2011-06-26, 20:58
Medlem
Hej, jag avskyr generellt sett allt som har med skattebolaget och dylikt att göra eftersom jag alltid blir så osäker på vad jag ska fylla i och allt med vad jag ska tjäna osv. Nu är situationen så att jag ska flytta in i en tvåa på 40 kvadrat och betalar 4400 i hyra. Jag är student så det är ganska mycket pengar eftersom jag bara lever på CSN, så jag ska söka bostadsbidrag. Nu är det så att när jag skriver in min förväntade inkomst så säger försäkringskassan att jag får 700 kr i månaden i bidrag, men jag tycker det låter väldigt mycket då jag har kompisar som säger att de bara får runt 200 kr. Mina inkomster under hösten kommer se ut som följer:

Bidragsdelen av CSN: 80% av bidraget räknas som inkomst. Bidraget är 2696 kr per 4 veckor, och man får bidrag 40 veckor (eller?). Då blir den totala inkomsten blir 0.8 * 2696 * 10 = 21 568 kr.

Sommarjobb under 3 veckor, med en månadslön på 19000 * 0.75 * 19000 = 14 250 kr

Deltidsjobb 4 timmar i veckan med 240 kr mer timme, under högt räknat 4 månader men förmodligen lite mindre. Säg 17 då, högt räknat alltså. 240 * 4 * 17 = 16 320

Under detta år blir det alltså högst 52 138 kr per år, vilket skulle ge ett bidrag på 700 kr i månaden. Efter jul kommer jag inte att ha deltidsjobbet, och då blir min inkomst drygt 35 000 vilket skulle ge bostadsbidrag på 1100 i månaden. Tycker det låter jävligt mycket, har jag glömt någon inkomst?

Vad skulle hända om jag råkade räkna fel på ett par hundralappar och tjäna lite lite mer än jag angivit? Vad får jag betala tillbaka? Allt eller bara mellanskillnaden? Är det bättre att safea och skriva ett par tusen för mycket, även om mina beräkningar är högt räknade?
Citera
2011-06-27, 15:01
Medlem
Om du tjänar mer än du uppger så får du betala in mellanskillnaden sedan, beroende på framtida situation kan det vara jäkligt bittert, jag fick göra det efter att jag pluggade och fick skuld på ca: 3k inte mycket nu men då var jag arbetslös och läst några år så det var INTE kul...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in