2011-06-27, 22:19
Medlem
hatsan90s avatar
Hej FB!

Ska snart flytta och undrar vilket bredband jag ska välja...

Det finns ingen fiber dragen utan det är alltså mobilt bredband eller vanligt ADSL som jag kan välja på, jag kan alltså inte välja något VDSL då min "station" inte är uppgraderad för det och kan max få ut 24 mbit.

Antingen Telia/BBB/comhems ADSL 24mbits eller Mobilt bredband från tex. Tre med 32mbit?

Säg att jag har förutsättningen med "full mottagning" med det mobila bredbandet och får ut 32mbit är det isf bättre/snabbare?

finns det för eller nackdelar med respektive?

MVH

//Hatsan90
Citera
2011-06-27, 22:27
Medlem
micaeles avatar
Ja, och alla beror på hur du tänkt använda ditt bredband.

Nackdel för mobilt bredband är att det alltid finns någon form utav tak på hur mycket du kan ladda ner innan hastigheten begränsas eller du får betala extra.
Fördel för mobilt bredband är att det är just mobilt, och du kan ta med det vart som helst i landet.
Nackdel för mobilt bredband är att det är låst på en dator, om du inte köper en router som klarar av att dela ut ett USB-modem.

Fördel fast bredband är att leveransen är någorlunda säker - du lider aldrig utav dålig mottagning eller att nätet är överbelastat.
Nackdel fast bredband är att det sitter fast i din bostad och beror på att teleöverföringen fungerar. En avgrävd kabel (händer titt som tätast) kapar din lina under oförutsedd tid.
Fördel fast bredband är att du sällan har något tak på hur mycket du kan ladda ner, eller i vart fall är mycket högre än för det mobila bredbandet.
Citera
2011-06-28, 11:32
Medlem
hatsan90s avatar
Tack för ditt svar!

Men hur är det med hastigheten på mobilt bredband om jag laddar upp data, påverkas min hastighet nedströms mer eller mindre gentemot vanligt ADSL på ?

Är det någon som röstar för vanligt ADSL före det mobila?

Hur är det med Duplex?

MVH

/Hatsan90
Citera
2011-06-28, 18:11
Medlem
bingkingxxls avatar
Ta ett fast bredband (adsl) du kommer inte bli nöjd med ett mobilt bredband jag lovar.
Citera
2011-06-28, 18:15
Medlem
Adam.Johanssons avatar
Com hem har ju ej adsl. Men bor du i ett Com hem-hus tycker jag att du ska ringa och teckna deras 100 mbit _idag_. Ring inte i morgon utan idag. De har ett "supererbjudande" som de så fint kallar det.
Citera
2011-07-01, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Ja, och alla beror på hur du tänkt använda ditt bredband.

Nackdel för mobilt bredband är att det alltid finns någon form utav tak på hur mycket du kan ladda ner innan hastigheten begränsas eller du får betala extra.
Fördel för mobilt bredband är att det är just mobilt, och du kan ta med det vart som helst i landet.
Nackdel för mobilt bredband är att det är låst på en dator, om du inte köper en router som klarar av att dela ut ett USB-modem.

Fördel fast bredband är att leveransen är någorlunda säker - du lider aldrig utav dålig mottagning eller att nätet är överbelastat.
Nackdel fast bredband är att det sitter fast i din bostad och beror på att teleöverföringen fungerar. En avgrävd kabel (händer titt som tätast) kapar din lina under oförutsedd tid.
Fördel fast bredband är att du sällan har något tak på hur mycket du kan ladda ner, eller i vart fall är mycket högre än för det mobila bredbandet.
Telenor har inga begränsningar på hur mycket du får ladda ned.
Citera
2011-07-01, 00:41
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytandekycklingen
Telenor har inga begränsningar på hur mycket du får ladda ned.
Ingen leverantör stänger av abonnemanget för att du laddar ner för mycket, däremot kommer ALLA leverantörer begränsa hastigheten om du går över volatila gränser. Eftersom du talar gott om Telenor, citerar jag här fritt ur deras avtalsvillkor för FastPris á 699:- i månaden:
Citat:
6. Telenor tillämpar fair usage policy för att säkerställa en jämn och hög användarupplevelse för våra kunder. Det innebär att Telenor förbehåller sig rätten att, i de fall användarens dataförbrukning överstiger tio gånger normal förbrukning under de senaste 30 dagarna, tillfälligt ge den berörda användaren en lägre hastighet (upp till 200kbit/s), med syfte att säkerställa att övriga användare inte drabbas av störningar. Med normal förbrukning avses den från PTS senast publicerade helårsstatistiken över genomsnittlig förbrukning för mobila bredbandsanvändare i Sverige redovisad på PTS webbplats, www.statistik.pts.se/pts1h2010/RappTab_13.htm, längst ned på raden Privat.
Intressant text är fetmarkerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in