2011-06-27, 11:41
Medlem
Doomsday-Jesuss avatar
Ja, hur funkar det om man lägger upp en cover på t ex youtube? Jag tänker med upphovsrätt och liknande tjafs.

Det lär väl inte vara några problem om man inte gör det för att tjäna pengar utan originalartistens medgivande?

Någon har på FB som har råkat i "trubbel" p g a en upplagd cover?
Citera
2011-06-27, 13:24
Medlem
Jag kan ha fel men är det inte så att sålänge du inte ändrar något på låten och endast spelar in en cover så får du använda det i offentliga sammanhang, men däremot om du ska ändra ex text eller ackordföljd så måste du ha upphovsrättsmannens medgivande?

/Robin
Citera
2011-06-27, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doomsday-Jesus
Ja, hur funkar det om man lägger upp en cover på t ex youtube? Jag tänker med upphovsrätt och liknande tjafs.

Det lär väl inte vara några problem om man inte gör det för att tjäna pengar utan originalartistens medgivande?

Någon har på FB som har råkat i "trubbel" p g a en upplagd cover?

Du kan itne bli stämd om de är de du är orolig för. Det VÄRSTA som kan hända är att du får ett mail från youtube/myspace där de ber dig ta bort filmen pga copyrights mm. Eller så tar dem bort den utan din förvarning. Inget annat kan hända.
Citera
2011-06-27, 13:28
Medlem
yowsers avatar
Du får inte lägga upp nåt som du inte äger upphovsrätt till. Enkelt uttryckt. "Goodbye Yellow Brick Road" ägs fortfarande av Elton John, Bernie Taupin och deras respektive förlag, även om du själv sjunger i videon, t ex.

Finns en massa info om du klickar "upphovsrätt" längst ner på YouTubes hemsida.
Citera
2011-06-27, 21:07
Bannlyst
Men som sagt du hamnar inte i knipa, det enda som händer är att dom tar bort den ifall ägaren klagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in