• 5
  • 6
2011-06-28, 13:58
Medlem
Wincidis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trashits
Ditt argument säger att en specifik gen leder flickan från födseln mot ett oundvikligt självmord oavsett flickans val i livet. Detta argument gör oss således till offer för gentombolan och därmed kan vi ställas helt ansvarsfria från alla handlingar eftersom våra gener styr oss, inte tvärtom. Jag hoppas att vår rättsapparat inte anammar denna teori.

Nej, inte på något sätt säger jag att en specifik gen leder till självmord eller att den är oundviklig, läs min första text

Citat:
Evolutionsteorin bygger på Newtons materialistiska universum som säger att allt är som ett stort urverk och bara du förstår delarna kan du säga hur hela klockan fungerar - alltså generna i en cell styr cellens verksamhet och kan du lista alla gener kan du således göra ett flödesschema över varelsens liv. Teorin räknar inte med någon form av biologisk energi i sin ekvation. Detta vet vi nu är falskt då experiment visar att celler som placerats i petriskål och berövats på sina gener fortsätter att leva och utvecklas. Om du anser att våra gener utvecklas oberoende av våra val och livsmiljö hur förklarar du då olika hudpigment och andra anpassningar vår kropp gör?

Detta har inget med saken att göra, det är självklart att en cell lever vidare en viss tid, detta beror på dess uppbyggnad, generna är cellens "hjärna" och precis som en höna utan huvud kan "koppen" fortsätta leva lång tid efter, detta beror på att de enzymer och andra proteiner som behövs för cellens funktion redan finns pga av att generna har producerat dem innan du tog bort dem, skulle du replikera en cell från grunden men utan gener skulle den inte leva. Men detta har inget med fria val att göra, det har med vad vi kallar levande, en helt annan sak
Citera
2011-06-28, 14:56
Medlem
Tyko.Jonssons avatar
Citat:
Evolutionsteorin bygger på Newtons materialistiska universum som säger att allt är som ett stort urverk och bara du förstår delarna kan du säga hur hela klockan fungerar - alltså generna i en cell styr cellens verksamhet och kan du lista alla gener kan du således göra ett flödesschema över varelsens liv. Teorin räknar inte med någon form av biologisk energi i sin ekvation. Detta vet vi nu är falskt då experiment visar att celler som placerats i petriskål och berövats på sina gener fortsätter att leva och utvecklas. Om du anser att våra gener utvecklas oberoende av våra val och livsmiljö hur förklarar du då olika hudpigment och andra anpassningar vår kropp gör?
Evolutionsteorin bygger inte på Newtons teorier utan på Darwins idé om det naturliga urvalet. Cellteorin och Newtons matematiska modeller är separata teorier och har ingen direkt förankring till evolutionsteorin som till motsats vad du säger har väldigt mycket med biologi att göra.

En cell behöver inte ha något liv. Det har vi vetat sedan viruset upptäcktes. En gen är en specifik sekvens av kvävebaser och är inget som i sig kan utvecklas, men förändringar i arvsanlaget sker pga. spontana mutationer. Anpassningarna du nämner är ett resultat av genmutationer som genom det naturliga urvalet visat sig vara bättre för överlevnad och fortplantning. Det kan styrkas till att man har brunare pigment närmare ekvatorn pga. klimatskillnaden. Man får inte glömma att ta med icke-levande (abiotiska) miljöfaktorer som vind, solenergi, vattenströmmar i ekvationen. Enbart gener bestämmer inte hur en organism utvecklas, utan även miljön.
Citera
2011-06-28, 15:04
Medlem
trashitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wincidi
Nej, inte på något sätt säger jag att en specifik gen leder till självmord eller att den är oundviklig, läs min första text
"Och vad gäller att gener inte styr, om vi håller oss till vetenskapen så vet vi att gener styr majoriteten av våra val"
Detta tolkar jag som att du anser att den uppsättning gener du föds med styr ditt liv, alltså kommer självmordsgenen förr eller senare göra sig bemärkt. Således oundviklig.

Citat:
Detta har inget med saken att göra, det är självklart att en cell lever vidare en viss tid, detta beror på dess uppbyggnad, generna är cellens "hjärna" och precis som en höna utan huvud kan "koppen" fortsätta leva lång tid efter, detta beror på att de enzymer och andra proteiner som behövs för cellens funktion redan finns pga av att generna har producerat dem innan du tog bort dem, skulle du replikera en cell från grunden men utan gener skulle den inte leva. Men detta har inget med fria val att göra, det har med vad vi kallar levande, en helt annan sak
Jag är medveten om biologins generella paradigm och att den länge påverkats av en totalt materialistisk världssyn. Detta förändrades dock markant av kvantfysikens intåg men dessvärre släpar biologin fortfarande efter. Att jämföra en höna utan huvud med en cell utan gener är bara fel då hönan är död och endast spasmer får den att springa runt en stund medan cellen utvecklas även efter att "manualen" plockats bort.

Just detta med celler i en skål har inget med fria val att göra nej, men jag argumenterar att valen du gör i ditt liv formar generna du lämnar vidare. Gör du bra val, väljer en sund livsfilosofi (påverkat av din samtid) och i övrigt behåller hälsan kommer dina gener programmeras som bra i den miljö dom anpassats för, exakt som alla andra djur i naturen anpassas över tid för fortsatt levnad i den befintliga miljön. Som jag skrev tidigare håller jag med om att ett självmord kan argumenteras från vinkeln att generna i fråga inte var anpassade för miljön personen vistades i men generna tvingar inga val. Om du argumenterar logik då måste du räkna med erfarenhetsbaserade val och erfarenheter är inget du föds med.
Citera
2011-06-28, 15:20
Medlem
trashitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyko.Jonsson
Evolutionsteorin bygger inte på Newtons teorier utan på Darwins idé om det naturliga urvalet. Cellteorin och Newtons matematiska modeller är separata teorier och har ingen direkt förankring till evolutionsteorin som till motsats vad du säger har väldigt mycket med biologi att göra.

En cell behöver inte ha något liv. Det har vi vetat sedan viruset upptäcktes. En gen är en specifik sekvens av kvävebaser och är inget som i sig kan utvecklas, men förändringar i arvsanlaget sker pga. spontana mutationer. Anpassningarna du nämner är ett resultat av genmutationer som genom det naturliga urvalet visat sig vara bättre för överlevnad och fortplantning. Det kan styrkas till att man har brunare pigment närmare ekvatorn pga. klimatskillnaden. Man får inte glömma att ta med icke-levande (abiotiska) miljöfaktorer som vind, solenergi, vattenströmmar i ekvationen. Enbart gener bestämmer inte hur en organism utvecklas, utan även miljön.
Evolutionsteorin bygger i första hand på att vi består av materia som kan plockas isär och studeras under mikroskop för att således strikt vetenskapligt bestämma hur helheten fungerar. Biologi har sitt ursprung i kemi vilket i sin tur utvecklades ur fysiken. Vad jag skrev och också menade var inte Newtons nedtecknade idéer utan den nästintill uteslutande materialistiska syn som sprang därur.

F.ö. håller jag med dig och skriver även att miljön också formar organismen.
Citera
2011-06-28, 19:43
Medlem
Wincidis avatar
Citat:
"Och vad gäller att gener inte styr, om vi håller oss till vetenskapen så vet vi att gener styr majoriteten av våra val"
Detta tolkar jag som att du anser att den uppsättning gener du föds med styr ditt liv, alltså kommer självmordsgenen förr eller senare göra sig bemärkt. Således oundviklig.
Jag har inte sagt det, det är du som saknar fantasi, låt oss ta ett exempel, vi är tillbaka på stenåldern och du är långt i från hav eller floder, du kan alltså bara gå låt oss säga ca 10mil från din vattenkälla som är den ända inom 100mils radie. Du är alltså fast, du ges nu en bil, du behöver inte använda den, och inget säger åt vilken riktning du ska åka, men du kommer efter att intagit informationen om vad en bil gör så är det helt plötsligt mera troligt att du ger dig i väg inte att du kommer ge dig iväg

Citat:
Jag är medveten om biologins generella paradigm och att den länge påverkats av en totalt materialistisk världssyn. Detta förändrades dock markant av kvantfysikens intåg men dessvärre släpar biologin fortfarande efter. Att jämföra en höna utan huvud med en cell utan gener är bara fel då hönan är död och endast spasmer får den att springa runt en stund medan cellen utvecklas även efter att "manualen" plockats bort.

Just detta med celler i en skål har inget med fria val att göra nej, men jag argumenterar att valen du gör i ditt liv formar generna du lämnar vidare. Gör du bra val, väljer en sund livsfilosofi (påverkat av din samtid) och i övrigt behåller hälsan kommer dina gener programmeras som bra i den miljö dom anpassats för, exakt som alla andra djur i naturen anpassas över tid för fortsatt levnad i den befintliga miljön. Som jag skrev tidigare håller jag med om att ett självmord kan argumenteras från vinkeln att generna i fråga inte var anpassade för miljön personen vistades i men generna tvingar inga val. Om du argumenterar logik då måste du räkna med erfarenhetsbaserade val och erfarenheter är inget du föds med.

Att göra en jämförelse med en höna är väldigt bra, jag åberopar Mike the Headless Chicken som levde nästan 18 månader utan sitt huvud, om du kallar en cell som klarar sig i några månader/år (nämn gärna rapporten skulle vilja läsa den) för levande så borde du väll kalla Mike levande också, alltså har du fel här. Och det du pratar om sedan är vad som kallas epigenetisk, vilket är en vetenskapligt legitim teori att ta upp, problemet är dock att du inte vet vad som är en sund livsfilosofi inom epigenetiken, att röka ett paket om dagen skulle rent teoretiskt vara bra ur ett epigenetiskt synset.
Och för att komma till erfarenheten, det stämmer att du inte föds med erfarenhet, men du föds med den genetiskt designade beslutsorgan som använder erfarenheten, nämligen din hjärna.
Citera
2011-06-28, 20:37
Medlem
Screwattacks avatar
Ditt problem, TS, är att du är vilse. Du försöker självförverkliga dig med samma mål som de du kallar för de genetiska vinnarna eftersträvar. Dessa mål sattes i darwinistisk anda av de genetiska vinnarna, vad som är eftersträvansvärt, och därför är det givet att du inte kommer känna dig som en vinnare. Det negativa är att dagens samhälle domineras av denna arena i media såväl som i det sociala livet, vi påminns ständigt, men det positiva är att det detta till trotts i dagens samhälle finns andra arenor och medel för dig att självförverkliga dig med, till skillnad från förr, då Darwinismens regler var mer aktuella.

Att du eftersträvar dessa mål är naturligt då du är uppfostrad i ovan nämnda samhälle, men det finns alltså alternativ. Så nej, självmord av darwinistiska skäl är mer än någonsin inte det enda rätta.
Citera
2011-06-28, 22:02
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himalaya
Raseriet, känslan av maktlöshet inför slumpens nycker och vetskapen om att man inte är en del av den stora planen borde vara de enda befogade anledningarna att ta sig själv av daga.

Självmord som grundar sig på dessa skäl är de enda berättigade. Alla andra skäl är inte godtagbara eftersom att man fortfarande kan fylla ett syfte.

Ett syfte för vem? "Evolutionen"? Sedan när bryr sig en mekanism om någonting?

Du lever, många andra gör det inte. Var glad för det iaf.
Citera
2011-06-29, 00:24
Medlem
trashitss avatar
Citat:
Det verkar som att du bara läst den delen av min text du citerar, den bygger på ett resonemang jag ger i samma svar, vilket inte säger att en gen styr utan att en dålig gen enligt det logiska resonemangen jag angav skulle enbart i självmords frågan skulle definieras som en gen som leder till självmord innan reproduktion varit möjlig

Och vad gäller att gener inte styr, om vi håller oss till vetenskapen så vet vi att gener styr majoriteten av våra val, det vanligaste exemplet är ju studier som involverar enäggstvillingar som är genetiska kopior av varandra som oftast väljer snarlika partners, har liknande jobb, till och som till och med har liknande politiska åsikter oavsett om de växt upp tillsammans eller om de delats vid födseln.

Och vad gäller genetiken och självmord, om vi ska prata om ett evolutionärtsynsätt med hänsyn till trådskaparens ursprungliga diskussion så är det dåliga om man begår självmord innan man har ynglat av sig, ta ditt exempel, i ett evolutionärt perspektiv skulle ju flickan om hon var psykopat eller hade mindre känslor antagligen inte begått självmord och då skulle dessa gener vara bra, men det är som sagt inte det det handlar om, du tog den delen av min text ut sitt sammanhang.

Du har alltså inte sagt det fetstilta? Skärp dig nu, du snackar bara i cirklar och skriver om det jag själv skriver för att låta som du har något att komma med. Nej, här tar min diskussion slut.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in