2011-06-27, 08:11
Medlem
Dronjaks avatar
Ftt lite problem med min bil. Ibland nr man startar den och ska kra ivg, s har den ingen kraft. Den varvar upp till max 1000 p varvmtaren och hoppar mellan 500 och 1000 trots att man har pedalen i botten. Efter ett par omstart eller att man bara lter bilen st ett tag s startar den och ker utan problem.
Knns som att man har i fr hg vxel om man frsker kra ivg d den r sn hr. Hnde frst fr ca 2 veckor sen och sen igen igr. Inga lampor lyser p panelen som indikerar va det kan vara fr fel.

r en Seat Cordoba -99.
Citera
2011-06-27, 09:25
Medlem
Maximus23s avatar
igensatt brnslefilter ?
Citera
2011-06-27, 10:15
Medlem
Dronjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximus23
igensatt brnslefilter ?

Hur kan man kolla detta? Finns det ngon ltt lsning att kolla det p?
Citera
2011-06-27, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dronjak
Efter ett par omstart eller att man bara lter bilen st ett tag s startar den och ker utan problem.

Citat:
igensatt brnslefilter ?

Knappast troligt att brnslefiltret skulle sluta vara igensatt ibland.
Citera
2011-06-27, 12:30
Medlem
Maximus23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan.Bergstrand
Knappast troligt att brnslefiltret skulle sluta vara igensatt ibland.

Okej, men eftersom jag hade fel och du mrkte det d kan ju du komma med ett frslag om vad det kan vara ???
Citera
2011-06-27, 13:24
Medlem
Citat:
Okej, men eftersom jag hade fel och du mrkte det d kan ju du komma med ett frslag om vad det kan vara ???

P beskrivningen r det lite svrt att sga vad som r fel men det r ltt att utersluta en del saker.
Igenssatta brnslefilter brukar inte sluta var igensatta ibland t.ex.
Mekaniska fel som verkuggade kamremar, dlig kompression och krokiga ventiler r heller inte knda fr att sporadiskt laga sig sjlva.

I elektronikens vrld dremot r det vanligt med intermittenta fel. Jag tror att de flesta ngon gng ftt fel p sin dator och att den efter en omstart har fungerat igen. Drfr lgger jag min gissning p motorns styrsystem med kringkomponenter.

Eftersom den inte tnder ngon varningslampa s r det NOG inte fel p ngon indataenhet utan snarare p ngon del som ska verkstlla det styrsystemet gr.

Eftersom jag har en OBD-lsare hade jag brjat med att koppla in den och se om den visar ngot onormalt.

Utan en sn hade jag kollat nr tndstiften var bytta och om det var lnge sedan s hade jag bytt dom.

Nsta steg r knepigare fr en lekman med en bil som nstan alltid fungerar. Det r knappast lnt att p mf brja byta delar. I det lget r nog en verkstad att rekomendera om man inte vill vnta p att felet ska terkoma och inte "laga sig" sjlvt igen
Citera
2011-06-27, 13:57
Medlem
Dronjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan.Bergstrand
P beskrivningen r det lite svrt att sga vad som r fel men det r ltt att utersluta en del saker.
Igenssatta brnslefilter brukar inte sluta var igensatta ibland t.ex.
Mekaniska fel som verkuggade kamremar, dlig kompression och krokiga ventiler r heller inte knda fr att sporadiskt laga sig sjlva.

I elektronikens vrld dremot r det vanligt med intermittenta fel. Jag tror att de flesta ngon gng ftt fel p sin dator och att den efter en omstart har fungerat igen. Drfr lgger jag min gissning p motorns styrsystem med kringkomponenter.

Eftersom den inte tnder ngon varningslampa s r det NOG inte fel p ngon indataenhet utan snarare p ngon del som ska verkstlla det styrsystemet gr.

Eftersom jag har en OBD-lsare hade jag brjat med att koppla in den och se om den visar ngot onormalt.

Utan en sn hade jag kollat nr tndstiften var bytta och om det var lnge sedan s hade jag bytt dom.

Nsta steg r knepigare fr en lekman med en bil som nstan alltid fungerar. Det r knappast lnt att p mf brja byta delar. I det lget r nog en verkstad att rekomendera om man inte vill vnta p att felet ska terkoma och inte "laga sig" sjlvt igen

Okej, tack.

Fick hra att tndstiften kunde vara ett av problemen av en kusin som haft liknande fel. Men efter ditt tips hr s blev det att boka verkstad nd fr skerhetens skull. S att man vet att man kan ha den under semestern.

Tusen tack fr svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in