utan garanti i Sverige. Om jag tycker att det är värt det personligen, inte en chans! Men har man inte mer pengar eller gamblar med att man inte behöver använda garantin.. så är det upp till dig

Precis, däremot så blir det $1599 eftersom att erbjudandet var -$100 på just den produkten!
Sedan som du säger så kanske det inte blir sådan stor skillnad i slutändan, och vist är det alltid skönt att ha garanti som gäller. Tack för svar i alla fall!
Citera
2011-06-28, 00:18
Medlem
EvilGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasporr
Precis, däremot så blir det $1599 eftersom att erbjudandet var -$100 på just den produkten!
Sedan som du säger så kanske det inte blir sådan stor skillnad i slutändan, och vist är det alltid skönt att ha garanti som gäller. Tack för svar i alla fall!

Jag vet inte hur BH brukar göra med sina rabatter, men borde inte 1699 vara priset efter rabatten är dragen? Men om det inte är det så tjänar du ytterligare ett par hundra. Om 2000:- är värt besväret med att sälja av optiken i Sverige och ha en kamera som du måste skicka tillbaka till USA om den krånglar så är ju alltid 2000:- 2000:-! Men i höstas valde jag ändå att köpa min nya kamera veckorna innan jag åkte till USA, kändes tryggare för mig och en tusenlapp hit eller dit avgör inte ett köp för mig.

Oavsett hur du gör hoppas jag att du får mycket nöje med din nya kamera!
Citera
2011-06-28, 01:42
Medlem
Citat:

Priset blir dock $1599 med rabatten. Någon skatt läggs inte på, den är inkluderad i priset. Jag vet själv för jag beställde en blixt och objektiv därifrån förra året när jag var i USA Priset som står på sidan är alltså det slutgiltiga. 1599*6,51 = 10409:-
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in