2015-07-17, 13:33
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Jag läste nyss ut det senaste albumet, Spirou 53: Skatten i Alexandria, och gillade det rätt mycket. Nutidsinspirationen var tydlig (Libyen- och Irakkonflikterna) vilket man vävt samman med ett Indiana Jones-äventyr om en skatt knuten till biblioteket i Alexandria. Min enda invändning var att slutet kändes lite hastigt. Har som sagt bara läst sporadiska Spirou-album och detta album är det enda jag läst efter nr 22. Men jag ser framemot nr 54 (i den svenska ordningen) om samma storykvalité kan upprätthållas.
Citera
2015-12-22, 20:44
Medlem
Douche-chills avatar
Min favorit har alltid varit Franquins Undervattensmysteriet, och sedan Gorillan och Guldgruvan på plats nummer två. Allt med Z gillar jag också.

Sedan är många album av Tome & Janry bra, men dom tappade mot slutet innan dom började med den oförklarligt populära serien med den unge Spirou. Lite för mycket "fransk humor" för min smak.

Den nuvarande Spirou, tecknad och skriven av några jag inte ens brytt mig om att komma ihåg namnen på, verkar vedervärdig.
Citera
2015-12-22, 20:57
Medlem
Z som i Zafir kom jag ihåg från det jag var liten. Det var något med att de blev hypnotiserade att köpa massa tandkräm och tvål av Zafirs märke.
Citera
2017-11-21, 14:02
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Någon som läst "nytolkningarna" av Spirous universum? Spirou: Porträtt av hjälten som oskuldsfull ung man, utgiven på svenska förra året, har fått många fina omdömen.
https://smorkin.wordpress.com/2014/0...sfull-ung-man/

Det andra albumet i denna fristående serie, Operation: Fladdermus, utgavs för nån vecka sen på svenska. Har kommit ut ett par album till Europa, vet att Danmark har publicerat fler än Sverige.
https://smorkin.wordpress.com/2015/0...on-fladdermus/
Tyckte mycket bra om albumet Porträtt av hjälten som oskuldsfull ung man. Snyggt tecknad, och tonen är mer allvarlig än i vanliga Spirou-album, men det funkar ändå mycket bra. Albumet Operation: Fladdermus håller inte lika hög klass, men är läsvärd. Det tredje albumet i Cobolts utgivning på svenska, Leopardkvinnan, var inte alls bra, och av den anledningen har jag heller inte köpt De svarta hostiornas herre. Det sista är kanske ett misstag från min sida. Någon som har läst De svarta hostiornas herre?
Citera
2017-12-08, 16:26
Medlem
WolframTungstens avatar
Spirou är en gammal favorit. Tror det första albumet jag köpte var "Spirou och guldmaskinen", den var helfestlig. Tog kanske ett årtionde innan jag fick tag i "Vrakmysteriet", den var svårfångad. Jag gillar verkligen det där albumet där metall blir mjuk, eller hur jag nu ska förklara det. Har inte läst albumen på bra många år, men tror jag har de flesta kvar. Några är förstautgåvor, så mycket vet jag.
Citera
2017-12-08, 18:23
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WolframTungsten
Spirou är en gammal favorit. Tror det första albumet jag köpte var "Spirou och guldmaskinen", den var helfestlig. Tog kanske ett årtionde innan jag fick tag i "Vrakmysteriet", den var svårfångad. Jag gillar verkligen det där albumet där metall blir mjuk, eller hur jag nu ska förklara det. Har inte läst albumen på bra många år, men tror jag har de flesta kvar. Några är förstautgåvor, så mycket vet jag.
Det är väl i "Diktatorn och champinjonen" de har med den lilla delen?
Citera
2017-12-08, 18:27
Medlem
Voelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Z som i Zafir kom jag ihåg från det jag var liten. Det var något med att de blev hypnotiserade att köpa massa tandkräm och tvål av Zafirs märke.

Den är skitbra. Fick den i födelsedagspresent en gång
Citera
2017-12-08, 19:42
Medlem
Voelsens avatar
Nicke blir påverkad: "åååå z-tvååål ger dig slät och fin hyyyyy"
Citera
2018-10-15, 16:05
Medlem
Man-At-Armss avatar
Min lista:
1. Z som i Zafir och Skuggan av Z
2. De svarta hattarna
3. Spirou i Australien
4.Stoppa Cyandia
5. Spirou i New York

Fanns en tecknad Spirou-serie som gick på 3:an under sent 90-tal. Någon som såg den? Var den i så fall bra?
Citera
2018-10-15, 18:40
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Min lista:
1. Z som i Zafir och Skuggan av Z
2. De svarta hattarna
3. Spirou i Australien
4.Stoppa Cyandia
5. Spirou i New York

Fanns en tecknad Spirou-serie som gick på 3:an under sent 90-tal. Någon som såg den? Var den i så fall bra?
Om jag minns rätt så var det Staffan Hallerstam som stod för rösten till Spirou. Jag minns att jag tittade på den, men ingenting jag minns direkt några avsnitt utav. Finns på Youtube om du är nyfiken.
Citera
2018-10-15, 20:30
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Om jag minns rätt så var det Staffan Hallerstam som stod för rösten till Spirou. Jag minns att jag tittade på den, men ingenting jag minns direkt några avsnitt utav. Finns på Youtube om du är nyfiken.
Ska jag göra, tack för tipset!
Hoppas att de bygger på klassiska seriealbum.
Citera
2019-01-10, 13:33
Medlem
Intressant Belgien har ju gjort en hel del spännande serie figurer.
Hur många album finns det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in