Har nu lyckats spara ihop till en buffert på drygt 3 månadslöner och stoppat in på ett sparkonto utan bindningstid. Vad är egentligen nästa steg?
Ett alternativ kan vara att börja amortera ett par tusenlappar extra i månaden på bostadslånet. Eller kanske börja spara i någon fond? Pensionssparar gör jag ju redan och känner inget behov av att spara ihop till någon pryl eller resa just nu.
Jäkligt delikat problem...
när jag kom till samma punkt som dig så började jag lägga undan lite pengar i ett nöjeskonto, å sen när jag får ihop en lagom summa där så ballar jag ur lite för de pengarna å hittar på nått extra
Om du har en vanlig (relativt säker) tillsvidare anställning och är med i A-kassan så skulle jag i ditt fall om möjligt:
*Spara till dig själv, 10% av din nettolön
*Sätta upp ett nöjeskonto med en del av eventuellt resterande överskott. Har ett själv och det är grymt skönt att bara kunna köpa sig en ny dator, kamera eller något annat skoj utan dåligt samvete. Jag sätter undan 500 kr i månaden och tillsammans med intäkterna som man får när man säljer av den gamla prylen räcker det riktigt långt.
Har man skulder så är det nästan alltid bättre att amortera på dem än att spara på högräntekonto (så länge som man har en tillräckligt stor buffert). Har du inga andra lån än bostadslån och studielån så börja amortera extra på bostadslånet. Har du andra lån / krediter så rekommenderar jag att du elliminerar dem utifrån vilket lån som har högst ränta. För att få en extra boost rekommenderar vissa, t.ex. Dave Ramsey att man betalar av det minsta lånet / krediten först i en så kallad "Debt Snowball".
Om du har en vanlig (relativt säker) tillsvidare anställning och är med i A-kassan så skulle jag i ditt fall om möjligt:
*Sätta upp ett nöjeskonto med en del av eventuellt resterande överskott. Har ett själv och det är grymt skönt att bara kunna köpa sig en ny dator, kamera eller något annat skoj utan dåligt samvete. Jag sätter undan 500 kr i månaden och tillsammans med intäkterna som man får när man säljer av den gamla prylen räcker det riktigt långt.
Har man skulder så är det nästan alltid bättre att amortera på dem än att spara på högräntekonto (så länge som man har en tillräckligt stor buffert). Har du inga andra lån än bostadslån och studielån så börja amortera extra på bostadslånet. Har du andra lån / krediter så rekommenderar jag att du elliminerar dem utifrån vilket lån som har högst ränta. För att få en extra boost rekommenderar vissa, t.ex. Dave Ramsey att man betalar av det minsta lånet / krediten först i en så kallad "Debt Snowball".
Lycka till och "Keep up the good work!"
Alla dina antaganden stämmer rätt bra. Har fast anställning, är med i A-kassan, har inga andra lån utöver studie- och bostadslån. 10% av nettolönen ska inte vara alls omöjligt att spara (amortera) och även få över lite till lattjolajbankontot.
Tack för råden, jag återkommer om 20-30 år när bostadslånet är borta
Lycka till och "Keep up the good work!"
Alla dina antaganden stämmer rätt bra. Har fast anställning, är med i A-kassan, har inga andra lån utöver studie- och bostadslån. 10% av nettolönen ska inte vara alls omöjligt att spara (amortera) och även få över lite till lattjolajbankontot.
Tack för råden, jag återkommer om 20-30 år när bostadslånet är borta
Du kommer att bli förvånad över hur fort det kan gå om / när man väl bestämmer sig för att bli skuldfri. Dave Ramsey brukar prata om "Debt free except for the house". Det gäller att sätta delmål och fira varje mål. Har du en belåning på över 85% så är det ett lämpligt första mål, sedan 75%, 60%, 50%, etc... Sedan är det inte skrivet i sten att man ska bara spara genom amortering när belåningsgraden är <85%. Eftersom de flesta kunniga på området predikar att man ska diversifiera sina investeringar så kan man se boendet / bolånet som en investering. Att amortera är att investera till en väldigt låg risk, då kan man krydda sparandet med mer spännande placeringar. Tror man på fastigheter så är det inte fel att ligga "tungt" i fastigheter, sett ur de senaste decennierna har fastigheter ofta varit en relativt trygg investering som gett god avkastning. Problemet (som jag ser det) är att det är svårt att gå ur marknaden och räkna hem avkastningen då man alltid måste bo någonstans och stiger ens boende i värde så har ett tänkbart nytt objekt förmodligen också stigit. Flyttar man till en ny marknad så kan det dock förändras. Personligen ser jag vårt boende som en ren levnadskostnad, skulle det visa sig att vi gör en hacka den dagen vi säljer får det bli en bonus. Jag siktar på att ha huslånet amorterat till 0 innan pensionen. När buffertkofferterna är fyllda så har buffertsparandet gått över till amortering (30% av totalt sparande) resterande går till aktier och fonder.
Gissningsvis har du inte mycket mer än 3% ränta på boendet och det är inte vidare svårt att hitta relativt säkra fonder som går upp ytterligare ett par procent. Så ur ett rent ekonomiskt perspektiv så tjänar du på att skippa amorteringen och lägga pengarna i en fond istället. Den dagen fonden ger lägre avkastning och räntan på boendet stiger säljer du helt enkelt av fonden och lägger pengarna på bolånet istället. Simple and clever.
Vill inte vara polemisk här men att amortera på lån är bland det sämsta man kan göra med sina sparade pengar!
Om målet är att få ut så mycket som möjligt för sina sparade slantar bör man med fördel välja att stoppa undan pengarna antingen i ett bra sparkonto eller på aktiemarknaden. Vad skulle du föredra? Att få 1000 kr mindre i ränta på bolånet varje månad eller att få 1500 kr i passiv inkomst istället.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!