• 1
  • 2
2011-06-27, 09:29
Medlem
Anette91s avatar
Behöver bra spartips, är ensamstående utan barn och har just nu försörjningsstöd på 3720kr/mån men kommer ha ca 4500 om ett tag och vill kunna fixa en liten budget då jag under 2012 troligen blir sambo och vill kunna köpa lite nytt inför detta!
Eftersom jag går på försörjningsstöd så kommer jag inte kunna ta emot tips som att sälja på tradera eller nåt annat som gör att man får inkomst på kontot, tyvärr då de ej accepteras på soc =/
Jag har heller inte nån biltillgång så att storhandla spec och att sälja på loppis och av andra anledningar på blocket är inte heller att tänka på =/

Mina spartips är

* Dela på en toabal för 89kr med en eller t.om två st och då ändå få många rullar som räcker länge (16 rullar var a' 2 st a' ica maxi ) behövde betala 45 kr för att få toapapper som räcker länge, inte de bästa men funkar ju absolut om man vill spara pengar på det

* Gå i 1/2 priset hyllorna (kort datum) och kolla om de har nåt prisvärt, där går köttet t.ex. inte på kilopris utan de finns redan oftast en prislapp vad just de kostar och de brukar bli betydligt billigare och de är inte dåligt att köpa kött o frysa in om de är nån dag kvar på paketet^^ (:

* Åk buss istället för bil så mycket du kan!

* Titta över om du verkligen behöver dem där extrakanalerna på tv, vad du har för internetkostnad, försäkringar, elavtal m.m.

* Har du för mycket saker/kläder som bara ligger och skräpar? Sälj och tjäna pengar !
* Blocket / Tradera / Loppis / Bagageloppis / Garageloppis !

* Ät nudlar som inte kostar många kr , själv bryter jag den i mitten och äter max halva portionen ändå det sparar mycket (:

*Du sparar även på att värma vatten i vattenkokaren istället för på spisen!

* Handla affärernas egna extrapriser, åk runt och köp de dem har billigt ..
Kan bli bökigt men du tjänar på det i längden oftast (:

* Är du kräsen med kranvatten som mig? Köp en sodastreamer och du har bubbelvatten hemma som är lika gott som de du köper i butiken, tillsätt med funlight saft och du har god läsk utan massa tillsatser

Lycka till och kom gärna med bra tips (:
Citera
2011-06-27, 11:11
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anette91
* Åk buss istället för bil så mycket du kan!

Cykla istället för att åka buss så mycket du kan!

Citat:
* Ät nudlar som inte kostar många kr , själv bryter jag den i mitten och äter max halva portionen ändå det sparar mycket (:

Är detta verkligen billigare än att köpa ett storpack euroshopper pasta och billig ketchup? Om du dessutom bryter pastan på mitten så räcker det med en halv portion
Citera
2011-06-27, 11:22
Medlem
Anette91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Cykla istället för att åka buss så mycket du kan!

Är detta verkligen billigare än att köpa ett storpack euroshopper pasta och billig ketchup? Om du dessutom bryter pastan på mitten så räcker det med en halv portion

---
Själv äger jag ingen cykel men de är klart mycket billigare än att åka buss!

Jaa när nudlar kostar 10kr för 4st alltså 2,50kr var så är de billigare då man får kryddan med i paketet och de inte kostar många kr att koka upp vatten i vattenkokaren och sedan har man färdiga nudlar
Men de är ett bra tips med att bryta pastan och bara ta hälften och köpa billig ketchup dock är jag kräsen och tycker inte om just detta mål men funkar för den som gör det och behöver man pengar så är de ju bara att stå på sig vare sig man vill eller ej
Citera
2011-06-27, 11:47
Medlem
stillsams avatar
Citat:
---
Jaa när nudlar kostar 10kr för 4st alltså 2,50kr var så är de billigare då man får kryddan med i paketet och de inte kostar många kr att koka upp vatten i vattenkokaren och sedan har man färdiga nudlar

Och vad kostar ett kilo billig pasta? 5-10 kr om man köper ett skitmärke. Potatis är ännu billigare och nyttigare (4-5 kr per kilo). Nudlar är inte alltid billigast. Dessutom är reflektion bra
Citera
2011-06-27, 12:38
Medlem
toby79s avatar
Precis,, det är kilopriset man ska gå på och då helst vid färdig maträtt. Lite då och då ser jag stora säckar med pastaskruvar, gnocchi och liknande för en spottstyver. Dessa brukar finnas på Willys och liknande affärer. Jag har aldrig sett dem hos min lokala Icahandlare.

Vill man ha något som är hyfsat prisvärt så är en burk vita bönor i tomatsås ett bättre alternativ till nudlar. Priset är ungefär samma, men det finns mer nyttigheter i den.
Lever man fattigt är det extra stor anledning att försöka få i sig näringsämnen istället för att bara få till halvhjärtade bukfyllor. Då kan hjärnan jobba på och man tänker klart, vilket på sikt gör att man kanske får det där jobbet som man behöver.
Citera
2011-06-27, 20:04
Medlem
Anette91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Precis,, det är kilopriset man ska gå på och då helst vid färdig maträtt. Lite då och då ser jag stora säckar med pastaskruvar, gnocchi och liknande för en spottstyver. Dessa brukar finnas på Willys och liknande affärer. Jag har aldrig sett dem hos min lokala Icahandlare.

Vill man ha något som är hyfsat prisvärt så är en burk vita bönor i tomatsås ett bättre alternativ till nudlar. Priset är ungefär samma, men det finns mer nyttigheter i den.
Lever man fattigt är det extra stor anledning att försöka få i sig näringsämnen istället för att bara få till halvhjärtade bukfyllor. Då kan hjärnan jobba på och man tänker klart, vilket på sikt gör att man kanske får det där jobbet som man behöver.

Jag har börjat komma underfund med det med kilopriset men tar ett tag att komma in i det =/
Jo jag vet att de ibland brukar finnas stora säckar med både ris o pasta men blir de inte uppätet så blir de ju dyrt i längden och ja det brukar vara willys o netto som har dem, ica brukar inte ha dem om möjligt kanske ica maxi men de är ju betydligt större än ica nära >,<
böner skulle jag själv aldrig hälla i mig men tråden är för alla
Näringsämnen o sådär bryr jag mig inte nämnvärt om då jag sitter hemma och kommer göra i fortsättningen oxå då jag planerar att plugga hemifrån oxå i minst 1 år och sen starta bebisverstad snart oxå (; Men klart att de är bättre att äta nyttigt och bra än att bara slänga i sig skit som jag typ gör nu =/
Citera
2011-06-27, 20:35
Medlem
Blocket.ses avatar
Även fast jag inte behöver, så brukar jag alltid kolla liter/kilo priser
Till pasta så är det gott med grekisk/turkisk yoghurt med lite perrar i
Citera
2011-06-27, 21:32
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Jag har börjat komma underfund med det med kilopriset men tar ett tag att komma in i det =/
Jo jag vet att de ibland brukar finnas stora säckar med både ris o pasta men blir de inte uppätet så blir de ju dyrt i längden och ja det brukar vara willys o netto som har dem, ica brukar inte ha dem om möjligt kanske ica maxi men de är ju betydligt större än ica nära >,<
böner skulle jag själv aldrig hälla i mig men tråden är för alla
Näringsämnen o sådär bryr jag mig inte nämnvärt om då jag sitter hemma och kommer göra i fortsättningen oxå då jag planerar att plugga hemifrån oxå i minst 1 år och sen starta bebisverstad snart oxå (; Men klart att de är bättre att äta nyttigt och bra än att bara slänga i sig skit som jag typ gör nu =/

Pasta och sådana produkter kan man köpa när det är billigt för att lagra upp hemma. Det är ju inget som blir dåligt med tiden.
Citera
2011-06-27, 21:33
Medlem
wwtfsmds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Och vad kostar ett kilo billig pasta? 5-10 kr om man köper ett skitmärke. Potatis är ännu billigare och nyttigare (4-5 kr per kilo). Nudlar är inte alltid billigast. Dessutom är reflektion bra

Hittar jag pasta för 5 kr/Kg skulle jag köpa skafferiet fullt. Glöm inte att priset på potatis är per ätbar massa. Kokad pasta kommer väga 2-3? gånger mer än den okokta och blir då 2-3 ggr billigare i jämförelsen med potatisen.

Spartips var det ja. Jag kan berätta vad jag handlade idag på netto.
2 kg goudaost 29,00 kr/Kg (bunkrar alltid för detta priset)
1 falukorvsring 800g/15kr = 18,75kr/Kg (billigare blir det nästan aldrig men hade redan massa falukorv i frysen)
1 liter matlagningsyoghurt ~17,50kr (standardpris men grymt lämpligt till det mesta)

Att lära sig kilopriser på saker och ting är en otroligt hjälp när det kommer till att hålla nere matkostnaderna.
Citera
2011-06-27, 22:55
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwtfsmd
Hittar jag pasta för 5 kr/Kg skulle jag köpa skafferiet fullt. Glöm inte att priset på potatis är per ätbar massa. Kokad pasta kommer väga 2-3? gånger mer än den okokta och blir då 2-3 ggr billigare i jämförelsen med potatisen.

Spartips var det ja. Jag kan berätta vad jag handlade idag på netto.
2 kg goudaost 29,00 kr/Kg (bunkrar alltid för detta priset)
1 falukorvsring 800g/15kr = 18,75kr/Kg (billigare blir det nästan aldrig men hade redan massa falukorv i frysen)
1 liter matlagningsyoghurt ~17,50kr (standardpris men grymt lämpligt till det mesta)

Att lära sig kilopriser på saker och ting är en otroligt hjälp när det kommer till att hålla nere matkostnaderna.

Pasta för 7,50 kr för ett kilo köpte jag senast. Men det var ju inte Kungsörnen direkt och det finns billigare i storpack.

Potatis (och annat säsongsrelaterat) kan man ju få sjukt billigt när det finns stort utbud. Beroende på säsong kan man även få variation i maten och dessutom slippa

Vill man fattigmanslyxa till en "restaurangmåltid" far man (med cykel då givetvis) till Ikea och köper köttbullar å mos för 16 kr.
Senast redigerad av stillsam 2011-06-27 kl. 22:57.
Citera
2011-06-28, 17:06
Medlem
Storhandla. 1 eller 2 gånger i veckan
Hemlagat är ofta billigare än färdigmat
Om du ska ha tex en vinterjacka, vänta till vårkläderna kommer till affären och då de rear ur vintetkläder
Handla på secound hand så länge det går (även heminredning), tycker själv Erikshjälpen är billigare än Myrorna
Köp bara saker du verkligen behöver
Om du ska tex på bio, ta med eget godis och dricka, eller om du ska åka tåg, ta med eget fika istället för att handla ombord
Låna böcker på biblioteket istället för att köpa, ibland säljer de även ut böcker riktigt billigt (var dit idag och köpte 15 böcker, 1 film och 3 kasettböcker för 45 kr för allt)
Laga kläderna om de bara är lite trasiga
Köp en symaskin och lär dig sy och sy dina egna kläder, gardiner mm
Ta med matlåda till jobbet
Citera
2011-07-03, 23:03
Medlem
Anette91s avatar
Kunde inte blivit bättre än att sälja saker på loppis o därmed tjäna ca 600kr för en helg sedan blir det på't igen nästa helg Nu e det bara att rensa vrårna o få sålt så mycket som möjligt o sedan spara pengarna så länge det går
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in