2011-07-01, 10:16
Medlem
Hallonjudens avatar
Räknas Gaston?
Citera
2011-07-12, 12:39
Medlem
psaks avatar
Har läst långt ifrån alla men favoriten är lätt De svarta hattarna, med först cowboyavsnittet och sedan Gränsmysteriet - jävligt skön actionslapstick med jakten på hickoinsmugglare De svarta hattarna har kanske mitt favoritskämt i någon serie, med den moderna cowboyen som Spirou och Nicke tror sjunger en countrylåt och så hör man "Banta utan risk, med pastillen Bisk!" från radion han lyssnar på Faaaan vad jag älskar den repliken, dragit den i alla år.
Citera
2011-08-06, 00:19
Medlem
Det falska ansiktet
Diktatorn och champinjonen
Noshörningens horn

I den ordningen... Franquins sena 50-tal. Där äger verkligen Spirou under ett par år! Efter den lite jönsiga inkörsperioden och innan den blivit för slängig och slapstickig. Att över huvud taget nämna nåt med annan upphovsman känns som ett skämt...
Citera
2011-08-31, 20:44
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp[B
Franquins sena 50-tal.[/b]
Håller helt och hållet med om detta. Det falska ansiktet är min favorit, framförallt för den mycket lyckade anspänningen och tempot, känns lite som en film.
Citera
2011-09-01, 17:48
Medlem
SjooSandstroms avatar
Gillar starkt Spirou i Australien. Gillar alla Spirou album men de av Franquien är en personlig favorit. Även de av Fournier är bra. De nya som går under namnet Den unge Spirou är jag dock inte frälst över. De är bra, men ingeting mot orginal Spirou.
Citera
2012-01-11, 21:21
Medlem
Tigris.of.gauls avatar
Spirou som pdf-fil!

Spirou ( skapad av Franquin mfl) måste ju lätt va en av världens bästa serier eller?! Fullt i klass med Tintin enligt mig. Min favvo episod är när Spirou och Nicke reser österut mot jättebuddornas land. Finns nog säkert minst 30 album...

Söker nu länk för att kunna ladda ner så många album som möjligt som pdf till ipad. Har sökt här på FB och googlat, men hittar bara på franska (och jag läste ju fan tyska i plugget )

Så finns ngn barmhärtig själ där ute som kan länka till album på engelska eller svenska??

Topic är alltså om det finns länkar till ovanstående. Och om inte, är vi flera som söker detsamma?? Och då kanske vi kan hjälpa varann?
Citera
2013-12-15, 22:51
Medlem
Archangelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigris.of.gaul
Spirou ( skapad av Franquin mfl) måste ju lätt va en av världens bästa serier eller?! Fullt i klass med Tintin enligt mig. Min favvo episod är när Spirou och Nicke reser österut mot jättebuddornas land. Finns nog säkert minst 30 album...

Söker nu länk för att kunna ladda ner så många album som möjligt som pdf till ipad. Har sökt här på FB och googlat, men hittar bara på franska (och jag läste ju fan tyska i plugget )

Så finns ngn barmhärtig själ där ute som kan länka till album på engelska eller svenska??

Topic är alltså om det finns länkar till ovanstående. Och om inte, är vi flera som söker detsamma?? Och då kanske vi kan hjälpa varann?

Japp, Spirou är lätt en av de bästa serierna som gjorts! Lite gammalt inlägg, men var tvungen att instämma
Citera
2013-12-15, 23:13
Medlem
Archangelos avatar
- Spirou i Australien
- Spirou i New York
- Expeditionen som försvann (Del1)
- Dårarnas dal (Del2)
- Skumt spel i söderhavet
- Svartkonst och champinjoner
- Uppgörelse i Chinatown
- Noshörningens horn m.fl

Har dock inte läst alla. Men föredrar de som är tecknade mer modernt av Tome and Janry tror jag. De skriver och tecknar även den unge spirou. Tycker hela serien börjar spåra ur vid Paris under vatten. Gillar inte alls de nya äventyren!

Den unge spirou fick mig att skratta ihjäl mig då jag var i 12 års åldern. Spirou albumen är nostalgi för mig, och har samlat på mig 2/3 av alla publicerade album. Ska sedan införskaffa alla unga spirou.

Citera
2013-12-15, 23:59
Medlem
Archangelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonjuden
Räknas Gaston?

Nej.
Citera
2014-01-30, 17:14
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Jag gillade "Tora Torapa" bäst när jag var yngre och samlade på Spirou-magasin.
Citera
2015-04-27, 14:12
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Någon som läst "nytolkningarna" av Spirous universum? Spirou: Porträtt av hjälten som oskuldsfull ung man, utgiven på svenska förra året, har fått många fina omdömen.
https://smorkin.wordpress.com/2014/0...sfull-ung-man/

Det andra albumet i denna fristående serie, Operation: Fladdermus, utgavs för nån vecka sen på svenska. Har kommit ut ett par album till Europa, vet att Danmark har publicerat fler än Sverige.
https://smorkin.wordpress.com/2015/0...on-fladdermus/

Jag har inte läst Spirou under min barndom men köpte Det falska ansiktet för några veckor och det var sannerligen en välskriven serie. Spirou verkar vara en serie jag kan gilla i motsats till liknande Tintin som jag aldrig fastnat för. Tips på vilket album jag ska ta mig an härnäst efter DFA? Ska man kanske köpa på sig de senaste nr. 52 och nr. 53?
Citera
2015-04-27, 21:51
Medlem
De äldre albumen är bra. Håller med om Det Falska Ansiktet, inte bäst kanske, men en fin historia.. Samma med Buddha's Fånge.

Det här fick mig att bli sugen på att köra ett Spirou-maraton, läsa igenom massa album. Spirou är fortfarande underhållande, massor av saker som man glömt bort som är riktigt roliga. De klassiska Tintin och Spirou-albumen (och Asterix) borde vara obligatorisk litteratur för varje generation.

De "nya" har jag inte läst. Kommer nog göra det för sakens skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in