2011-06-27, 21:23
Medlem
spindrifts avatar
Enligt DevTeam ser det ut som det kanske inte kommer någon untethered JB till iOS 5:
http://blog.iphone-dev.org/post/6952986620/blob-monster

Detta skulle innebära att man kommer behöva koppla in telefonen till datorn varje gång man startar om för att jailbreaka.

Är detta spiken i kistan för de Apple-användare som vill kunna anpassa sin telefon och installera vilka applikationer de vill?
Eller kommer de acceptera att behöver ansluta till datorn för varje reboot, alternativt börja leva med de restriktioner Apple infört?
Ni som kör JB idag, hur kommer ni göra? Överge Apple eller de inställningar och appar ni kör idag tack vare JB?
Citera
2011-06-27, 21:29
Bannlyst
Men detta säger dom varje gång ngot nytt os kommer men dom löser det varje gång
Citera
2011-06-27, 21:35
Bannlyst
Ska bli intressant att följa...Utan JB är ju iPhone instängd så det stinker om det.
Citera
2011-06-27, 21:54
Medlem
Jag kastar min iPhone utan jailbreak! Den blir ju helt värdelös.
Citera
2011-06-27, 21:55
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxen82
Men detta säger dom varje gång ngot nytt os kommer men dom löser det varje gång
Jag har inte sett DevTeam göra liknande kommentarer för tidigare versioner av iOS...har du några exempel? De kallar detta för "a significant move on Apple’s part" och avslutar inlägget med "they’ve stepped up their game!".

Apple har gjort uppdateringar som gör att existerande metoder för JB slutat fungera, men det har ofta handlat om att stoppa säkerhetsluckor som utnyttjas för JB och inte bara att stoppa JB. I detta fallet ser det ut som en mycket mer aktiv blockering av möjligheten att jailbreaka.

I princip alla system kan knäckas, men frågan är hur mycket ansträngning det behövs. Med kombinerad hårdvara och mjukvara kan man göra mycket svårknäckta system, och börjar Apple anstränga sig för att hindra JB kan de se till att det är så svårt att det nästan blir irrelevant då en ny version inte hinner knäckas innan nästa uppdatering. Det finns exempelvis flera Android-mobiler med krypterad bootloader som inte knäckts och det krävts en läcka från tillverkaren, och då det gäller Apple är chansen för läckor rätt liten.
Citera
2011-06-27, 21:57
Medlem
Draganos avatar
Jag kör JB idag (tethered 4.2.1) men jag känner att jag är beredd
att offra mitt JB för IOS5 nu när den har så många nya funktioner.

Det jag undrar är om mina itunes-appar som jag har installerat via installous kommer att försvinna?
Citera
2011-06-27, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragano
Jag kör JB idag (tethered 4.2.1) men jag känner att jag är beredd
att offra mitt JB för IOS5 nu när den har så många nya funktioner.

Det jag undrar är om mina itunes-appar som jag har installerat via installous kommer att försvinna?
Dom kommer försvinna ja
Citera
2011-06-27, 22:31
Medlem
C0ws avatar
Fy fan om untethered inte kommer fungera.

Efter att ha jailbreakat telefonen så insåg jag att den blir så mycket bättre. Innan så tänkte jag inte så mycket på det, den var bra så som den var. Men efteråt så vill man aldrig vara utan jailbreak Förutom alla gratis apps man kan skaffa så kan man fixa teman, tweaks osv osv. Telefonen blir mycket, mycket bättre.

Jag kommer aldrig orka med att vara i behov av en dator vid varje uppstart... Äeh vetefan, får se hur det blir när jag ska köpa nästa mobil vilket blir om runt 1,5 år. Hoppas att apparna till Android blir mycket bättre tills dess, för just nu är de som finns till iPhone tusentals gånger bättre.
Citera
2011-06-28, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Jag har inte sett DevTeam göra liknande kommentarer för tidigare versioner av iOS...har du några exempel? De kallar detta för "a significant move on Apple’s part" och avslutar inlägget med "they’ve stepped up their game!".

Apple har gjort uppdateringar som gör att existerande metoder för JB slutat fungera, men det har ofta handlat om att stoppa säkerhetsluckor som utnyttjas för JB och inte bara att stoppa JB. I detta fallet ser det ut som en mycket mer aktiv blockering av möjligheten att jailbreaka.

I princip alla system kan knäckas, men frågan är hur mycket ansträngning det behövs. Med kombinerad hårdvara och mjukvara kan man göra mycket svårknäckta system, och börjar Apple anstränga sig för att hindra JB kan de se till att det är så svårt att det nästan blir irrelevant då en ny version inte hinner knäckas innan nästa uppdatering. Det finns exempelvis flera Android-mobiler med krypterad bootloader som inte knäckts och det krävts en läcka från tillverkaren, och då det gäller Apple är chansen för läckor rätt liten.

Nej men liknade, finns andra nya hackare som kommer som vill knäcka
Citera
2011-06-28, 21:51
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxen82
Nej men liknade, finns andra nya hackare som kommer som vill knäcka
Vilja är det säkert ingen brist på. Men det är naivt att tro att du alltid kommer ha tillgång till JB rätt snart efter en version släpps för att så varit fallet hittills. Apple kan göra det väldigt svårt om de anstränger sig, och det verkar som de börjar göra det nu.
Citera
2011-06-28, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Vilja är det säkert ingen brist på. Men det är naivt att tro att du alltid kommer ha tillgång till JB rätt snart efter en version släpps för att så varit fallet hittills. Apple kan göra det väldigt svårt om de anstränger sig, och det verkar som de börjar göra det nu.

Vi kan ju hoppas. Det lär ju locka fler kunder till Androidlurar.
Citera
2011-06-28, 22:19
Medlem
Omegamans avatar
Att Apple sätter käppar i hjulen för dev team först nu är jag faktiskt förvånad över. Trodde det skulle komma mycket tidigare. Men som dev team skriver så kommer en tethered jb alltid att vars möjlig. Sen betyder det, som han skriver, inte att det är slutet. De kommer förmodligen hitta vägar till nya jailbreaks men de kan komma att bli mer sällsynta.

Dvs att man kommer börja spara de luckor man hittar till de stora uppdateringarna. Köper man en enhet med, låt säga, 5.0.1 så är det mycket möjligt att en jb kanske inte kommer att komma på ett bra tag.

Jag kommer själv att vänta med att uppdatera till iOS5 förren jag ser att en fungerande jailbreak finns.

Sen är det rätt konstigt att detta typ av skydd som de inför nu kommer efter att iphone funnits i 4 år. Har de varit rädda för att förlora potentiella kunder? Men det är lite ironiskt att Microsoft precis kom ut med att de tänker tillåta jailbreak och nu går Apple ut med raka motsatsen. Ser ur som att historien upprepar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in