• 3
  • 4
2019-01-10, 14:52
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter00
Intressant Belgien har ju gjort en hel del spnnande serie figurer.
Hur mnga album finns det?
Hyfsat mnga. Till exempel:
* Minst 55 vanliga album
* Minst 14 s.k. extraordinra ventyr med Spirou och Nicke
* Minst 17 med den unge Spirou
* Det finns ett par album frn 1948 som inte brukar rknas in bland de vanliga

Det finns ven andra album med Spirou n de redan nmnda. Sen har du nra relaterade album med Marsupilami, Gaston, o.s.v. Nicke brukade ing i Gaston-albumen nr Franquin hll i pennan.
Citera
2019-01-10, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Hyfsat mnga. Till exempel:
* Minst 55 vanliga album
* Minst 14 s.k. extraordinra ventyr med Spirou och Nicke
* Minst 17 med den unge Spirou
* Det finns ett par album frn 1948 som inte brukar rknas in bland de vanliga

Det finns ven andra album med Spirou n de redan nmnda. Sen har du nra relaterade album med Marsupilami, Gaston, o.s.v. Nicke brukade ing i Gaston-albumen nr Franquin hll i pennan.

Tusen tack fr hjlpen det blir till att g till biblioteken och spana efter albumen
Citera
2019-01-10, 22:24
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter00
Tusen tack fr hjlpen det blir till att g till biblioteken och spana efter albumen
Obs: av de extraordinra ventyren r bara cirka hlften versatta till svenska. De nmnda albumen frn 1948 finns inte p svenska av vad jag vet, men det mesta som ingick dr ingr gissningsvis i samlingsvolymerna Spirou 1938-1946 och Spirou 1946-1950. Det finns samlingsvolymer fr senare r ocks.
Citera
2020-07-11, 15:48
Medlem
Man-At-Armss avatar
Jag lste precis ut albumet: Spirou 1992-1999.
Samlingsalbumet innefattar 3 ventyr:
Svartkonst och champinjoner, Uppgrelsen i Chinatown, Drmfabriken samt 8 sidor frn den offulbordade historien Zafir p Kuba.

Det r Tome & Janry sista bidrag till serien om den vuxna Spirou vi fr lsa i boken.

Det str i inledningstexten att Tome & Janry's serie Den unge Spirou blev vldigt populr. Och det r skerligen inte ngon nyhet fr mnga serie - entusiaster p forumet.

Det knns dock som att frsta ventyret Svartkonst och champinjoner blir lite vl likt Den unge Spirou i form av mer lttsam humor och lngsammare- och mindre actionfyllt tempo n vad jag fredrar.
Det r sklart min uppfattning. Duon andra sidan tnkte frst angripa Sydafrikas apartheid, men i slutndan blev det ett ventyr i Champignac.
Det r ingen vidare stor spoiler att bertta att historien kretsar till att Greven lyckats skapa en maskin som gr folk mrkhyade. Det blir dock inget verdrivet "rasism r fel m'kay-budskap" - vilket r befriande.
Jag ryckte mest p axlarna.

Anledningen att jag ens skrivit stycket om handlingen till Svartkonst och champinjoner r att inledningstexten (sidan 10) visar en bild p vad jag antar r Tome & Janry -till tidningen Journal de Spirou -dr de fotograferas sminkade som negrer.
Dvs Tome & Janry kr blackface p 90-talet. Och om ngra nutida "antirasister" brjar rota i detta, kommer de vl tvinga herrarna att be om urskt och anklaga herrarna fr rasism under lansering av en antirasistiskt prglad historia.

Jaja, vidare str det att historien Spirou i New York gjorde att frsljningskurvan brjade stiga p allvar. Spirou brjade slja som aldrig frr. Det r en bra seriebok, en av mina favoriter.
Antagonisten Vito Cortizone r dock inte bara huvudskurken i ovannmnda titel, utan ven i fler album som utgavs senare, drav tv av tre historier i det hr albumet. En skurk som knns aningen urvattnad efter ngra ventyr.

Drmfabriken var klart mest lsvrd. En mer mrkare story n vanligt.

Duon har uttalat att de aldrig kommer att fullborda Zafir p Kuba. Lite synd.
Citera
2020-07-13, 23:31
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Hr r en prequel till albumet Portrtt av hjlten som oskuldsfull ung man:
http://spiroureporter.net/2013/10/27...e-to-the-weak/
Citera
2022-03-11, 14:38
Medlem
raskenss avatar
Z som i Zafir har blivit aktuell igen. Det finns en del paralleller i verkligheten med en despot som hjrntvttar folk att bli hans soldater med ett Z tecken som syns ver allt p ryska fordon p slagflten i Ukraina.

https://seriewikin.serieframjandet.s...0/Spirou02.jpg
Citera
2022-03-11, 18:32
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Z som i Zafir har blivit aktuell igen. Det finns en del paralleller i verkligheten med en despot som hjrntvttar folk att bli hans soldater med ett Z tecken som syns ver allt p ryska fordon p slagflten i Ukraina.

https://seriewikin.serieframjandet.s...0/Spirou02.jpg
Japp, det finns onekligen en del paralleller hr. Zafir anvnde sin Zafir-strle till att bygga upp en arm av viljelsa Zafirmn, som kunde komma krandes i lastbilar med stora Z-tecken p. Despoten i st hjrntvttar mhnda sina soldater p annat stt, men Z-tecknet verkar han onekligen ha knyckt frn den gamle kollegan till greven Pacme Hgsippe Adlard Ladislas de Champignac. Istllet fr Z-strlar finns vl risken att despoten i st slpper ls radioaktiv strlning frn ukrainska krnkraftverk som Zaporizjzja, eller via sina krnvapen. Otckt r det.
Citera
2022-03-11, 18:46
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Japp, det finns onekligen en del paralleller hr. Zafir anvnde sin Zafir-strle till att bygga upp en arm av viljelsa Zafirmn, som kunde komma krandes i lastbilar med stora Z-tecken p. Despoten i st hjrntvttar mhnda sina soldater p annat stt, men Z-tecknet verkar han onekligen ha knyckt frn den gamle kollegan till greven Pacme Hgsippe Adlard Ladislas de Champignac. Istllet fr Z-strlar finns vl risken att despoten i st slpper ls radioaktiv strlning frn ukrainska krnkraftverk som Zaporizjzja, eller via sina krnvapen. Otckt r det.

Putte kanske lste insmugglade Spirou i smyg som liten och fick inspiration men tror inte det d ryssland helt saknar serietradition.
Citera
2022-03-12, 09:54
Medlem
Forever Winters avatar
Vilka barndomsminnen! Kommer ihg hur jag satt p biblioteket och lste alla Spirou-album och drack lsk.

Leve Rifaz!!
Citera
2024-11-12, 23:02
Medlem
schizophrenias avatar
Misstnker att det inte blir ngon version p svenska av albumet Spirou et la Gorgone Bleue:
Dupuis halts sales of Spirou comic album after criticism of racism and sexism
https://www.belganewsagency.eu/dupui...ism-and-sexism

https://www.lemonde.fr/culture/artic...0377_3246.html
Citera
2025-05-11, 14:37
Medlem
Man-At-Armss avatar
I "Spirou p Kuba" av Lemoine & Baril, verkar kreatrerna inte bortse frn seriens kontinuitet, trots att det r ytterligare Ett extraordinrt ventyr med Spirou och Nicke. Serien refererar ngra gnger till "Buddhas fnge" och om inte minnet sviker mig utspelar sig "Spirou p Kuba" kort efter "Buddhas fnge"

Kul att terse Gullan och speciellt att Marsupilami terigen hnger med Spirou. Det r ven skojigt med herrarnas vilja att bonka in ett nytt ventyr i Andr Franquins Spirou-universum, men sjlva albumet gav mig inte s mycket. Kanske fr att jag blivit ldre, kanske fr att Lemoine & Baril inte kan mta sig med Andr Franquin och Greg.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in