• 1
  • 2
2011-06-27, 22:15
Medlem
Jag och min sambo tänkte köpa en bostad om ca 1 år. Vi kommer ha ca 25-30k var i lön då. Just nu har vi sparat ihop ca 300k till handpenning. Detta skulle ju räcka till ett lån på 2 miljoner. Hur mycket kan man räkna med att man kan få i blancolån med våra inkomster? Någon som har egna erfarenheter av detta?
Citera
2011-06-27, 22:17
Medlem
micaeles avatar
Varför skall ni ta ett blancolån när ni köper fastighet och kan använda den som säkerhet? Räntan blir mycket högre och möjliga lånebeloppet mycket mindre om ni inte sätter något som säkerhet.
Citera
2011-06-27, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Varför skall ni ta ett blancolån när ni köper fastighet och kan använda den som säkerhet? Räntan blir mycket högre och möjliga lånebeloppet mycket mindre om ni inte sätter något som säkerhet.

Alltså blancolån för att kunna ta ett större bostadslån De bostäderna vi är intresserad av ligger runt 2,5 milj.
Citera
2011-06-27, 22:24
Medlem
ApanBapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuhohundraelva
Alltså blancolån för att kunna ta ett större bostadslån De bostäderna vi är intresserad av ligger runt 2,5 milj.

Don't...
Citera
2011-06-27, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ApanBapan
Don't...

....drink and drive
Citera
2011-06-27, 22:29
Bannlyst
Ni ska köpa om ett år har ni tänkt? Och redan i skrivande stund har ni 300k i rena pengar, skulle ni kunna lägga undan 5k i månaden i ett år till tror jag nästan att ni kan få köpa vilken bostad som helst. Det avgörandet är inte faktist hur mycket ni har utan vad båda kommer att tjäna.
Som du skriver skulle jag tro att banker inte skulle neka er högre topplån, förutsatt att ni inte har skulder 100-k klassen!
Citera
2011-06-27, 22:29
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Förklara. Skall ni ta ett blancolån på sidan om för att få mer lösa pengar till köp utav bostad? Fullt fungerande, men det är mycket billigare i längden att köpa en bostad som passar ens ekonomi och samla lånen på ett ställe med säkerhet.

Våga även fråga hos alla olika banker om vad ni har för möjligheter att få låna, vissa är långt mer restriktiva än andra. Tveka inte att byta bank, med allt vad det innebär, ifall ni får bättre möjligheter än vad ni har hos er nuvarande.
Citera
2011-06-27, 22:32
Medlem
Citat:
Men hallå, ni behöver enbart spara 75k på ett år. Hur svårt kan det vara?
Citera
2011-06-27, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Men hallå, ni behöver enbart spara 75k på ett år. Hur svårt kan det vara?

Nuvarande bostaden försvinner om ett år. Känner inte för att flytta runt i en massa taskiga andrahandskontrakt i ett år för att spara ihop ytterliggare pengar.
Citera
2011-06-27, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Certifikat
Ni ska köpa om ett år har ni tänkt? Och redan i skrivande stund har ni 300k i rena pengar, skulle ni kunna lägga undan 5k i månaden i ett år till tror jag nästan att ni kan få köpa vilken bostad som helst. Det avgörandet är inte faktist hur mycket ni har utan vad båda kommer att tjäna.
Som du skriver skulle jag tro att banker inte skulle neka er högre topplån, förutsatt att ni inte har skulder 100-k klassen!

Har en del studielån men både jag och min sambo kommer att ha god löneutveckling. Spelar det någon roll vad man kommer tjäna de närmsta 20 åren eller är det just nu som gället?
Citera
2011-06-27, 22:40
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Har en del studielån men både jag och min sambo kommer att ha god löneutveckling. Spelar det någon roll vad man kommer tjäna de närmsta 20 åren eller är det just nu som gället?
Banktjänstemän brukar titta på just nu och historiskt, t.ex. hur länge ni haft fast arbete. Framtidsutsikter är alltid bra att ha, men då gäller det att ni hittar en tjänsteman som tror på er och vågar lita på era ord - samt möjliga referenser från nutida arbetsplats.
Citera
2011-06-28, 00:57
Bannlyst
Citat:

Säg istället hur mycket lån ni/ du har. Sen att ni kommer ha en god löneutveckling är ingen övertygelse för nån bank.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in