Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2019-01-10, 14:52
  #37
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter00
Intressant Belgien har ju gjort en hel del spännande serie figurer.
Hur många album finns det?
Hyfsat många. Till exempel:
* Minst 55 vanliga album
* Minst 14 s.k. extraordinära äventyr med Spirou och Nicke
* Minst 17 med den unge Spirou
* Det finns ett par album från 1948 som inte brukar räknas in bland de vanliga

Det finns även andra album med Spirou än de redan nämnda. Sen har du nära relaterade album med Marsupilami, Gaston, o.s.v. Nicke brukade ingå i Gaston-albumen när Franquin höll i pennan.
Citera
2019-01-10, 20:47
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Hyfsat många. Till exempel:
* Minst 55 vanliga album
* Minst 14 s.k. extraordinära äventyr med Spirou och Nicke
* Minst 17 med den unge Spirou
* Det finns ett par album från 1948 som inte brukar räknas in bland de vanliga

Det finns även andra album med Spirou än de redan nämnda. Sen har du nära relaterade album med Marsupilami, Gaston, o.s.v. Nicke brukade ingå i Gaston-albumen när Franquin höll i pennan.

Tusen tack för hjälpen det blir till att gå till biblioteken och spana efter albumen
Citera
2019-01-10, 22:24
  #39
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter00
Tusen tack för hjälpen det blir till att gå till biblioteken och spana efter albumen
Obs: av de extraordinära äventyren är bara cirka hälften översatta till svenska. De nämnda albumen från 1948 finns inte på svenska av vad jag vet, men det mesta som ingick där ingår gissningsvis i samlingsvolymerna Spirou 1938-1946 och Spirou 1946-1950. Det finns samlingsvolymer för senare år också.
Citera
2020-07-11, 15:48
  #40
Medlem
Man-At-Armss avatar
Jag läste precis ut albumet: Spirou 1992-1999.
Samlingsalbumet innefattar 3 äventyr:
Svartkonst och champinjoner, Uppgörelsen i Chinatown, Drömfabriken samt 8 sidor från den offulbordade historien Zafir på Kuba.

Det är Tome & Janry sista bidrag till serien om den vuxna Spirou vi får läsa i boken.

Det står i inledningstexten att Tome & Janry's serie Den unge Spirou blev väldigt populär. Och det är säkerligen inte någon nyhet för många serie - entusiaster på forumet.

Det känns dock som att första äventyret Svartkonst och champinjoner blir lite väl likt Den unge Spirou i form av mer lättsam humor och långsammare- och mindre actionfyllt tempo än vad jag föredrar.
Det är såklart min uppfattning. Duon å andra sidan tänkte först angripa Sydafrikas apartheid, men i slutändan blev det ett äventyr i Champignac.
Det är ingen vidare stor spoiler att berätta att historien kretsar till att Greven lyckats skapa en maskin som gör folk mörkhyade. Det blir dock inget överdrivet "rasism är fel m'kay-budskap" - vilket är befriande.
Jag ryckte mest på axlarna.

Anledningen att jag ens skrivit stycket om handlingen till Svartkonst och champinjoner är att inledningstexten (sidan 10) visar en bild på vad jag antar är Tome & Janry -till tidningen Journal de Spirou -där de fotograferas sminkade som negrer.
Dvs Tome & Janry kör blackface på 90-talet. Och om några nutida "antirasister" börjar rota i detta, kommer de väl tvinga herrarna att be om ursäkt och anklaga herrarna för rasism under lansering av en antirasistiskt präglad historia.

Jaja, vidare står det att historien Spirou i New York gjorde att försäljningskurvan började stiga på allvar. Spirou började sälja som aldrig förr. Det är en bra seriebok, en av mina favoriter.
Antagonisten Vito Cortizone är dock inte bara huvudskurken i ovannämnda titel, utan även i fler album som utgavs senare, därav två av tre historier i det här albumet. En skurk som känns aningen urvattnad efter några äventyr.

Drömfabriken var klart mest läsvärd. En mer mörkare story än vanligt.

Duon har uttalat att de aldrig kommer att fullborda Zafir på Kuba. Lite synd.
Citera
2020-07-13, 23:31
  #41
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Här är en prequel till albumet Porträtt av hjälten som oskuldsfull ung man:
http://spiroureporter.net/2013/10/27...e-to-the-weak/
Citera
2022-03-11, 14:38
  #42
Medlem
raskenss avatar
Z som i Zafir har blivit aktuell igen. Det finns en del paralleller i verkligheten med en despot som hjärntvättar folk att bli hans soldater med ett Z tecken som syns över allt på ryska fordon på slagfälten i Ukraina.

https://seriewikin.serieframjandet.s...0/Spirou02.jpg
Citera
2022-03-11, 18:32
  #43
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Z som i Zafir har blivit aktuell igen. Det finns en del paralleller i verkligheten med en despot som hjärntvättar folk att bli hans soldater med ett Z tecken som syns över allt på ryska fordon på slagfälten i Ukraina.

https://seriewikin.serieframjandet.s...0/Spirou02.jpg
Japp, det finns onekligen en del paralleller här. Zafir använde sin Zafir-stråle till att bygga upp en armé av viljelösa Zafirmän, som kunde komma körandes i lastbilar med stora Z-tecken på. Despoten i öst hjärntvättar måhända sina soldater på annat sätt, men Z-tecknet verkar han onekligen ha knyckt från den gamle kollegan till greven Pacôme Hégésippe Adélard Ladislas de Champignac. Istället för Z-strålar finns väl risken att despoten i öst släpper lös radioaktiv strålning från ukrainska kärnkraftverk som Zaporizjzja, eller via sina kärnvapen. Otäckt är det.
Citera
2022-03-11, 18:46
  #44
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Japp, det finns onekligen en del paralleller här. Zafir använde sin Zafir-stråle till att bygga upp en armé av viljelösa Zafirmän, som kunde komma körandes i lastbilar med stora Z-tecken på. Despoten i öst hjärntvättar måhända sina soldater på annat sätt, men Z-tecknet verkar han onekligen ha knyckt från den gamle kollegan till greven Pacôme Hégésippe Adélard Ladislas de Champignac. Istället för Z-strålar finns väl risken att despoten i öst släpper lös radioaktiv strålning från ukrainska kärnkraftverk som Zaporizjzja, eller via sina kärnvapen. Otäckt är det.


Putte kanske läste insmugglade Spirou i smyg som liten och fick inspiration men tror inte det då ryssland helt saknar serietradition.
Citera
2022-03-12, 09:54
  #45
Medlem
Forever Winters avatar
Vilka barndomsminnen! Kommer ihåg hur jag satt på biblioteket och läste alla Spirou-album och drack läsk.

Leve Rifaz!!
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback